• Anonym (Elak)

    Vad ska jag göra?

    Jag känner mig så fruktansvärt elak, jag gifte mig för ca 9 månader sen vi hade då varit tillsammans i ett år.. det var för fort just då så kändes allt rätt och vi var lyckliga. men nu kan jag inse att vi skulle ha varit tillsammans längre..


     


    MEN jag började för två månader sen att skriva med en annan.. och i dagsläget skriver vi varje dag och pratar ofta i telen.. jag har börjat på att fundera på att lämna min man för den nya killen.. känner mig hemskt som tänker så..


     


    Jag vet inte hur jag ska bete mig.. jag vet inte om jag ska prata med min man om hur jag känner. hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Carina10

    Oj du har hamnat i ett rejält dilemma.

    För det första så är det inte tiden tills ni gifte er som spelar någon roll.
    En del gifter sig i rask takt o det håller resten av livet och en del gifter sig efter varit ihop i 10 år och delar på sig efter ett litet tag.

    Men att du börjat skriva med någonannan?! Hmm...hur kom du på idéen att ens börja skriva med nån annan?

    Är det något i ditt äktenskap som inte är bra?
    Har ni en svacka?
    Har du upphört att älska din make?
    Går det att finna en utväg för er två utan skilsmässa?
    Är den nya bekantskapen bara något som gör så att "gräset känns grönare på andra sidan"(eller vad man nu brukar kalla det)?

    Ställ dom frågorna till dig själv och ta dig en ordentlig funderare. Det är nog det enda råd jag kan ge....

  • amerika

    Till att börja med håller jag med Carina10 om att det är inte säkert att hur länge man varit tillsammans innan man gifter sig som påverkar hur stabilt förhållandet sedan blir. Kort tid, lång tid, alla förhållanden kan ta slut.

    Med det sagt vidare till ditt "problem".
    Du behöver verkligen känna efter vad det är som gör att du har börjat skriva och prata med en annan man. Vad är det som fattas i ditt äktenskap?  

    Min fasta övertygelse är att om man är lycklig i sitt förhållande, finns det ingen anledning att snegla på någon annan. Jag har sjäv varit där. Jag tog aldrig steget över gränsen och träffade någon annan men det var bara en tidsfråga. Hade jag inte valt att skilja mig, hade jag troligen varit fysiskt otrogen. Och jag vet att det berodde på en hel massa saker som hade med min dåvarande relation att göra: jag var inte nöjd, inte lycklig, mådde inte bra, var ledsen, trött, grinig, sur, vresig, inte sugen på sex, tyckte inte mannen var attraktiv på något sätt utan bara jobbig, gnällig och lat. Och då hade det verkligen varit lätt att falla för frestelsen att efter smicker och kärleksfulla ord från någon annan man träffa honom och gå vidare med det.

    Du är nära den gränsen. Ta dig en allvarlig funderare på vad du får ut av den andre mannen som du inte tycker att din äkta man kan ge dig. Om du kommer fram till att det är något annat, mer och bättre än det du har, då bör du överväga att ni går skilda vägar.

    Men om du kan se att din nuvarande man skulle kunna ge dig det du tydligen tycker fattas om han bara får chansen, måste du avsluta det du håller på med och börja kommunicera med din man. Berätta för honom att du känner en svacka i förhållandet och be honom hjälpa till att få tillbaka glöden och passionen.
    Prata med honom. Ta i honom. Ha sex med honom. Ge dig tid med honom. Var intresserad av honom.  Åk på semester. Eller gör ett hemma-spa. Laga mat tillsammans, gå promenader, gå på bio eller nåt annat bara ni två. Du behöver vara ärlig mot sig själv och mot din man att du behöver hans hjälp att hitta tillbaka till honom. Låt honom hjälpa dig.

    Lycka till! 

  • Anonym

    Antagligen så var ni fortfarande nyförälskade när ni gifter er. Ni kände inte varandra tillräcklligt för att förstå hur en vardag skulle fungera när fjärilarna var borta...


    Tror du att ni har en djupare kärlek att bygga på nu när nyföälskelsen är borta eler är det bara tomt?


     


    Ni som säger att det kvittar. Statestiken är SOLKLAR om man varit tillsammans mindre än 3 år innan man gifter sig så är risken för skilsmässa skyhög jämfört med andra!!! (Sök på statistik)

  • caroline2013

    Sökte på statistik och hittade inte. Var har du sett det någonstans?

  • Carina10
    Anonym skrev 2013-04-13 06:50:05 följande:

    Ni som säger att det kvittar. Statestiken är SOLKLAR om man varit tillsammans mindre än 3 år innan man gifter sig så är risken för skilsmässa skyhög jämfört med andra!!! (Sök på statistik)


    Står det i statistiken VILKA par det gäller med Flört
    Om inte så är man ändå tillbaka att man inte kan skylla på att det skulle vara en orsak.
    Vet vänner som var ihop i några månader o gifte sig och är gifta än medans jag vet betydligt FLER som har varit ihop och sambo i flera år innan de gifte sig...idag är flertalet av dessa skilda.

