• Karinl­arsson
    Äldre 13 Apr 15:50
    5623 visningar
    15 svar
    15
    5623

    Glass till efterrätt?

    Vi ska gifta oss i september och kommer ha buffé på bröllopsfesten. Vi ska ha både efterrätt och bröllopstårta har vi tänkt. Varken jag eller sambon är så mycket för efterrätter förutom att vi är riktiga glass- o-holics


    Vi har därför funderat på att ha även efterrätten i bufféform. Dvs massor med lyxig glass upplagd i fina skålar. Ev några olika sorters topping och så får gästerna själva lägga ihop sina glassar. Är det tråkigt på bröllop eller tror ni att det funkar?

  • Svar på tråden Glass till efterrätt?
  • Äldre 13 Apr 15:56
    #1

    Det enda jag tänker på är.. smälter inte glassen? Innan man skopat upp glass i flera olika skålar, fått fram det och alla tillbehör på borden och folk sedan tagit sig fram, så lär den väl hinna smälta rätt mkt? Jag skulle inte vilja vara den sista som tar glass. Och det går ju inte ha ståendes framme så att folk kan ta en andra sväng om dom skulle vilja, utan något måste ju plocka bort det så fort sista personen tagit.

    Allt att det rent praktiskt kan bli lite svårt. Det beror väl dock på hur pass många gäster det är, hur mkt personal man har osv.

    I övrigt tycker jag det är en toppen idé, då även jag är väldigt förtjust i just glass ;)


  • Äldre 13 Apr 17:38
    #2

    hur många gäster har ni? 
    om ni är många så bör ni ha servering istället med många som serverar, annars smälter glassen fort  

  • Karinl­arsson
    Äldre 13 Apr 17:54
    #3

    Det är ett 60-tal gäster, så smältrisken finns ju så klart Jag hade tänkt mig ett bord täckt med is o så sätter man glasskålar i det. Vi kommer ha 2 personal som hjälper till och jag tycker det borde gå att fylla på allt eftersom om man bara byter skålar.


    Vi vill slippa göra någon snygg dessert utan bara köra på god smak. Och då kändes det enkelt med att gästerna tar själva. Vi får väl tänka till nåt varv till innan vi bestämmer oss. Och provsmaka glass, så klart!

  • söt nöt
    Äldre 13 Apr 18:18
    #4

    Om man har någon form av kyla så håller den lite längre. Ex is som du nämnde eller liknande en vagn som kyler. Ibland går det att hyra olika storkökstillbehör.
    Det jag funderar på är om det inte skulle vara lättare med en annan typ av skålar/burkar än just glas. Då kan dom stå fördiga i frysen och det är bara att ställa fram. Är dom helt frusna från början så håller dom bättre. Sedan är en tanke att man kan ha toppingen på ett helt annat bord så man får bättre flyt. Kankse tom två håll som man kan ta glassen på. Så blir det färre per bord och iom det kortare tid som den behöver vara framme. 
    Även jag älskar glass så jag förstår er. Kankse kan ni prata med någon som jobbar i ett större kök för att få lite tips. Det är ju inte första gången i världhistorien som man serverar glass till många personer.  

  • Äldre 13 Apr 18:19
    #5

    Om ni får till de med körningen av glassen så tycker Jag att de låter som en bra idé :) Med lite roligare topping till och frukt och bär av nåt slag till :) supergott:D

  • Äldre 13 Apr 18:49
    #6

    Klart man kan ha glass så länge det är lite tjusigare så att säga ;)

  • Hotlen­a
    Äldre 13 Apr 20:22
    #7
    Karinlarsson skrev 2013-04-13 17:54:17 följande:

    Det är ett 60-tal gäster, så smältrisken finns ju så klart Jag hade tänkt mig ett bord täckt med is o så sätter man glasskålar i det. Vi kommer ha 2 personal som hjälper till och jag tycker det borde gå att fylla på allt eftersom om man bara byter skålar.


    Vi vill slippa göra någon snygg dessert utan bara köra på god smak. Och då kändes det enkelt med att gästerna tar själva. Vi får väl tänka till nåt varv till innan vi bestämmer oss. Och provsmaka glass, så klart!


    Låter som en bra idé! Tror ni kan få det att funka! =) Jag har själv inget alls emot lite halvsmält glass, det är ju mumma! ;D Kör på!
  • Äldre 13 Apr 20:25
    #8

    Låter smaskigt!!

  • mirret­h
    Äldre 13 Apr 21:44
    #9

    Jasg har jobbat med barnkalas på restaurang och det tar ett tag att skopa upp glass kan jag säga.... Det bästa är om man kan skopa upp innan och förvara i frysen, eller skopa upp kulor i flera stora skålar så slipper gästerna jobba med det. Det blir ganska kladdigt och söligt när man grejar med glass, även när vuxna gör det så det bör man ha i åtanke.


    Tycker det låter gott med glass och goda tillbehör som hemkokt chokladsås, rostade nötter, frukter, rån mm

  • Äldre 13 Apr 23:52
    #10

    Jag älskar glass. Skrattande
    Har jobbat i glasskiosk flera somrar också. Och något att tänka på är att glass (och is) är två stora bakteriehärdar.
    Det vore ju inte så kul om alla gäster ligger magsjuka dagen efter för att någon glass blev lite för varm eller för att isen hade blivit kontaminerad i hanteringen och att det spridit sig till glassen sen via någon skopa eller så.

    Jag skulle nog ha gjort små glassbägare och fryst in (alltså styckefryst)
    Köp pappbägare (funkar med typ kaffemuggar) och fyll med glass, försök få det så fritt från luft som möjligt och sätt på lock.
    Engångskaffemuggar kommer ju ofta med lock, då behöver ni bara sätta igen drickhålet.
    Det blir enkelt att transportera glassen då också. 

    Om ni inte fyller dom hela vägen upp för att lämna plats för olika toppingar så kan ni lägga på lite plast ovanpå glassen för att få det lufttätt. Det är ju enkelt att ta bort den när glassen har börjat tina lite 

  • Chinch­illi
    Äldre 14 Apr 10:08
    #11

    Annars har ju Ben and Jerrys (världens bästa glass) små 1-portionsbägare i olika smaker. Har sett det både på både ICA och Pressburån. Det kan ju vara ett alternativ, lätt och snabbt för alla gäster att nappa åt sig en, ungefär som cupcakes :)

  • Äldre 17 Apr 22:32
    #12

    Med färdigfrusna kulor i förfrusna behållare liggande på isbädd borde ni klara er fint. Låter jättegott (dreglar lite)!

  • Äldre 18 Apr 13:25
    #13

    Låter gott, speciellt om ni har ett sommarbröllop så blir det extra svalkande :) men ha lote skålar med frukt och bär (finns alltid de som inte vill ha för sött)

  • Erica6­66
    Äldre 11 Jul 20:46
    #14

    Ska ha glass till efterrätt med massa tillbehör till så att gästerna får kombinera sin egen "glass skål", det ska vi ha istället för tårtan.....

  • Mimmi7­8
    Äldre 12 Jul 03:32
    #15

    Älskar också glass och tycker inte alls att det är en dum idé. Men var på ett bröllop där glassen låt och smälte på allas tallrikar för att det hölls tal under efterrätten, tänk på att koordinera det med era toastmasters.

Svar på tråden Glass till efterrätt?