• Anonym (Lilly­)
    Äldre 27 Apr 22:07
    3360 visningar
    17 svar
    17
    3360

    När och hur vet man?

    exakt hur vet man att det är "rätt" tillfälle att starta med bebisverkstaden?

    Jag funderar på det där fram och tillbaka och det enda jag kommer fram till är att jag vill mer än något ha en liten bebis med min underbara man.
    Men hela tiden så funderar jag på om vi ska vänta en liten stund till för då hinner vi spara så mycket pengar, och om vi väntar en stund till så hinner vi köpa dom där sakerna och dom där sakerna och väntar vi lite till så hinner vi spara till det här.
    Det känns liksom som att jag vill ha mer trygghet hela tiden. Lite som att jag vill ge bebis allt och lite till. Vill ha ännu mer pengar för jag tror inte det vi har ska räcka. och ett större och finare och bättre boende för detta duger inte osv. Men till saken hör att vi är gifta jag och min man, vi har båda heltidsjobb och drar in pengar och vi har en stor trea och i sommar köper vi en ny, stor bil.
    Så egentligen finns det inget mer vi behöver men ändå så tror jag att det behövs mer. Jag menar folk skaffar ju barn under sämre förutsättningar så varför kan jag inte bara slappna av och släppa kontrollen och låta det hända?

  • Svar på tråden När och hur vet man?
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 22:35
    #1

    Du kanske inte är riktigt redo? När vi beslöt oss för att skaffa barn så kändes det självklart hade inte en tanke på ekonomi lr andra saker. Men alla är ju olika, vad som är rätt för er kan inte jag svara på. Ni får prata igenom det. Lycka till!

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 27 Apr 22:39
    #2
    Anonym skrev 2013-04-27 22:35:28 följande:
    Du kanske inte är riktigt redo? När vi beslöt oss för att skaffa barn så kändes det självklart hade inte en tanke på ekonomi lr andra saker. Men alla är ju olika, vad som är rätt för er kan inte jag svara på. Ni får prata igenom det. Lycka till!
    Vi är helt redo och vill inget annat än att skaffa barn tillsammans. MEN vi ville inte göra som många andra som skaffar barn utan alla förutsättningar och inte kan göra något med dom. Vi ville inte leva på skit och ingenting under föräldraledigheten utan vi tror på att har man bra ekonomi så blir allt inte lätt men lättare.
    Vi oroar ju oss för att vi ser folk som skaffar barn utan att ha fasta jobb och bra inkomst och vi ser hur det går. vi vill verkligen gardera oss och veta att vi klarar det.
    Hur vida vi är redo eller inte har inte med saken att göra utan vi vill vara 100% på att vår ekonomi klarar det och att våra sparpengar räcker. det är det de handlar om och vi har en tendens att överanalysera och vilja ha mer för vi vet inte vad ett barn kostar.
  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 27 Apr 22:40
    #3
    Anonym skrev 2013-04-27 22:35:28 följande:
    Du kanske inte är riktigt redo? När vi beslöt oss för att skaffa barn så kändes det självklart hade inte en tanke på ekonomi lr andra saker. Men alla är ju olika, vad som är rätt för er kan inte jag svara på. Ni får prata igenom det. Lycka till!
    och att skaffa barn utan att ha en tanke på ekonomin låter rätt dumt faktiskt. och om möjligt lite ego för man kan inte skaffa barn bara för att man vill ha utan man måste ju kunna ta hand om dom också.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 22:53
    #4

    Så vad är problemet? Om ni båda har heltidsjobb så borde ni ha den inkomsten att ni har råd med barn? Om man måste fråga andra så är man kanske inte riktigt redo?

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 27 Apr 23:23
    #5
    Anonym skrev 2013-04-27 22:53:48 följande:
    Så vad är problemet? Om ni båda har heltidsjobb så borde ni ha den inkomsten att ni har råd med barn? Om man måste fråga andra så är man kanske inte riktigt redo?
    Men vad är det ni inte förstår. vi ÄR redo men vi är rädda att vi ska hamna i ekonomiska svårigheter då vi inte har den blekaste om vad barn egentligen kostar och då vi båda har växt upp i fattiga familjer och är livrädda att hamna där själva. Så det handlar om rädsla för det och inte att vi inte är redo för barn.
  • Alylly­ra
    Äldre 28 Apr 00:48
    #6

