• Kvalitetsexperten

Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik

Myten om den billiga kinaklänningen…. Del  2 Seriös webbutik

Det är svårt att avgöra om ett företag och webbutik är seriös.

Visste Du:

-         Att det finns svenska företag, som låtsas vara kinesiska webbutiker,

för att marknadsföra billiga kinaklänningar”

-         Att ett företag har tre stycken hemsidor, som låtsas konkurrera prismässigt

med varandra

-         Att flera företag har falska referenser på forumet, som rekommenderar dem som

”webbutiken med billiga kinaklänningar i hög kvalite´.

-         Att Kina idag ett mycket högre kostnadsläge, löner, tyger o frakter men samma priser

-         Att konkurrensen i Kina är stenhård och skapar oseriösa metoder för att få lönsamhet

Du bör veta följande  om webbutiken:

Vem handlar jag med: - Företagets namn, som äger butiken Är det seriöst företag: - Företagets organisationsnummer Webbutiken skall ha en kundtjänst, email, telefon och adress Vilken kundpolicy: - Reklamationer, leveransvillkor, fri frakt och returrätt Egna produktbilder: - Olagligt att visa bilder på märkesklänningar Prisläget: - Orealistiskt om priset är under 80% mot en originalklänning Falska referenser: - Inlägg på forumet, där webbutiken rekommenderas utan att motivering varför webbutiken klänningar är finare än i butikerna.
  • Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik
  • Alyllyra

Folk vill veta 3 saker när de köper Kinaklänning:

1. Har den ett pris som passar min budget?
    2. Kommer varan som de lovat?
    3. Är det så pass bra kvalitet att den håller en hel dag?

Man vet redan att det inte är orginalklänningar. Man vet redan att klänningarna inte är "finare" än i butik, men de kan vara lika fina. Man har koll på vilka referenser som man kan lita på, har t.ex 100+ tjejer på BT beställt från företaget så är inte alla"falska referenser" utan faktiska nöjda kunder, som dessutom visar upp sina lyckade köp med fina bilder.
    Och dessutom vet man hur det ser ut i Kina, arbetsförhållanden mm. Men vem klandrar en för att man vill se vacker ut på sin bröllopsdag och ha en klänning som man trivs i? 

• Kvalitetsexperten

Hej Alyllyra

Tack för ditt snabba svar.  Du har helt rätt att många har tidigare köpt kinaklänningar, med lycket resultat.
    Det är inget kritik på alla som tidigare köpt eller gjort ett ärligt inlägg om sin kina klänning.

Nu är det nya tider och när Google varnar, sociala media och seriösa företag varnar för icke seriösa
    butikers affärsmetoder. Varför varnar dom? 

Varför är vissa webbutiker anonyma. Mina tips är att Du skall handla säkert din brudklänning från
    en webbutik, men då måste Du veta vem Du gör affärer med. 

Alla är anonyma på Forumet. Vem kan man lita på? Det finns oärliga människor och därför skall
    man vara uppmärksam och lite kritisk. 

Mina tips hjälper alla som vill handla en fin brudklänning ifrån en webbutik säkert, rätt kvalite´
    som passar sin budget.  Det kan lätt bli fel om man är för godtrogen och tror gott om alla.

• Ariana
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-11 13:09:06 följande:
    Nu är det nya tider och när Google varnar, sociala media och seriösa företag varnar för icke seriösa
    butikers affärsmetoder. Varför varnar dom? 

Har letat efter Googles varning, men hittar inget, länka gärna.

I sociala media är finns det både positiva och negativa kommentarer om kinaklännings-butiker. Det finns säkert både seriösa och oseriösa sådana.

Att seriösa företag varnar är väl kanske inte så konstigt eftersom det är deras konkurrenter? Jag har också full förståelse för att ett företag inte gillar att få sin design eller sina foton stulna, men allt som syrs upp i kina är inte kopior.
  • Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-11 13:09:06 följande:
     Mina tips hjälper alla som vill handla en fin brudklänning ifrån en webbutik säkert, rätt kvalite´
    som passar sin budget.  Det kan lätt bli fel om man är för godtrogen och tror gott om alla.
    Nej men så snällt och omtänksamt av dig! För mig som är en normal, tänkande människa så är det inget nytt som du drar upp, men nog så viktigt att tänka på innan man handlar, absolut. Dock ingen "expertkunskap" i mina ögon utan vanligt hederligt sunt förnuft.
    Hur kommer det sig att du vill gå ut och varna? Vad jag har läst på forum, raiting-siter och olika bloggar så finns det fullt av åsikter om både det ena och det andra klänningsföretaget, vissa är bra och andra är dåliga. Vissa har fått jättebra service från ett företag medan andra inte alls har fått det företaget utlovar. Så informationen finns och har funnits ett tag. Även här på BT.

Som sagt, länka gärna till varningar (annars kan jag göra det, dock inte Googles egna utan deras sökträffar...).

Och tänk på nästa gång du startar en tråd att det kan upplevas som en oerhörd kritik emot dem som har valt att köpa Kinaklänningar. Så även om du inte menar det på det sättet så bör du vara uppmärksam på att det kan tolkas på det sättet.

• Kvalitetsexperten

Hej Ariana

Google varningen har jag fått via mitt SEO företag. Jag återkommer med en hänvisning
    till dig. 

Att ställa krav på webbutik att hålla sig till lagar, avtal och regler som leder till säkert köp.
    Det är aldrig fel, och jag har valt sida. Har Du? 

