• sassa8­7
    Äldre 17 Apr 20:36
    3091 visningar
    15 svar
    15
    3091

    Solosångerska med 1 eller 2 låtar,, vad är normalt??

    Hej!
    Vi gifter oss i september detta år och ska ha en vän som ska sjunga under vigseln en låt vi själva valt att vi vill ha, men jag sitter även och funderar på om hon kanske kan sjunga 2 om hon vill och om det ens är ok.

    Hur många egna låtar kan man ha under vigseln? vad är normalt?
    Kom ihåg när min mamma gifte sig så hade dem en som sjöng en låt.

  • Svar på tråden Solosångerska med 1 eller 2 låtar,, vad är normalt??
  • Äldre 17 Apr 21:07
    #1

    Har sjungit på en hel del bröllop och det är nästan alltid två sånger faktiskt :)
    (Och så brukar jag även hjälpa till lite i psalmerna för att sången ska bli lite "fylligare", folk är ofta lite blyga i början när de ska ska sjunga med under vigslar.)
    Men klart ni ska göra precis som ni känner blir bäst. Kanske är det så att ni har svårt att komma på en till sång förutom den som är "er" låt...? Fråga sångerskan ifall hon har några förslag. Finns så otroligt mycket fint :)
    Lycka till!

  • Äldre 17 Apr 21:27
    #2

    Vi valde att ha två solosånger i kyrkan och jag tycker det blev bra :) Hade jag vetat hur snabbt vigseln skulle gå, så hade jag nog valt en tredje också. Samt tre psalmer istället för två.

    Men självklart behöver man inte ha mer än en sång om man inte vill eller hittar någon fler som man vill ha. Vissa har ju faktiskt inga solosånger alls och även det funkar :)


  • sassa8­7
    Äldre 17 Apr 21:34
    #3

    Vi ska ha en vigselförättare och gifta oss utomhus, är det någon skillnad på präst och vigselförättare? Vet ni om det blir psalmer till när det är en borgerlig vigselförättare?? hur långt tid kan en vigsel ta med en sådan person.

  • Äldre 17 Apr 21:39
    #4

    När det gäller borgerlig vigsel så finns det inga regler till kringarrangemang som sånger och sånt.
    Psalmer behöver du inte ha då utan det enda som ingår egentligen är:

    Lång version:
    "Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
    (Svar: Ja.)
    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
    (Svar: Ja.)
    (Paret kan växla ringar.)
    Jag förklarar er nu för äkta makar.
    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Texten författad av Per Anders Fogelström.) Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."

    Kort version:
    "Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
    (Svar: Ja.)
    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
    (Svar: Ja.)
    Jag förklarar er nu för äkta makar." 

    Allt runtomkring är något som ni själva formar tillsammans med vigselförrättaren.
    Så fundera på hur ni vill ha det och prata sen med vigselförrättaren och se om denne har några åsikter, tips och råd Glad 

  • Äldre 17 Apr 21:41
    #5

    Ja det är skillnad. En präst måste följa en viss ordning, det är ju en gudstjänst. Med en borgerlig vigselförrättare bestämmer ni själv innehållet (det juridiska med "tager du" måste ju dock vara så med klart). Man behöver absolut inte ha några psalmer då, det har ingenting med religion att göra om man inte vill det själv. Längden på vigseln blir som man vill då man själv bestämmer om man ska ha något tal (av vigselförrättaren), sånger, dikter m.m. 

  • Äldre 17 Apr 21:51
    #6

    Har sjungit 1-3 sånger på vigslar, oavsett "sort". Huvudsaken ni hittar sånger som betyder något för er och som ni tycker tillför något till er vigsel! Antingen speglar det er eller att ni vill säga nåt. Eller kanske bara "er" sång. Den som spelades på radion när ni kysstes osv. 

    Då kan det inte bli fel!

    Lycka till! 


  • Äldre 18 Apr 06:41
    #7

    Vi har två psalmer och två solosånger, det känns rätt lagom för oss iallaafall. Jag hade fundering på en tredje, men det kanske blir lite mycket? Svårt det där....

  • Äldre 18 Apr 09:08
    #8

    Vi gifter oss borgerligt och kommer att ha 2 solosånger på vår vigsel.