    Oj, ta det lugnt. Ingen menar nått illa här.
    Men det är lite svårt att veta vad du vill ha för svar. Det är ju bara du och din man som kan bestämma att ni ska köra, det kan ingen annan säga åt er. Och eftersom ni inte har gjort det än så är det nånting som ligger och gnager i bakhuvudet. Att inte känna att man är redo rent ekonomiskt är ju inte samma sak som att vara redo känslomässigt, men är också en form av "inte redo".
    I mina öron låter två inkomster, trea och bil som om ni har alla förutsättningar i världen för att sätta en underbar unge till världen och ta hand om den på bästa sätt. På vilket sätt känner du dig otrygg? Vad skulle kunna övertyga dig om att ni kan satsa? Är det en viss summa på banken, ett specifikt innehav av prylar eller en ekonomisk kalkyl över hur mycket barn kostar? Du kanske kan prata med småbarnsföräldrar i din närhet för att känna att du får bättre koll över vad saker och ting kostar? Så behöver du inte känna att du rusar blind in i någonting utan att du har någorlunda kontroll över situationen.

  • MTB
    Äldre 28 Apr 11:00
    #7

    Gå in på konsumentverket så har dom uppskattningar för hur mycket ett barn kostar. 
    =) 

  • caroli­ne2013
    Äldre 28 Apr 13:07
    #8

    Jag tycker att ni har alla förutsättningarna för att börja.. Saker är inte det viktigaste till barnet utan er tid och kärlek.

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 28 Apr 14:00
    #9

    ja tid och kärlek har vi massor utav så det kommer nog bli så att vi kör snart. inte idag men inom en snar framtid.

  • Äldre 28 Apr 15:39
    #10

    Så länge ni inte kan se in i framtiden eller har uppsägningar på gång så kan ni aldrig veta vad som kommer att ske. Isf kommer ni aldrig att sätta igång med produceringen. När jag har pluggat klart och har jobbet ett tag så komemr vi producera. Sen vill jag ha sommarbarn så produceringen för oss kommer ske under hösten ;)

  • Äldre 28 Apr 15:58
    #11

    Det finns egentligen aldrig ett perfekt tillfälle att skaffa barn. 
    Men viktigaste av allt är väl att man känner personen man skaffar barn med, och sen kan ni ju diskutera eran syn på barnuppfostran också, för att se hur ni står till. Dagmamma eller förskola? Hur ska man agera om barnet slås eller bits? några tankar bara.
    Se till att ha en bra grund tillsammans. Ekonomiska är också otroligt viktigt. barn är inte gratis leksaker. Dom kostar. blöjor, nappflaskor, och så tänker du säkert "nej men jag ska amma så då kostar det inte alls något de första halvåret" tji fick du när du inser att din bröstmjölk tagit slut(de hände mig), sen tänka på alla hormoner som flödar, både under graviditeten och efter graviditeten - därför är det viltigt med en stabil grund, ett stabilt förhållande som klarar av en kvinna som svär o lever över ingenting eller börjar störtböla när hon ser kattmatsreklamen åp tv(jupp, de hände mig!) 
    De jag försöker få fram är. det finns inget "perfekt" tillfälle. men känner ni er redo för allt vad de innebär att bli gravida(gå upp 12kg, hormoner som flödar, få svett attacker och gråtattacker lite när som, hungrig efter allt möjlig, spy för ingenting, ont i svanken, svullna fötter, svullna fingrar, svullen alltihoppa, ingen sexlust, sexlust HELA tiden, bli arg för ingenting, bli glad för ingenting) och få barn(vakna var 3:e timme första 4-5 månaderna, spyfläckar på alla dina kläder, håret totalkaos, lös degmage, bristningar, svullna bröst, ont i bröstvårtorna, såriga bröstvårtor, mörka ringar som skrämmer skiten ut ett spöke) SO GO FOR IT!
    - en som vet vad de innebär att skaffa barn. Önskar bara ngn hade varnat mig om hur mycket kroppen förändras efter att man får barn, INNAN jag skaffade barn... hade varit mer förberedd på de då. :) 