Alla borde få köpa en fin brudklänning i en webbutik efter sin budget, utan att bli lurad. 
    Hur tänker Du?  Vilka krav ställer Du?

• Grodprinsens brud
    Alyllyra skrev 2013-04-11 12:05:48 följande:
    Folk vill veta 3 saker när de köper Kinaklänning:

1. Har den ett pris som passar min budget?
    2. Kommer varan som de lovat?
    3. Är det så pass bra kvalitet att den håller en hel dag?

Man vet redan att det inte är orginalklänningar. Man vet redan att klänningarna inte är "finare" än i butik, men de kan vara lika fina. Man har koll på vilka referenser som man kan lita på, har t.ex 100+ tjejer på BT beställt från företaget så är inte alla"falska referenser" utan faktiska nöjda kunder, som dessutom visar upp sina lyckade köp med fina bilder.
    Och dessutom vet man hur det ser ut i Kina, arbetsförhållanden mm. Men vem klandrar en för att man vill se vacker ut på sin bröllopsdag och ha en klänning som man trivs i? 
    Jag håller helt med dig. Många som köper en kinaklänning är ute efter en klänning som håller hela bröllopsdagen, inte en dyr butiksklänning som i stort sett är omöjlig att få såld begagnad eftersom butikerna redan hunnit rea ut den modellen till MYCKET billigare pris... Genom att köpa en klänning för ca 1700 kr så får man då en klänning som kostar mindre än vad förlusten blir om jag försöker sälja begagnat... Jag tror inte det finns någon som seriöst tror att kinafabrikerna har några vidare bra anställningsförhållanden eller höga löner... 

Ytterligare en aspekt är att det borde gå att sänka priset på brudklänningar i butik VÄSENTLIGT om man ska gå på material- och arbetskostnad. I 99 % av fallen betalar man många tusenlappar enbart för ett märke och det är nog många inte villiga att göra. Varför skulle man? Det är som med allt annat. Sätt ordet bröllop framför och priset hoppar genast upp.

Jag tycker att det är de "seriösa företagen" som borde sluta utnyttja det faktum att folk vill ingå äktenskap och leva tillsammans i alla sina dagar...  
  • Kvalitetsexperten

Till Allylla

Om jag har sårat dig personligen, så ber jag om ursäkt.  Det är omtanke om alla nya
    blivande brudar bör uppmärksamma att bröllopsmarknaden har förändrats.

Min avsikt är att alla blivande brudar ska ett beslut om att köpa sin fina drömklänning
    i en webbutik på ett säkert sätt. Det kan förstöra hela bröllopet, om man råkar ut för
    skojare.

Tycker Du inte det låter bra att hjälpa dem? Kvalite är att man får det har förvantat sig
    och känner sig nöjd. Du blev nöjd, hjälp andra också bli nöjda.

Obs.. Du har fortfarande inte svarat på varför vissa webbutiker är anonyma eller har
    kundtjänst eller följer lagar,avtal o regler.  

Jag vill ha en seriösa och högkvalitativa företag med säker E-handel 

• Chicita

Ju mer du skriver "kvalitetskontrollanten"... 
    Destå mer funderar jag på vilket av alla kinaklänningsföretag som är ditt och när du ska börja rekommendera folk att bara handla där... 

• amerika
    Chicita skrev 2013-04-11 15:34:11 följande:
    Ju mer du skriver "kvalitetskontrollanten"... 
    Destå mer funderar jag på vilket av alla kinaklänningsföretag som är ditt och när du ska börja rekommendera folk att bara handla där... 
    har inget att tillägga.....
  • Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-11 15:32:17 följande:
    Till Allylla

Om jag har sårat dig personligen, så ber jag om ursäkt.  Det är omtanke om alla nya
    blivande brudar bör uppmärksamma att bröllopsmarknaden har förändrats.

Min avsikt är att alla blivande brudar ska ett beslut om att köpa sin fina drömklänning
    i en webbutik på ett säkert sätt. Det kan förstöra hela bröllopet, om man råkar ut för
    skojare.

Tycker Du inte det låter bra att hjälpa dem? Kvalite är att man får det har förvantat sig
    och känner sig nöjd. Du blev nöjd, hjälp andra också bli nöjda.

Obs.. Du har fortfarande inte svarat på varför vissa webbutiker är anonyma eller har
    kundtjänst eller följer lagar,avtal o regler.  

Jag vill ha en seriösa och högkvalitativa företag med säker E-handel 
    Nej, du har inte sårat mig personligen. Men jag ser hur ditt inlägg kan tolkas.
    Om det nu gör någon skillnad så har jag köpt min klänning en butik av en fysisk person och det är en äkta märkesklänning.
    Jag har för övrigt tidigare mailat tillverkaren av min klänning för att fråga om tygkvalitet, arbetsförhållanden för sömmerskorna, färgning och transporter av min klänning och inte fått något svar. Och det gäller då ett ganska stort och känt klänningsmärke, som uppenbarligen inte heller kan hålla sig med en fungerande kundsupport. Eller inte vill stå för sina tillverkningsmetoder...

Ska jag svara på varför vissa webbutiker är anonyma? Varför då? Hur menar du?

Jag tycker det är jättebra att man tar reda på fakta om företaget man har tänkt att beställa ifrån. Oavsett om det är ett välkänt eller mindre känt företag, om det är svenskt eller utländskt. Men när någon startar ett flertal trådar om ett ämne som redan diskuterats i det oändliga och som dessutom inte har något nytt att komma med (tills vi får se länkar som bevisar annat) så kommer jag att vara skeptisk till avsikten bakom tråden.
Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik