• sha

    Augusti 2014!

    kärleken skrev 2014-03-21 10:13:59 följande:

    sha:
    Vi vill inte heller ha massa presenter men har valt att inte önska oss något alls utan att alla kommer och deltar är gåva nog. De betalar resa, ev kläder (kavaj), boende och "utemat" under resan. Det blir ju en del och vi känner inte det är aktuellt att önska oss mer.
    Jag kan tänka mig att det beror lkite på vilka gäster man har vad de tycker om att ni önskar er pengar. Men jag hade iaf tyckt det vore tråkigt att ge pengar. Skulle jag ge något vill jag ju att det ska vara något personligt från mig till brudparet. Det är väl tanken man vill ha från gästerna, inte gåvans värde? 


    Men har ni då på inbjdan varit tydliga med att ni inte önskar er något? För om man inte gör det antar jag att man får presenter ändå?!
    Jag håller med om att det egentligen är roligare att få personliga presenter och det spelar absolut ingen roll vad gåvan har för pengavärde. Men vi har verkligen fullt i vår lägenhet och jag tycker själv det är svårt att köpa presenter till folk, så därför tänker jag att det gör det lätt för gästerna om man skriver att om devill ge någonting kan de ge pengar. Om vi gör så har vi tänkt öppna ett konto, så kan man ju sätta in så mycket pengar man vill helt anonymt!
  • sha
    Plättis skrev 2014-03-21 12:29:51 följande:

    Vår plan var att inte önska oss presenter då vi också bor väldigt trångt, utan istället be våra gäster betala kuvertavgift. Plus betalbar senare på kvällen för att undvika fylleslag. 

    Jag har varit gäst på ett bröllop med samma upplägg, och vi tyckte inte alls att det var snålt. Tvärtom kändes det som ett perfekt upplägg då det var ett ganska ungt par (ca 25) där ena parten pluggade och den andra hade jobb. Vissa gäster, typ föräldrarna till brudparet, gav presenter ändå, men det blev inte samma anstormning av presenter som det skulle ha varit annars. 

    När vi pratat med våra familjer om upplägg (innan vi bestämde oss för att skjuta på det) så tyckte ingen att det var konstigt med kuvertavgift och betalbar. Vi har inte jobbat så länge, utan antingen pluggat eller varit arbetslösa, då har vi inte råd att bjuda på allt. Plus att vi bott ihop sedan vi blev tillsammans och har precis allt vi behöver.  


    Hade ni då tänkt skriva ut i inbjudan att det var just kuvertavgiften de betalade? Så skulle man ju faktiskt kunna skriva kanske. Men det känns inte heller helt 100! Fattar inte varför man ska göra så stor grej av allting som har med bröllopet att göra, haha!
  • sha
    Marione skrev 2014-03-23 07:53:25 följande:

    Som gäst tycker jag att det är rätt tråkigt när ett brudpar bara önskar sig pengar, framförallt om det inte ens går till ngn speciellt och angett. Att bara ge pengar känns lite konstigt faktiskt. Men med det sagt så är jag även medveten om att olika umgängeskretsar ser helt olika ut. Min sambo tyckte att vi kunde önska oss till vår bröllopsresa, men eftersom vi inte ska åka på en gång blev det konstigt så vi kommer att ha en traditionell önskelista.

    Jag hade hellre betalat en lite större kuvertavgift och blivit bjuden på värsta lyxmiddagen än att ge kontanter.

    Sha- Även om ni bara ska till Gotland, kan ni inte verkligen lyxa till den veckan då. Äta riktigt bra middagar, kanske gå på ngt spa, hyra ett bättre rum om ni ska bo på hotell osv, så att gåvan får ett syfte menar jag.


    Ja jag håller egentligen med om att det blir ganska opersonligt att ge pengar utan att de är till något särskilt...

