• evaeng80

Gifter mig på Fredag - ont i halsen, tips!!!!

Har inte tid att vara sjuk nu!!!!    I förrgår började det klia i halsen och nu har jag nyst i 2 dagar och har fortfarande kli i halsen och börjar bli täppt!! Köpte igår echinagard och berocca! Någon som har ngt tips som skyndar på tillfrisknandet på denna ovälkomnande förkylning??

• Svar på tråden Gifter mig på Fredag - ont i halsen, tips!!!!
  • Annica70

Det kan inte vara pollen allergi som spökar ?

• evaeng80

Nej, det är kli och irriterat i halsen, svullen i halsen-  huvudvärk och täppt, börjat tappa smaken

• evaeng80

Känner mig tung i huvudet med

• CoG

För näsan-ta Otrivin comp

Drick mkt och tro på att du sköljer ut eländet ur kroppen ;)

• Annica70

Usch då ..jag hoppas verkligen att du hinner blir frisk. Som CoG säger drick mycket.. Håller tummarna för dig

• Pia88

Varm svartvinbärssafft.. Varmt honugsvatten.. Vila, vila, vila... Inte lätt såhär några dagar innan.. Men försök..

• sommaren13

Strepsils mot halsen? finns ju även andra alternativ, som är typ smärtlindrande. Kolla med apoteket. 
    Krya på dig! 

• evaeng80

Tack för alla tips!! Strepsils har jag kört med hela veckan, lindrar lite - men inte helt! Ska inom apoteket innan jag åker till frissan! Har hört att nässkölj är superbra!

• Plättis

Det kanske inte är helt politiskt korrekt eller så, men om det bara är i början av en förkylning så kan det funka med en liten, liten whiskey. Det brukar skrämma bort halsontet för mig i några dagar. Annars tycker jag Esberitox som finns att köpa lite överallt är bra. Men då ska man börja med det så snart som möjligt efter första symptomen. Finns på Ica och i hälsokostbutiker.

• FruForsmark

Ta ledigt från jobbet och kurera dig, sov mycket och drick mycket vatten och köp förkylningstabletterna "friskis" på apoteket (vi åt det 1 månad innan bröllopet i förebyggande syfte). Om halsen ömmar på bröllopet är syx halstabletter kanon och använd nässpray mot rinnsnuva. Önskar all lycka till inför lördag!

• emm

Hej!! 
    Vila, vätska, vila, vätska osv osv!
    På apoteket finns nyodex, ett medel som smakar lite klor som man gurglar utblandat med vatten. Det är bakteriedödande och framförallt fungerar det lite bedövande. Jag tycker det brukar funka rätt bra för mig!
    Ta det lugnt. Det hinner bli bra!! 

• Selmabus

FYI, har hört att honungens bakteriedödande funktion försvinner vid upphettning....

• Chicita

Gör ingefärste.
    Skiva färsk ingefära och lägg i kokande vatten och drick som te.
    Du kan även lägga i en kanelstång om du vill.
    Honung kan du ha i för smakens skull.
    Men det är bättre att ha en sked bredvid med honung och ta den kall för honungens effekter försvinner när den hettas upp 

• evaeng80

Tack!!! Ska köpa hem nyodex och ingefära och citron!  Ja vila kan jag! Är ledig resten av veckan som tur är!!  Blir städoch tvättdag idag, frissan om 2 timmar.Imorgon ska det sista fixas, naglarna, ögonbryn och soldusch   

• Pia88
    Selmabus skrev 2013-04-17 10:20:31 följande:
    FYI, har hört att honungens bakteriedödande funktion försvinner vid upphettning....
    Om man hettar upp över typ 75 grader ja....
  • Tiotiotio

Nässkölj är jättebra.

Sen kan du alltid koka upp vatten med några (ganska många skivor ingefära i. Om det blir för starkt, tillsätt lite honung.

Farmor gjorde alltid det till mig som barn. Jag var ofta förskyld och det funkade utmärkt för mig. :) Lycka till och hoppas att du blir kry snart!

PS. sova är bra. Sov mkt även om du inte är trött, det låter kroppen återhämta sig!

Krya!

• Jossen

En tesked honung emellanåt. Man ska inte värma honung för mycket... Minns inte vilken temteratur, men jag kan kolla och återkomma. 
    Jag hade sjukskrivit mig ich tagit det lugnt. Hoppas du är pigg på er dag! 

Svar på tråden Gifter mig på Fredag - ont i halsen, tips!!!!