• Äldre 21 Apr 09:35
    11430 visningar
    25 svar
    25
    11430

    Hortensia och pion

    Jag skall binda min egen bukett och har tänkt att ha hortensia och/eller pion. Någon som har kunskap om hållbarheten?

  • Svar på tråden Hortensia och pion
  • Äldre 22 Apr 22:50
    #11

    Här kommer lite inspiration :)





  • Tiotio­tio
    Äldre 23 Apr 21:13
    #12

    VIlka underbara bilder!
    Jag gillade din idé på det gröna.
    Och så fastnade jag för denna bild. Jag sominte tänkte mig rosor i buketten kan inte säga ngt annat än att just denna bukett var väldigt vacker!

  • Äldre 23 Apr 21:21
    #13

    Åh, älskar den andra buketten!! Jag ville gärna ha grönt och vitt i min. Gifter oss 29juni och grämer mig över att det kan bli svårt med pioner. Du som florist, vad skulle blommorna till en bukett i den storleken kosta med fresia, prärieklockor, hortensia och eventuellt rosor och något mer grönt? Skulle du rekommendera något speciellt? Kan man binda dagen innan?

  • Äldre 23 Apr 22:29
    #14
    Tiotiotio skrev 2013-04-23 21:13:36 följande:
    VIlka underbara bilder!
    Jag gillade din idé på det gröna.
    Och så fastnade jag för denna bild. Jag sominte tänkte mig rosor i buketten kan inte säga ngt annat än att just denna bukett var väldigt vacker!

    Vad roligt att du gillar den :D Den är helt underbar! Jag kan faktiskt tänka mig att ha något liknande när jag gifter mig :) De blir ju väldigt harmoniskt och stilrent med bara en färg och ingenting som direkt sticker ut , men samtigt väldigt levande eftersom de är många olika storlekar och strukturer :) Med en sån bukett så skulle jag inte välja att ha grönt imellan utan istället lägga de runt om , tror de blir för rörigt annars :)
  • Äldre 23 Apr 22:36
    #15
    Moignon skrev 2013-04-23 21:21:32 följande:
    Åh, älskar den andra buketten!! Jag ville gärna ha grönt och vitt i min. Gifter oss 29juni och grämer mig över att det kan bli svårt med pioner. Du som florist, vad skulle blommorna till en bukett i den storleken kosta med fresia, prärieklockor, hortensia och eventuellt rosor och något mer grönt? Skulle du rekommendera något speciellt? Kan man binda dagen innan?
    Ja den är superfin :D Att få tag på pioner är absolut ingen fara :) de är bra tid för pioner då :) Lite svårt att räkna exakt , eftersom jag inte vet exakt vilken storlek du vill ha och så men har räknat utifrån bilden och skulle tro att de ligger på ung 600-800 :) Ska du ha stor som den på bilden så fick jag summan 700 :)
  • Äldre 24 Apr 10:15
    #16

    Ok! Jag är inne på att ha en lite "vild" bukett, och behöver inte vara så rund och stram. Tror därför inte att det ska vara några problem med att binda själv. Däremot kan jag ju självklart behöva lite tips. Om jag säger att jag vill att blommorna får kosta Max 500, vad skulle du tippa på att jag kan få med i en sådan bukett? Antal och sorter. Har väldigt dålig koll. Här i Oslo kan man köpa tre buketter och betala för två. Köpte då 2 buketter vita prärieklockor och en bukett pioner för 180kr och satte ihop förra våren/sommaren. Det kändes billigt, men det blir väl mer om man köper enstaka blommor, speciellt om man beställer hem. Vad skulle jag kunna fylla ut med för grönt?

