• Lavelii

    Hotell Sthlm + Transport

    Hej!

    Vi har en hel del vänner som kommer komma in från utlandet inför vårt bröllop, och stanna ett par dagar, och vi vill ju gärna hjälpa dem med hotell osv
    Då de redan betalar dyra pengar för flygresa hit så vill vi ju inte att de ska behöva betala dyra pengar för boende också, så vi vill hjälpa dem med det.

    Är inte från Sthlm så min fråga är då om någon där ute har några tips på hotell i Sthlm, centralt, som är bra och prisvärt? Något som ligger någorlunda nära lite sevärdheter osv är ett stort plus. De flesta av dessa gäster har aldrig besökt Sverige tidigare och de vill ju självklart passa på att turista lite när de väl är här

    Sen vill vi stå för transporten till och från bröllopet. Beroende på hur många de blir i slutändan så funderar jag på att vi hyr en buss som plockar upp på hotellet, kör till kyrkan och sen från lokalen tillbaka till hotellet... Någon som har någon annan idé eller något bolag man kan kontakta? Taxi lär nog bli väldigt dyrt, och dessutom väldigt onödigt då det hade behövt bli flera bilar...  

    Iaf, alla tips emottages tacksamt  

  • Svar på tråden Hotell Sthlm + Transport
  • stormhelen

    Det är lite svårt att rekumendera hotell till flera olika gäster, då alla har lite olika krav på hur de vill bo. Vissa vill ju bo lite mer budget medan andra vill ha det lite lyxigare.


    Jag har satt ihop en lista på hotell som är lite olika prisnivåer.


    Kolla upp dem om du vill. Annars är det ju bara att googla på hotel i stockholm, där ni sedan gemför priser och läge.


    Vad gäller bussen så skulle jag nog (om inte alla bor på samma hotell) låta bussen gå från T-centralen. Så åker alla gemensamt därifrån. Det skulle vara lättast. Kan bli lite krångligt om bussen ska plocka upp från flera olika hotell. Bor alla på samma så kan man nog plocka upp dem utanför hotellet.


     


    Alla prisuppgifter på hotellen är tagna från hotels.com


    * = antalet stjärnor som hotelet har enligt sidan


     


    Sheraton (1.482:- / natt) ***** Hotel Birger Jarl ( Just nu 616:-/ natt. I vanliga fall 677:-/ natt) **** Nordic Sea Hotel ( 1072) **** Eliite Hotel Stockholm Plaza ( 982:-/ natt) **** Crystal Plaza Hotel (714:-/natt) *** Radisson Blu Strand Hotel, Stockholm ( 1344:-/natt) ***** Mälardrottningen (en båt) (just nu 675:-/ natt. I vanliga fall 781:-/natt) *** Elite Hotel Marina Tower ( 835:-natt) **** Elite Place Hotel (just nu 835:-/natt. I vanliga fall 966:-/natt) **** Mornington Hotel Stockholm (950:-/natt) **** Hotel Diplomat (1339:-/natt) ****½ Hilton Stockholm Slussen (1478:-/natt) **** Hotel Tegnérlunden ( just nu 705:-/natt. I vanliga fall 775:-/natt) *** Hotel Rival (1383:-/natt) **** Colonial Hotel (just nu 531:-/natt. I vanliga fall 584:-/natt) ** Best Western Hotel Bentleys ( 1086:-/natt) **** Nordic Light Hotel (1270:-/natt) **** Hotel Riddargatan (just nu 863:-/natt. I vanliga fall 962:-/natt) ***½

     

  • Lavelii
    Stormhelen, tack så mycket för tipsen!! Det uppskattas!!

    Våra vänner från utlandet är inte direkt superkräsna (varken uppåt eller nedåt om man tänker budget/lyx egentligen). De vill bara ha ett bra, prisvärt hotell centralt (1000-1500kr natten typ). Jag tänker däremot att man inte behöver göra det allt för dyrt för dem då de redan betalar massa pengar för att komma hit från USA, England, Egypten osv.
    Dessutom har jag talat med alla och alla går med på att vi bokar in dem på samma hotell. Så bussen får hämta dem utanför hotellet...minskar stressen för dem att behöva ta sig runt och kanske åka fel osv... Ja, helt enkelt så tänker vi att vi ska underlätta för dem och det uppskattar de alla. 
    De som är boende i Sverige och som vill bo lyxigare fixar sina hotell själva och är bekanta med staden. 
    Transporten och hotellet (som vi ordnar) är just för våra vänner från utlandet, inte för våra älskade men kräsna släktingar haha

    Många av dessa vänner har ju aldrig träffat varandra, så de ser fram emot att få umgås lite innan bröllopet och dagen efter vill vi samla ihop alla och bjuda på brunch någonstans fint.  