  • Äldre 28 Apr 18:07
    #12

    Jag förstår precis vad du menar med den ekonomiska biten. Jag är likadan själv. Jag oroar mig, fast vi har bra ekonomi och låga utgifter. Jag är en mästare på att spara, ändå är jag den som oroar mig mest. Även om jag inte är så bra på sådana svar du söker så kan jag säga följande:


    Bestäm dig för en summa sparpengar du tycker känns ok. Spara ihop den, eller spara så långt så att du känner att ni hinner spara ihop allt under graviditeten. Gör en budget för de utgifter ni har idag och se vad ni är beredda att dra ner på etc  Uppskatta med hjälp av info från internet ungefär vad en bebis skulle "kosta", och lägg in det i din budget Tänk igenom hur du/ni skulle vilja lägga upp föräldraledigheten, även här påverkas ekonomin av era val Är du orolig för eventuella bo-lån etc? Kanske är det dags att låsa räntan ett par år för att ha koll på vad det kommer att kosta er, så att inte några räntesvängningar överraskar. Tänk igenom vad du är rädd för, och olika lösningar om dina rädslor skulle besannas. Vad har ni för "skyddsnät" i er närhet, med vänner, familj etc. Vad är det värsta som kan hända? Barnfamiljer kastas inte ut på gatan så nog kommer ni att klara er :D Stort lycka till! 
  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 28 Apr 21:03
    #13

    åh vilka bra tips ni kommer med. värmer verkligen i hjärtat av er hjälp ni är underbara.

    Vad det gäller ekonomin så har vi lagt upp en budget och vad vi vill hinna spara innan bebis kommer. vi känner att drygt 100 000 att ha för att dryga ut föräldrapenningen känner vi borde räcka. sen kostar det ju med att köpa saker till bebis också och så men det har vi också räknat in. VI inser att inkomsterna kommer bli väldigt mycket mindre än vad dom är nu. men vi klarar oss ju utan problem. allt det här vet jag ju.

    Vi har ett bra skyddsnät om något skulle hända. vi har samma syn på uppfostran och allt sånt också. sånt har vi pratat om i över ett år så det vet jag att vi har. det känns jättebra.
    Känner bara att man alltid vill ha mer. att man blir mer och mer snål ju mer pengar man sparar faktiskt. men samtidigt känns det ju som att man måste leva här och nu och inte bara planera för framtiden hela tiden för då missar man livet lite.
    ibland måste man ju bara kasta sig ut och ta chansen. man får bara se till att ha fallskärm med sig. det är lite så jag tänker. jag måste bara våga.

  • Äldre 30 Apr 16:56
    #14

    Vi är nog väldigt lika. Jag känner igen mig i det du säger, att ju mer man sparar ju snålare blir man. Det är så sant.
    Den oro personer som vi har brukar dock vara helt obefogad så ni kommer att kara er hur bra som helst =) 

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 30 Apr 17:05
    #15
    Sailergirl skrev 2013-04-30 16:56:21 följande:
    Vi är nog väldigt lika. Jag känner igen mig i det du säger, att ju mer man sparar ju snålare blir man. Det är så sant.
    Den oro personer som vi har brukar dock vara helt obefogad så ni kommer att kara er hur bra som helst =) 
    ja jag tror nog att du har rätt. men det är svårt att verkligen våga hoppa så att säga. men snart så ska vi. väldigt snart.
    frågan är bara om maj eller juni är bästa månaden att börja.
  • Äldre 3 May 19:38
    #16

    Föresten. vad kul att bestämt er för att börja! :D Vad Kul, Grattis. Magisk tid som väntar er. :D
    Och var beredda på att de kan dröja några månader innan ni blir gravida, eller så kanske ni blir det på en gång ;)

    Maj eller juni. Februari eller mars- bebis? ;) 

  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 3 May 21:41
    #17
    Bexsar92 skrev 2013-05-03 19:38:57 följande:
    Föresten. vad kul att bestämt er för att börja! :D Vad Kul, Grattis. Magisk tid som väntar er. :D
    Och var beredda på att de kan dröja några månader innan ni blir gravida, eller så kanske ni blir det på en gång ;)

    Maj eller juni. Februari eller mars- bebis? ;) 
    haha det spelar ingen roll. tar det sig i maj får vi bf på alla hjärtans dag.
    Nej men vad som helst som inte är december går bra för min del. så det är bara att tuta och köra. Antagligen nästa helg. :D
Svar på tråden När och hur vet man?