• Madeleine176

    Vad ska ni för för psalmer?

    Hej!
    Jag och min m2b gifter oss 27 Juli och jag känner mig vilsen i psmal djungeln...

    Vad har ni valt? Och varför?  

  • Svar på tråden Vad ska ni för för psalmer?
  • daniiel

    Vi valde "En vänlig grönskas rika dräkt" av den enkla anledningen att jag tycker den är fin, plus att det är trevligt med en sommarpsalm på sommaren och dom flesta har åtminstone hört den någon gång förut. Vi valde att ha dom två första verserna av den.

    Som andra psalm valde vi "På bröllopsdagen ber vi", vilken har samma melodi som "Den blomstertid", men med en annan text. Jag tycker verkligen om den texten, så vi valde att ha alla fyra av den psalmen. Trevligt också med en vigselpsalm när det nu var bröllop :) Fördel är ju också att det är en känd melodi, så det blir ju enklare att sjunga med, även om man inte kan texten.


  • daniiel
    sommaren13 skrev 2013-04-15 21:30:58 följande:
    Vilket datum gifte ni er? ;) Vi gifter oss den 17:e
    Då gifte vi oss lite tidigare, den 13 augusti :) Mycket bra månad ;) Hoppas ni får minst lika bra väder som vi hade! Det regnade konstant en vecka före och en vecka efter, men just den dagen var det strålande sol och varmt :)
  • schmock

    Vi ska ha "En vänlig grönskas rika dräkt", den är så vacker!

    Sen ska vi ha "I denna ljuva sommartid", otroligt fin tycker jag. Vi gifter oss i augusti och tycker det är fint med psalmer som handlar om sommaren.

  • Principisessan

    Vi hade 201 och 84,

    84 hade vi sist med tanke på texten "Vi ber dig, låt dem lämna sig själva i din hand och hjälp dem hålla löftet som de har gett varann."
     

  • FrökenMäkelä

    Vi kommer förhoppningsvis ha dessa två.

    84 Vi lyfter våra hjärtan och 410 Gud skapade av jord

    Vi har försökt se till texten i låtarna att det handlar om kärlek mellan två personer mer än att texten råkar innehålla ordet Gud som många tyvärr verkar ha svårt för trots att de väljer att gifta sig kyrkligt.

    Ska träffa prästen den 2:e juni så om våra önskemål går igenom återstå att se då.

  • iser

    Vi gifter oss den 4 maj och ska träffa prästen nästa tisdag. Vi har inte hunnit prata ihop oss än jag och min blivande make men jag funderar på "En vänlig grönskas rika dräkt" Kan man ha den i maj? Sedan "Nu grönskar det". Vi döper sonen samtidigt och till honom ska vi ha "Du vet väl om att du är värdefull" samt eventuellt "Jag lyfter ögat mot himmelen".

    Min absoluta favvo psalm är "Blott en dag" men den är väl begravning? Sen gillar jag "Härlig är jorden..." Men det är väl julpsalm?

  • FrökenErika
    iser skrev 2013-04-17 21:54:02 följande:
    Vi gifter oss den 4 maj och ska träffa prästen nästa tisdag. Vi har inte hunnit prata ihop oss än jag och min blivande make men jag funderar på "En vänlig grönskas rika dräkt" Kan man ha den i maj? Sedan "Nu grönskar det". Vi döper sonen samtidigt och till honom ska vi ha "Du vet väl om att du är värdefull" samt eventuellt "Jag lyfter ögat mot himmelen".

    Min absoluta favvo psalm är "Blott en dag" men den är väl begravning? Sen gillar jag "Härlig är jorden..." Men det är väl julpsalm?

    Haha! Iser, du har typ lyckats pricka in alla mina favorit psalmer! :D


    Jag skulle nog säga att både Blott en dag och Härlig är jorden är begravnings psalmer för gemene man, men jag har faktiskt hört Blott en dag på ett bröllop förut. (Jobbar som kyrkvärd så jag har varit på en del bröllop!) Och både Du vet väl om att du är värdefull och Jag lyfter ögat mot himmelen är så sjukt underskattade och fina psalmer som jag tycker att man hör allderles för sällan på dop.


     


    Jag och m2b har bestämt oss för en sommarpsalm, nr 752 Över berg och dal. Inte så välkänd för den breda massan, men vi har några stycken "kyrkvana" i våra släkter som får ta i från tårna! ;) Och sen en vigsel psalm, 84 Vi lyfter våra hjärtan. Men nu, efter att ha läst i den här tråden var jag nästan sugen på att ändra till På bröllopsdagen ber vi, den är ju också väldigt fin, och så är det ju praktiskt när de flesta kan melodin redan.

  • CoG

    Jag tycker att den här psalmtexten var fin, men har ingen aning om hur den låter.
    Någon som vet?

    Psalmen sjungs på samma melodi som den
    i Järvsö så välkända "Järvsöpsalmen".
    Den återfinns i psalmboken under nummer 512.


    1. Det ringer till högtid och klockornas ljud
    bär ut över älven och bygden sitt bud.
    Dess klang bådar glädje, dess klang bådar ro.
    Med toner av kärlek, av hopp och av tro.


    2. Som sången mot himmelen lyfter vår själ;
    Se uppåt i tro! Någon vill oss allt väl.
    Se framåt med mod! Någon håller vår hand.
    "Jag älskar dig!" sjunger inom oss dess klang.


    3. Tack, Herre, för gåvan som du åt oss ger.
    Att älska varandra. Tillsammans vi ber:
    Låt nåd och förlåtelse bära vårt liv
    och all din välsignelse, Herre, oss giv.

  • CoG

    kyrkomusik.se finns en psalm längst ner med två olika versioner på melodin.
    Är det så att man får välja?
    Den andra låter mycket finare tycker jag (834b)

  • Tilda93

    Vi har valt
    *199 - Den blomster tid nu kommer - vers 1-3
    Och
    * 201 - En vänlig grönskas rika dräkt - vers 1-3

    Varför? - vi var på vigselträff med prästen och han föreslog dem och några till och vi kände att dem passade mest in på oss och på vårt bröllop som är 7 juni i år :)


  • Alvstina

    Vi kommer förmodligen ha en vänlig grönskas rika dräkt då jag tycker att det är en av de vackraste psalmerna både till text och melodi. Den är fin i stämmor också. 

    Den andra psalmen blir möt mig nu som den jag är. Det är ingen vigselpsalm, men jag tycker mycket om den. Även den är väldigt fin i stämmor. 

    Att jag bryr mig om stämmorna beror på att vi kommer att ha en kör på vigseln som också kommer att stå för den övriga musiken. Det är den kör som vi träffades i första gången, så det känns både personligt och maffigt :)  

Svar på tråden Vad ska ni för för psalmer?