    Tack igen

     
  • stormhelen

    Hilton Stockholm SlussenAha, vad bra att de vill bo på samma hotell och inte är så kräsna. =D


    Det underlättar ju massor för er.


     


    Alla hotellen som är rekumenderade på listan ligger innom detta område som är på kartan. Många av dem ligger nästan bredvid varandra. Så alla hotellen är väldigt centrala.


     



    Hotell i VasastanElite Place Hotel

    Hotell i Normalm  


    Best Western Hotel Bentleys Hotel Birger Jarl Crystal Plaza Hotel (ligger precis vid Hummlegården) Eliite Hotel Stockholm Plaza (ligger precis vid Hummlegården) Radisson Blu Strand Hotel, Stockholm (ligger lite mellan Östermalm och Normalm typ vid Kungsträdgården men nere vid vattnet). Nordic Light Hotel Nordic Sea Hotel  Eliite Hotel Stockholm Plaza Sheraton Hotel Tegnérlunden Colonial Hotel

    Hotell i  Östermalm


    Mornington Hotel Stockholm Hotel Riddargatan Hotel Diplomat (ligger vid vattnet på strandvägen)

    Hotell I Södermalm 


    Hilton Stockholm Slussen Hotel Rival Elite Hotel Marina Tower (ligger mest off, på gränsen till att inte tillhöra Södermalm, inte speciellt nära något.  Så detta rekumenderar jag inte. Men då jag hade med den ppå ursprungliga listan så har jag med den ändå. 

    Hotell ioch  gamla stan - Riddarholmen


    Mälardrottningen (en båt)

  • stormhelen

    Den första meningen så ska det stå:


    "Aha, vad bra att de vill bo på samma hotell och inte är så kräsna. =D"


    Blev lite fel där med: "Hilton Stockholm SlussenAha, vad bra att de vill bo på samma hotell och inte är så kräsna. =D"

  • 20 juli 2013

    Vi fick ett riktigt bra pris pa hotel Stureplan for vara utlandska gaster. Ringa och kolla med dem vad de kan erbjuda!

  • Chicita

    Beroende på hur många gäster det är som kan behöva hotellrum så skulle jag ha försökt få tag i någon säljare på en av dom större kedjorna (Elite, Choice, Scandic osv...)

    Som exempel så skulle det kanske kunna gå att få ett avtal som gäller på flera hotell i samma kedja så att gästerna kan välja prisklass.
    Jag skulle hellre sponsra (typ att ni står för 500:- per gäst/ par - vilket dom aldrig behöver veta om ni inte vill) så att gästerna får ett pris där er sponsring redan är avdragen. Än att stå för hela summan. För även om dom inte är kräsna så kan vissa känna att dom skulle vilja få lyxa till det lite, medan andra känner att dom bara vill ha billigt...
    Om vi tar Choice som exempel (bara för att jag kan den kedjan. Jag säger dock inte att dom är bäst. Absolut inte, det kan finnas betydligt bättre). Där kanske ni kan få avtal med 4 hotell inom i princip samma kvarter.
    Nordic Sea, Nordic Light, Clarion Hotel Sign och Comfort Hotel Stockholm hör alla till Choice och ligger precis vid Centralstationen.
    Comfort är ett budgethotell där rummen i princip ser ut som hytter på en finlandsfärja och vissa har inte ens fönster (men dom har en bra frukost Flört )
    Sign är väl lite mer "lyx" även om många klagar på deras frukost. Och Light och Sea är designhotell men inte fullt lika dyra som Sign har jag för mig.

    Bara för att få dig att fundera alltså...
    inom Scandic borde det inte vara några problem att få till ett lokalt avtal med flera hotell tycker jag. Dom är ju lite mer centralstyrda än många andra kedjor...
     

  • Lavelii
    20 juli 2013 skrev 2013-04-27 20:09:20 följande:
    Vi fick ett riktigt bra pris pa hotel Stureplan for vara utlandska gaster. Ringa och kolla med dem vad de kan erbjuda!
    Tack! Det ska jag kolla upp
  • Lavelii
    Mariaa skrev 2013-04-27 20:15:30 följande:
    Sen finns ett bra och billigt vandrarhem om dom kan tänka sig det? =)

    www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omr...
    Tack för tipset. Har aldrig själv bott på vandrarhem så jag vet inte vad "jag" säger "nej" till, men ingen av gästerna kan tänka sig det. Så kräsna är de iaf tydligen... Men tack ändå!
  • Lavelii
    Chicita skrev 2013-04-27 20:40:37 följande:
    Beroende på hur många gäster det är som kan behöva hotellrum så skulle jag ha försökt få tag i någon säljare på en av dom större kedjorna (Elite, Choice, Scandic osv...)

