• Bmw

Solist i kyrkan, pris?

Vad betalar ni som har solist i kyrkan för det?

Vad är rimligt att ta betalt för att framföra en låt? Är tacksam för svar då jag inte har någon riktig koll på det här området

• Svar på tråden Solist i kyrkan, pris?
  • TheD

Jag kanske ska skriva vad vi betalade ;) Tjejen som sjöng ville ha 500:- (antalet låtar spelar ingen roll) vilket hon brukar ta när hon sjunger på bröllop/dop/begravning.

• Moignon

Gratis! :D Näe, men min och min sambos syster ska sjunga. Däremot ska vi ta in en pianist som komplement till kantorn. Osäker på vad vi ska betala honom. Han är kompis till oss men är musiker och vill inte utnyttja honom även om jag vet att han brukar spela gratis...

• Malaina

Sambons syster ska sjunga två låtar, gratis och min kusin ska spela piano till, också gratis! :) 

• Principisessan

Vi betalade 2000kr för solist och gitarrist för en låt. Om vi inte hade velat ha med gitarren tog hon 1300kr.

De var superduktiga och proffsiga, vi behövde inte ordna med något utan när vi kom till kyrkan så hade de pratat ihop sig med prästen och kantorn. Blev lite överraskad av det, tycker jag alltid får fixa o trixa och dra i trådar för allt. Men i kyrkan och vigseln så var det bara "go with the flow"

• Sörön10
    majjja skrev 2013-04-27 10:11:13 följande:
    Jag frågade faktiskt inte om det var vitt, jag bara antog att det var det.
    Ja, fick ni faktura så var det vitt! Pengar i handen brukar innebära svart. 
  • Principisessan

nej det fick vi inte. så det kanske inte var vitt. eller så gav de inte då vi inte bad om det. hursomhelst så blev det bra. Och tur var väl det om det var svart då man inte har någon backup i så fall :) 

• Unexpected song

Behöver inte betyda att det är svart att man ger i handen heller, kan ju vara att musikerna inte har företag :)

Men tyvärr, väldigt ofta kör folk svart...

• Sörön10

Men om man inte har företag blir det ju svart! Om inte brudparet anställt sångaren förstås! Men det måste ju redovisas för att vara vitt, även om det är momsbefriat och man inte behöver betala arbetsgivaravgifter under tusenlappen.

• TheD

Ett företag är ett företag dvs vitt men när det gäller privatperson så skiter jag fullständigt i om det blir svart eller vitt. För mig är det inte noga.

• Unexpected song
    Sörön10 skrev 2013-05-02 15:05:52 följande:
    Men om man inte har företag blir det ju svart! Om inte brudparet anställt sångaren förstås! Men det måste ju redovisas för att vara vitt, även om det är momsbefriat och man inte behöver betala arbetsgivaravgifter under tusenlappen.
    Kan man väl göra på deklarationen? :)
  • fiffi71

vi har en tjej och en kille som ska sjunga två låtar i kyrkan och för det ville dom ha 500kr

• Sörön10
    Unexpected song skrev 2013-05-02 17:15:08 följande:
    Kan man väl göra på deklarationen? :)
    Blir nyfiken, hurdå?    

Man kan ju ändra inkomstsiffran men har man ingen kontrolluppgift på det...?

Vem betalar isf. arbgivaravgift?

Sorry för OT, TS, men det är rätt intressant tycker jag! Vissa tycker att det är dyrt att betala 1000 kr för solist men om det är vitt så går ungefär 50% till staten. 
  • Principisessan
    Sörön10 skrev 2013-05-02 18:53:38 följande:
    Blir nyfiken, hurdå?    

Man kan ju ändra inkomstsiffran men har man ingen kontrolluppgift på det...?

Vem betalar isf. arbgivaravgift?

Sorry för OT, TS, men det är rätt intressant tycker jag! Vissa tycker att det är dyrt att betala 1000 kr för solist men om det är vitt så går ungefär 50% till staten. 
    jo jag har för mig att man inte behöver skaffa f-skattesedel om det är väldigt små belopp per år, då kan man ta upp det i deklrationen själv. vet en gammal granne som startade så med sin hobbyverksamhet. 
  • Unexpected song

Det är en särskild blankett för hobbyverksamhet :)

• TheD

Vissa saker går inte under hobbyverksamhet. Men ska skattas ändå.. blablabla ;)

Svar på tråden Solist i kyrkan, pris?