    Statistik i alla ära, sånt är megakul att hålla på med, MEN de kan inte tala för just TS känslor nu ändå.
  • Anonym (Elak)
    Carina10 skrev 2013-04-12 22:01:28 följande:
    Oj du har hamnat i ett rejält dilemma.

    För det första så är det inte tiden tills ni gifte er som spelar någon roll.
    En del gifter sig i rask takt o det håller resten av livet och en del gifter sig efter varit ihop i 10 år och delar på sig efter ett litet tag.

    Men att du börjat skriva med någonannan?! Hmm...hur kom du på idéen att ens börja skriva med nån annan?

    Är det något i ditt äktenskap som inte är bra?
    Har ni en svacka?
    Har du upphört att älska din make?
    Går det att finna en utväg för er två utan skilsmässa?
    Är den nya bekantskapen bara något som gör så att "gräset känns grönare på andra sidan"(eller vad man nu brukar kalla det)?

    Ställ dom frågorna till dig själv och ta dig en ordentlig funderare. Det är nog det enda råd jag kan ge....

    Det finn egentligen inte i vårat äktenskap som är Dåligt, visst finns det saker som är mindra bra som att vi inte har något intimtliv alls!


    jag älskar min make det gör jag men jag tror mera jag älskar honom som en vän... jag vet inte om det finns någon annan utväg, han ser nog inge problem alls i vårat äktenskap..


     


    Den andra som jag skriver med kom jag i kontakt med på en chatt sida som min man vet att jag är inne på och han litar på mig.. och min man vet även att jag skriver med den "nya" via sms och pratar i telen med honom.. han vet bara inte hur mycket jag ljuger ibland och säger "det va mamma" eller "det va en polare"

  • Anonym (Elak)
    Anonym skrev 2013-04-13 06:50:05 följande:

    Antagligen så var ni fortfarande nyförälskade när ni gifter er. Ni kände inte varandra tillräcklligt för att förstå hur en vardag skulle fungera när fjärilarna var borta...


    Tror du att ni har en djupare kärlek att bygga på nu när nyföälskelsen är borta eler är det bara tomt?


     


    Ni som säger att det kvittar. Statestiken är SOLKLAR om man varit tillsammans mindre än 3 år innan man gifter sig så är risken för skilsmässa skyhög jämfört med andra!!! (Sök på statistik)


    Nykära och att vi inte visste hur en vardag skulle se ut inte det som är problemet... vi var inte helt nykära... han och jag flyttade i hop efter en månad tillsammans så vi hade bott tillsammans i 11 månader när vi gifte oss.. så vardagen visste vi hur den såg ut...
  • Sara 120707

    Okej här kommer lite ´"hårda fakta"


    De flesta människor är inte förälskade i sin partner hela tiden, förälskad är man i början av en relation och det är även något som blossar upp med jämna mellanrum men det är ingen konstant känsla i de flesta fall. Detta är ren vetenskaplig fakta, vår hjärnkemi fungerar så. Den första förälskelsefasen brukar i de flesta fall vara upp till ett år. Efter denna period går man över till en tryggare djupare känsla.


    Ni gifte er "snabbt"


    Det är kanske dags att ta en funderare om det är förälskelse du jagar? Det är ingen som nekar att det är härligt att vara förälskad.


    I vilket fall behöver du fundera på vad du vill och kommunicera med din man, börja inte något nytt bakom ryggen på honom.


    Attraktion och förälskelser för andra slutar inte magiskt att dyka upp bara för att man har gift sig, giftemål innebär däremot att ni gemensamt har bestämt att ni vill dela en framtid och även att ni kommit överens att vara trogna varandra(oavsett vilken definition på trohet ni har)


    Fråga dig själv, vill du fortsätta vara gift med din man? Är han mannen du vill dela din framtid med?

  • Red Lion

    Eftersom du inte älskar den nya ( du verkar inte känna honom så bra ens) så tycker jag du ska satsa på din man. Försök komma ihåg varför du blev kär i honom, gör romantiska saker tillsammans, ta i varandra. Ni måste nog också prata om det, att glöden falnat, du behöver ju inte nämna den nya killen. Honom borde du direkt sluta prata med om du vill rädda ditt äktenskap. Observera att jag inte menar att man till varje pris måste vara med den man gift sig med även om man älskar en annan. Men det verkar inte vara fallet här. Som andra har sagt verkar det som du jagar förälskelse men sånt håller inte i evighet. Om du kommer fram till att du inte har rätt känslor för din man och inte kan få det heller så gå inte till den nya istället. Lev själv ett tag och klura ut vad du vill, annars är risken att allt upprepar sig.

  • Anonym (För tidigt)

    Om du redan nu känner så lite för din man, så tror jag inte att ni alls är rätt för varandra. Efter ett år och nio månader var jag fortfarande galet förälskad i min blivande man. Kunde inte få nog av varandra varken fysiskt eller känslomässigt. Att efter så kort tid släppa in någon annan i sitt liv säger en hel del. Och ni som inte tror på statistiken, jag tror att TS och hennes man kommer att falla in precis just i den.

Svar på tråden Vad ska jag göra?