  • CoG
    Äldre 18 Apr 10:02
    #9

    Gifter ni er borgeligt tycker jag att det absolut passar med mer än en solosång, för det brukar vara över rätt snabbt om man bara kör efter de som ska vara med och inte kommer med ngt extra (diktuppläsning, sånger, egna löften mm).

    En vän till mig gifte sig borgeligt förra året och allt var ju över på knappt 5 minuter utan solosånt.
    Det kändes kort än fast det fanns med 2 sånger.

    Jag vet inte om man ka nvälja till psalmer om man vill ha det då det är borgeligt, borde ju vara valfritt.
    Men man måste inte ha med det.

    Någon sång som alla kan sjunga med i tillsammans skulle vara fint ändå, trots att psalmerna uteblir.


    sassa87 skrev 2013-04-17 21:34:31 följande:
    Vi ska ha en vigselförättare och gifta oss utomhus, är det någon skillnad på präst och vigselförättare? Vet ni om det blir psalmer till när det är en borgerlig vigselförättare?? hur långt tid kan en vigsel ta med en sådan person.
  • Äldre 18 Apr 10:18
    #10

    Jag älskar bröllop med mycket musik.
    Men vi ska gifta oss borgeligt och skulle vilja ha tips på hur man får in helst 3 solosånger under den korta cermonin.

  • CoG
    Äldre 18 Apr 10:31
    #11

    Kan en av sångerna sjungas då ni går fram till vigselplatsen?


    a ring on my finger skrev 2013-04-18 10:18:44 följande:
    Jag älskar bröllop med mycket musik.
    Men vi ska gifta oss borgeligt och skulle vilja ha tips på hur man får in helst 3 solosånger under den korta cermonin.
  • Äldre 18 Apr 10:38
    #12
    CoG skrev 2013-04-18 10:31:10 följande:
    Kan en av sångerna sjungas då ni går fram till vigselplatsen?
    Helst inte för där har jag en annan tanke som jag tror att min blivande man kommer nappa på Skrattande (inget dansande!!)

    Min blivande har en nära vän som är kanske en av sveriges bästa rocksångare och jag har en vän som är mycket duktig operasångerska. Vi har inte pratat med våra vänner men hade gärna velat att de sjunger vars en sång och sedan en mäktig duett tillsammans.
    Men i värsta fall får vi ju plocka bort någon sång...OM de nu ens vill/kan ställa upp.
  • CoG
    Äldre 18 Apr 10:43
    #13
    a ring on my finger skrev 2013-04-18 10:38:10 följande:
    Helst inte för där har jag en annan tanke som jag tror att min blivande man kommer nappa på Skrattande (inget dansande!!)

    Min blivande har en nära vän som är kanske en av sveriges bästa rocksångare och jag har en vän som är mycket duktig operasångerska. Vi har inte pratat med våra vänner men hade gärna velat att de sjunger vars en sång och sedan en mäktig duett tillsammans.
    Men i värsta fall får vi ju plocka bort någon sång...OM de nu ens vill/kan ställa upp.
    Då vigselförättaren har inlett med lite prat om varför ni alla är där.
    Han/hon kanske pratar lite om er och hur ni träffades tex?
    Kanske läses en dikt ni tycker om upp.
    Och sen en solosång.

    Och sen blir det era löften, ringväxling.
    Solosång efter det.

    Och sen får vigselförättaren avsluta det hela lite snyggt och så blir det en till sång, tex duetten innan ni lämnar vigselplatsen.
  • sassa8­7
    Äldre 18 Apr 10:59
    #14

    Hur tidigt träffar man vigselförrätare för att gå igenom den borgerliga vigseln som sker utomhus?

    Vi bokade klockalsag idag och då sa de att dem hör av sig så vi träffas en vecka innan bröllopet, känns tajt , borde man inte träffas typ en månad innan?

  • Äldre 18 Apr 13:17
    #15

    Vi hade två. Vår solist sjöng och spleade flygel i kyrkan och låtarna vi valde var; för kärlekens skull och i folkviseton (varpå den sistnämnda verkligen fick tårarna att rinna). Det går ganska fort med vigsel i kyrkan så vi var glada över att ha två solisånger så att det drog ut lite på tiden.

Svar på tråden Solosångerska med 1 eller 2 låtar,, vad är normalt??