    Som exempel så skulle det kanske kunna gå att få ett avtal som gäller på flera hotell i samma kedja så att gästerna kan välja prisklass.
    Jag skulle hellre sponsra (typ att ni står för 500:- per gäst/ par - vilket dom aldrig behöver veta om ni inte vill) så att gästerna får ett pris där er sponsring redan är avdragen. Än att stå för hela summan. För även om dom inte är kräsna så kan vissa känna att dom skulle vilja få lyxa till det lite, medan andra känner att dom bara vill ha billigt...
    Om vi tar Choice som exempel (bara för att jag kan den kedjan. Jag säger dock inte att dom är bäst. Absolut inte, det kan finnas betydligt bättre). Där kanske ni kan få avtal med 4 hotell inom i princip samma kvarter.
    Nordic Sea, Nordic Light, Clarion Hotel Sign och Comfort Hotel Stockholm hör alla till Choice och ligger precis vid Centralstationen.
    Comfort är ett budgethotell där rummen i princip ser ut som hytter på en finlandsfärja och vissa har inte ens fönster (men dom har en bra frukost Flört )
    Sign är väl lite mer "lyx" även om många klagar på deras frukost. Och Light och Sea är designhotell men inte fullt lika dyra som Sign har jag för mig.

    Bara för att få dig att fundera alltså...
    inom Scandic borde det inte vara några problem att få till ett lokalt avtal med flera hotell tycker jag. Dom är ju lite mer centralstyrda än många andra kedjor...
    Det är väldigt många som kommer ta in på hotell. Kommer ha ett bröllop med ca 350-400 gäster varav ca 150 av de kommer från utlandet och 100 av dem runt omkring i Sverige... Men alla dessa kommer inte nödvändigtvis bo på hotell då de flesta av dem är släkt och har släkt här som de kommer bo hos.
    De som bokar in sig på hotell som bor i Sverige i övrigt också kommer ta hand om sina bokningar själv.
    Har en hel del väldigt kräsna släktingar men de ordnar sitt själv.

    De vi har tänkt på att just våra vänner från utlandet, som inte har någon annan här än just mig och fästmannen. De har som sagt inte några specifika krav (de kan tänka sig betala upp till 1500kr natten) så länge det är ett bra hotell i stan nära till sevärdheter... de ska vara här över helgen typ (fre-mån) och bryr sig inte om det är lyx, så länge det är trivsamt, fräscht och rent. Jag är betydligt mer kräsen och har därför specifikt frågat vad folk vill ha för något (detta utan att de vet något om att vi eventuellt vill stå för det). Vi har bra standard här i Sverige tack och lov, så något av tipsen ovan kommer säkert bli hur bra som helst. Tack till er! 

    Angående betalningen... Vi har funderat på det. Men då vill vi hellre betala allt. Å andra sidan tänker jag rent spontant att det är en sak att betala deras övernattning för bröllopet, men en del av dem kommer stanna längre och det kan ju inte vi stå för också (att de gör det till en minisemester)... Så vi får se hur vi gör med det.
    Tack igen
  • Chicita
    Lavelii skrev 2013-04-28 20:23:27 följande:
    Om det rör sig om så många gäster så hade det varit ännu bättre att få till ett kedjeavtal.
    Choice tillämpar dynamisk prissättning, så priserna varierar alltså med tillgång och efterfrågan. Men dom kan ge väldigt bra rabatt för stora grupper och sällskap.
    Scandic brukar kunna ha rätt bra helgpriser men i övrigt tycker jag inte att dom är så prisvärda.
    Elite hotels är väldigt ojämna i standard (tycker jag) men där kan man finna guldkornen.

    Ta kontakt med en säljare på något av dom större hotellen som sagt. Och se om ni kan förhandla fram en rabattkod som gäller under den helgen + kanske veckan innan och veckan efter för dom som vill göra en minisemester. Ju fler personer som behöver rum - destå bättre priser kommer ni få av hotellen. 
    Att få en priskod som ger 20% rabatt (eller kanske mer om ni hittar rätt kedja) gynnar ju inte bara dom gäster som vill boka själva, utan även er om ni ska betala för vissa rum. Och det blir ju dessutom lättare för dom som vill stanna extra att boka till ett par nätter utan att bli ruinerade Glad
    Och om ni då kan ge en rabattkod även till dom svenska gästerna så blir ju dom glada också... (plus att det kan hjälpa er att sänka priset som sagt Flört
Svar på tråden Hotell Sthlm + Transport