• Anonym (Lurad?)

    Har jag blivit lurad (brudklänning)?

    Jag har köpt en klänning från en butik. Den kostade, på rea, ca 4000 och skulle normalt kosta 7-8000 kr. 
    Nu när jag är hemma, och har haft klänningen hemma ett tag så ser jag att det tår att det är 100% polyester. Brukar kläningar vara det? Jag hittar ingen information på någon sida om vilket material det märkets klänninga är gjorda i och jag har inte (hunnit?) fått något svar från någon på märkets förtag. Jag mailade dock en annan butik som säljer samma klänning och dom påstår att klänningen är i taft och att det inte är samma sak som polyester. 
    Är det möjligtvis bara den butiken som försöker få det att låta bättre än vad det är för att inte skrämma bort en köpare eller har jag på något sätt blivit lurad? 

  • Svar på tråden Har jag blivit lurad (brudklänning)?
  • afturelding

    Polyester är ett samlingsnamn för syntetiska fibrer. Taft kan göras av både siden och syntetiska material. Det är inte ovanligt att de görs i syntet, eftersom att det är lättare att producera :)

  • jenniferochaugust

    Siden är extremt dyrt så de flesta brudklänningar, även de som kostar upp emot 15.000 kronor, är oftast gjorda i polyester. Så jag tror absolut inte att blivit lurad :) Ta det piano! Hjärta

  • Anonym (Lurad?)

    Ok, tack för svaren, nu känns det mycket lugnare:) Blev bara lite orolig när en annan butik påstod att det inte var polyester i den klänningen, när jag specifikt frågade om det. Jag tänker ju som så att det skulle bli pinsamt för dom om jag knatar in dit kollar på lappen och säger att det ju visst står polyester..

  • Chicita
    Anonym (Lurad?) skrev 2013-04-25 13:23:40 följande:
    Ok, tack för svaren, nu känns det mycket lugnare:) Blev bara lite orolig när en annan butik påstod att det inte var polyester i den klänningen, när jag specifikt frågade om det. Jag tänker ju som så att det skulle bli pinsamt för dom om jag knatar in dit kollar på lappen och säger att det ju visst står polyester..
    Många som säljer kläder kan inget om tyger.
    Dom tror att taft är gjort av taft-fibrer *typ*.

    Men som jenniferochaugust skrev så kan taft även (oftast) vara gjort av polyester.
    För det mesta så står det sidentaft om det är gjort av siden, eftersom man då vill framhäva att det är ett "finare" material.

    Det är som bomull och viscose. Det ena är en organisk fiber, det andra är en syntetisk. Men dom har i princip samma egenskaper och används till samma sorts plagg Glad 
  • daniiel

    Du har redan fått toppensvar TS, men bara för att lugna dig ännu lite mer, så svarar jag också att det är i princip ingen klänning i butik som kostar under ca 15.000kr (undantag finns alltid, men generellt) som är gjord i något annat än polyester och det inget fel med det :)

    Taft är det säkerligen, men då polyestertaft :)


  • Anonym (Lurad?)

    Tack allihopa! Någon som ska bli skönt efter bröllpet är att bli av med dom här förbaskade bröllopsnerverna haha:P Har nog aldrig gått och nojjat och stressat upp mig för saker så mycket som nu..och värre blir det ju närmre bröllopet vi kommer haha..

  • jenniferochaugust
    Anonym (Lurad?) skrev 2013-04-25 13:49:18 följande:
    Tack allihopa! Någon som ska bli skönt efter bröllpet är att bli av med dom här förbaskade bröllopsnerverna haha:P Har nog aldrig gått och nojjat och stressat upp mig för saker så mycket som nu..och värre blir det ju närmre bröllopet vi kommer haha..
    Kan inte annat än att hålla med! Det börjar bli riktigt påfrestande med all planering, det tar upp varenda sekund varje dag - jag till och emd drömmer om bröllop varje natt! Och jag är så orolig för allt, "vad kommer folk tycka?", "tänk om fotografen blir sjuk?" ja... ALLT! Hoppas det är värt det i alla fall :)
Svar på tråden Har jag blivit lurad (brudklänning)?