• ScarletAndFox

Min moissanite förlovningsring!

Hej tjejer,

Så i söndags kom min sambo hem från USA, och han hade med sig min nya förlovnings ring hem!

Det är en mosisanite. Då blev jag nyfiken om hur stort moissanite faktist är i Sverige ochom man köpa dom där. 
    Vad tycker svenska brudar om moissanite? Har ni sett moissy's?

Hade ni valt moissanite istället för diamant? 

Jag läste på väldigt mycket om moissanite före jag valde att köpa en, googlade, frågade i olika forum etc. Också här jag bor i Irland är det inte så lätt att få tag på. Jag är ingen expert, men kan väldigt mycket på grund av allt jag lärt mej för min egen dels research. Om ni har frågor om moissanite, så kan ni fråga mig! Jag tycker att alla tjejer som vill ska få ha en egen liten glittrande sten som ej kostar en förmögenhet. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet häroch bara dela med mig :)

• Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!
  • filibustern
    SandraElisabet skrev 2013-04-20 10:52:40 följande:
    Hahhaha, ja, det kan man också fokusera på, men glöm inte att för mycket *bling* kan se billigt ut... Och även om moissaniten ÄR billigare så vill man kanske inte att det ska se ut så...?

Men du är väll ute efter en mindre sten så då är det lugnt. Det är när man kommer upp i 2 carat + som jag tycker det kan börja se "billigt" ut.
    jo precis. har aldrig gillar jättestenar, den bild jag la upp var som lagom stor, vet dock inte caraten på den... men den kan väl aldrig vara 2?? 1 kanske, men tror inte ens det. 
  • SandraElisabet
    filibustern skrev 2013-04-20 18:46:27 följande:
    jo precis. har aldrig gillar jättestenar, den bild jag la upp var som lagom stor, vet dock inte caraten på den... men den kan väl aldrig vara 2?? 1 kanske, men tror inte ens det. 
    Åh nej, snarare 0,33. Den är liten. :)
  • filibustern
    SandraElisabet skrev 2013-04-20 20:19:15 följande:
    Åh nej, snarare 0,33. Den är liten. :)
    ja men de e bra ^^p som sagt jag gillar enkla, stilrena ringar. ^^ kan bli den i framtiden då, lite överkant i budget, men vi kan dra ner på annat. :P
  • BlivandeBruden

Men då är det som nån variant på CZ då?

• SandraElisabet
    BlivandeBruden skrev 2013-04-21 00:55:18 följande:
    Njae... alltså labtillverkad ja - men annan kemisk uppbyggnad.
    Det finns som sagt labtillverkade diamanter också som är 100% "riktiga" diamanter bara inte gjorda i jordens skorpa.

= Miljövänligare och billigare och 100% konfliktfritt! Hjärta
  • ScarletAndFox
    BlivandeBruden skrev 2013-04-21 00:55:18 följande:
    Nej inte riktigt. CZ har ett lager med ett medel som får stenen att glittra som en diamant, men detta tärs bort med tid, och om man ej är rädd om ringen. Också kan CZ bli lite *"möjlkig" efter ett tag. Den är också väldigt billig.

Moissanite är en helt lab tillverkad sten utan några som helst lager/behandlingar på stenen. Den glittrar mer än diamant, mera "fire" etc. Också, är den etiskt ett bättre val om man väljer att gå moissanite och om man bryr sig om sånt. Moissanite kan alltså aldrig tappa glans etc, då den ej har någon behandling som kan slitas ut. Därför ett bättre val.. känner folk som har haft sina moissy's i 10 år och ser exakt likadan ut som när dom köpte det.

Moissy's är inte för alla, det är något som är helt klart ;)

För mig är diamanter är inte ett alternativ. Kan ej rättfärdiga priser på en diamant och för det andra så är inte statusen så viktigt för mig att det är en diamant. Min moissy glittrar mer och är billigare. Är väldigt glad över min moissy ;) 
  • SandraElisabet
    ScarletAndFox skrev 2013-04-22 00:35:13 följande:
    Moissy's är inte för alla, det är något som är helt klart ;)

För mig är diamanter är inte ett alternativ. Kan ej rättfärdiga priser på en diamant och för det andra så är inte statusen så viktigt för mig att det är en diamant. Min moissy glittrar mer och är billigare. Är väldigt glad över min moissy ;) 
    Samma här! Har dock små diamanter i min förlovningsring men det var bara för att det inte gick att få tag på så små moissaniter/morganiter eller lab-tillverkade diamanter. Men jag vet som sagt vart de kommer ifrån.

Det etiska väger dock tungt för mig. {#emotions_dlg.flower}
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-22 15:41:26 följande:
    Samma här! Har dock små diamanter i min förlovningsring men det var bara för att det inte gick att få tag på så små moissaniter/morganiter eller lab-tillverkade diamanter. Men jag vet som sagt vart de kommer ifrån.

Det etiska väger dock tungt för mig. {#emotions_dlg.flower}
    För mig också så klart.. men vart då kommer man till detta också då, om man ska tänka etiskt när det gäller gäller kläder, skor, mat etc etc.. Jag valde moissanite för jag liker stenen, och så klart att det är etiskt, men också för det är prisvärt. Man behöver ju inte betala så mycket för att det ska glittra lite.

Hela diamant industrin är väldigt ful och smutsig, inget jag vill bidra till.   
  • Clariza

Hej! 

Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär: 

Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen. 

• filibustern
    Clariza skrev 2013-05-21 14:34:18 följande:
    Hej! 

Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär: 

Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen. 

borde väl gå? har då sett på sidor att de kan göra vilka formar som helst, likt diamanter. hjärtan, ovala, kuddar etc. 
Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!