• Sessan6

    Hjälp!

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hur mycket är det värt att lägga på en ny klänning? Alltså vad får den kosta?Jag har hittat en jätte fin klänning som jag är förälskad i.Den kostar 8000:-Har även hittar fina skor som passar jätte bra till och de kostar 1100:-Så allt som allt klänning, skor, uppläggning och sy in eller sy ut så blir allt som allt 11000:-.Är det för mycket?Är rädd att min man ska bli sur för att jag lägger så mycket pengar på min klänning!Vad ska jag göra?               

  • Svar på tråden Hjälp!
  • daniiel

    För mig hade det varit på tok för mycket, men för någon annan en spottstyver. Det är ju otroligt individuellt. Har ni råd? Utan att behöva leva på nudlar eller dra in på en massa annat? Känns det okej för dig att spendera den summan? Varför tror du din blivande skulle bli sur och är det värt det isåfall? Har ni gjort någon budget för bröllopet? Satt något tak på vad kläderna får kosta?


  • filibustern

    jag skulle rekommendera att prata med din fästman och höra vad han tycker om priset. :) han kanske tycker att du ska få ha den klänning du vill och är ok med det. eller så kanske han tycker det är för dyrt, men då kan man alltid kompromissa. t.ex om du köper klänningen, kanske du kan köpa billigare skor, eller ha något annat billigare. beror på vad ni har för budget. :)

  • Alyllyra

    Har ni inte satt någon budget för hur mycket era respektive kläder får kosta? Eller hur mycket pengar ni kan tänka er att lägga på bröllopet?

    Min klänning kostar 9000 + ev. ändringar, skor, smycken etc. Men vi har budgeterat för det från början, så både jag och min sambo är överrens om kostnaden.

    Jag tycker du ska prata med din m2b och sätta upp en budget, förklara vad klänningen kostar och varför du vill ha den. Sen får ni komma fram till vad som är en rimlig summa att lägga på klänningen. Det kan ju bara ni avgöra. 

  • SaraJoakim

    Hej,

    det är så otroligt individuellt hur mkt man lägger på sin klänning.....
    Jag bestämde mig för att beställa online, mestadels för att typen av klänning jag ville ha inte finns i svenska butiker eller kostade MULTUM. Jag personligen skulle nog inte lägga ner 11000 kronor... då måste de vara en extraordinär suerklänning som absolut inget i hela världen kan slå :p Däremot lägger jag ~1500 på skorna för jag ska beställa cowboy boots fron USA. Men jag ser det som en liten investering att det är skor jag kommer vara frälst i även efter bröllopet och att det är ett par som jag kommer slita på in i det sista. Annars är väl inte en tusenlapp allt för mycket för ett par skor? :) Ingen kan säga om det är rätt eller fel. Men magkänslan för fästmannen verkar tyda på att det kanske är i högsta laget? Känns även helt galet att uppläggningen av klänningen ska gå på ca. 2000 kronor?

  • filibustern

    jag betalade 1350 för min klänning med skor och pälsjacka.. på blocket. :) bästa jag gjort! älskar klänningen!

  • SofiaMagdalena

    Det viktigaste är ju att eran budget tillåter att du köper en klänning för den summan. Prata med din fästman om vad han tycker. 

    Om det är så att det är din drömklänning så är det ju klart värt det men om du känner att den "bara" är jättefin så är det inte värt det. Skor kan man nog få för en billigare peng är så.

    Lycka till! 

  • Annamolly

    Det ar inte speciellt mycket for en regelratt brudklanning. Innan du pratar med din fastman sa far du nog visa honom vad priserna ligger pa. Det ar inte alla som forvantar sig att det ska vara sa pass dyrt som det ar. Min mamma erbjod sig att betala min klanning, sedan sa hon "men du far ju inte en for 10 000 kronor". Vi betalade min klanning sjalva sedan for jag ville ha en specifik. Min klanning (med sloja och balte) kostade ungefar 1650 pund, vilket ar ungefar 16500 kronor. Det var en av de mindre dyra i den butiken. Nar jag berattade det for mamma trodde hon att jag menade 1650 kronor, inte 16500. Det handlar ju jattemycket om vad man har for uppfattning om vad saker ska kosta.


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Hjälp!