  • Äldre 24 Apr 19:37
    #17

    För att få en vild känsla, som att du plockat den själv så är de finast att ha ganska många blandade sorter men få av varje . Då får du in mer liv i Buketten :) fina och somriga blommor är :lövkoja ,sommarriiddarsporre, flox, stjärnflocka , alchemilla , pioner , skabiosa mm :) grönt som vore fint till tycker Jag är bräken och fontängräs :) de ser alla väldigt somriga och naturliga ut så kommer se ut som du plockat den:) Mitt tips är att öva , om du inte är väldigt van sedan tidigare . A och o är att lära dig att få till spiralen :)

  • Yousof­in
    Äldre 24 Apr 19:55
    #18

    Bra tråd, jag ska också binda min bukett. Visst ska jag plocka bort alla bad på tex ros stjälkarna innan jag börjar binda? Har du några tips och bilder på hur man binder mannens och marskalkernas korsars ( heter det så)?

  • Äldre 24 Apr 20:20
    #19

    Hur mkt blad du ska ta bort beror helt på vilken form du ska göra :) om du ska göra ett tight och kompakt klot så ska alla blad bort , ska du göra en luftigare bukett spar då bladen ovanför bindstället. men inga blad i vattnet :) en corsage görs av en så kallad t nål , i den binder du fast blomman , linda med flora tejp och sedan band :)

  • Yousof­in
    Äldre 25 Apr 16:32
    #20

    Sara 1991: är det lättast att börja snöra bandet/spetsen jag ska ha över stjälkarna nerifrån och fast där uppe eller tväsrt om? Ska jag lämna några cm stjälk för att kunna sätta buketten i vatten sen? Eller smörar jag ända ner?

  • Äldre 25 Apr 20:20
    #21

    Hej :) börja med att snöra bandet uppifrån och ned , spar ung 3 cm så att den kan dra vatten . Fäst sedan bandet med en pärla :)

  • Tiotio­tio
    Äldre 18 May 20:02
    #22

    Snart är det dags att beställa buketten, dock vart jag lite överraskad när jag var inne hos floristen häromdagen.

    Hon sa att det är lite sisådär med pioner iår och att det kan vara så att det inte finns så mycket till utbud till den 15/6. Tänkte höra med någon sakkunning om det är så iår? Beror det kanske på den långa vintern?

    Hursom, jag ska kika med några andra florister. Vill ju gärna ha pioner i buketten.

    En annan fråga är om ranunkelperioden är över till den 15/6?

  • Äldre 18 May 20:17
    #23
    Tiotiotio skrev 2013-05-18 20:02:43 följande:
    Snart är det dags att beställa buketten, dock vart jag lite överraskad när jag var inne hos floristen häromdagen.

    Hon sa att det är lite sisådär med pioner iår och att det kan vara så att det inte finns så mycket till utbud till den 15/6. Tänkte höra med någon sakkunning om det är så iår? Beror det kanske på den långa vintern?

    Hursom, jag ska kika med några andra florister. Vill ju gärna ha pioner i buketten.

    En annan fråga är om ranunkelperioden är över till den 15/6?

    Hej :) De stämmer att de på grund av vintern så är pionsäsongen lite försenad mot normalt men de är absolut inte omöjligt att få tag på :) I butiken jag jobbar så har vi redan haft 3 brudbuketter med bara pioner och de var inga problem att få tag på :) Säsongen har avtagit, bör gå att få tag på men till ett dyrt pris tyvärr :(


    Vart bor du ?:)

  • Tiotio­tio
    Äldre 18 May 20:59
    #24

    Okej, men då förstår jag.

    Trist med ranunklarna, men men. :)

    Jag finns i stockholm.

    Var i sverige finns du?
    Tack för ditt snabba svar! Jättesnällt med all hjälp, det är en djungel för en som mig som inte är duktig på växter.

  • Äldre 18 May 21:11
    #25

    Tiotiotio: Men hör med butiken Ang ranunkler om du gärna Vill ha de :) så kan dem höra med grossisterna Ang pris.:) Jag jobbar också i Stockholm :) är bara glad att kunna hjälpa till med nåt som Jag är bra på :)

Svar på tråden Hortensia och pion