    Jo det klart vi skulle kunna lyxa till det på Gotland! Helt klart ett alternativ:)

    Nu är jag dock ganska inne på att vi ska göra en önskelista på Önska. Då kan man ju skriva i olika prisklasser och så får folk köpa därifrån om de vill, eller ge helt fritt om de vill. Eller inte ge något alls;) Snabba vändningar här i hur jag tänker;)
  • sha
    Marione skrev 2014-03-23 14:48:07 följande:

    Önska ska jag kolla upp. Vi har varit inne på Cervera, men det känns inte som om deras internetbutik har ngn stort sortiment.

    Den listan vi har påbörjat har saker som börjar på runt 70 kr så att det inte bara blir dyra saker. Sen har vi sagt att ingenting ska kosta mer än 500 kr heller. För på ngt sätt känns en önskelista som en beställning till gästerna och jag är obekväm med det med.

    Jag är så himla ambivalent överhuvudtaget runt det här med presenterna och hur man ska göra. Vi förväntar oss inte att alla ska ha med dyra presenter men vet samtidigt att som gäst skulle jag aldrig komma tomhänt och att det blir lättare om man får lite hjälp. Att det ska vara så jäkla svårt.....

    På toppen av det har vi dessutom helt och hållet idag planerat om hela huvudrätten.... Vad trött jag blir på mig själv som aldrig kan bestämma mig. Så, nu ska vi till hans föräldrar på middag och då ska jag prata igenom det med henne eftersom hon och min mamma ska vara middagsgeneraler :)


    Ja kolla upp Önska med! Vi var inne i Önskabutiken idag och fick superbra hjälp. Först gick vi runt och kikade lite och sen kom säljarn med lite förslag och svarade på alla frågor. Hon kände verkligen av oss och var så himla "lagom". jag ÄLSKAR bra försäljare, haha! Hon sa dock att Önska håller på att bygga upp sin hemsida så den var tydligen inte så bra.

    Vi tänkte också vi skulle börja på så billiga, men hittade inget! haha! Men vi ska kika igen och försöka få in så billiga saker, vad har ni skrivit på önskelistan? Vi har med ett par saker som kostar strax över tusen, jag vet när jag själv varit på bröllop har vi gått ihop hela min familj och gett och då har det blivit för runt en tusenlapp. Men jag förväntar mig verkligen inte att en person, eller ett par, ska köpa så dyra grejer!
    Sen hittade vi en servis jag tror vi ska satsa på, där kostade tallrikarna strax under 200 så det känns ganska lagom!

    Jag tycker också det känns lite som en "beställning" på presenter men om man ser det från gästens sida; Hellre ge något man vet att brudparet vill ha än att ge en present som brudparet inte visar sig vilja ha och bara har framme "för att". Man vet ju dessutom inte exakt vad man får eller från vem.
    Och som du säger, jag hade inte velat gå som gäst på ett bröllop helt tomhänt! OM det inte klart och tydligt framgår att man betalar kuvertavgift istället alt. om man måste ta in på något dyrt hotell/värdshus för att kunna gå på bröllopet.

    VI har inte ens bestämt menyn än, pratade med catering häromdagen och de behöver inte veta förrän nån månad innan så det känns skönt. Ska din mamma och svärmor laga maten eller bara styra över det?:)

    Imorgon ska jag prova brudklänning med två av mina tärnor, wiiieee:)
  • sha
    Icalundahl skrev 2014-04-23 20:42:53 följande:

    Halloj igen!

    Fråga: vart köper era karlar sin kostym?

    Vi har vart runt en del i sthlm och kollat.

    Bla besökte vi Suitopia och en del bröllopsbutiker.

    Vi har även vart på mq..

    Funderar på att besöka NK. Någon som vet hur deras sortiment är?


    Vi har inte funderat på det, haha! Men jag tror inte vi satsar på nån dyr variant. Hittade ni ingen på MQ?

  • sha

    Hur går det för er allihopa med all planering?


     


    Igår fick vi äntligen iväg inbjudningarna:)


    Efter att ha provat klänningar i tre butiker men tyckte jag föll för de dyra blev det tillslut en beställning på en kinasida. Nu väntar jag med iver tills den kommer och håller tummarna stenhårt för att den ska vara bra!

    Vi letar för fullt efter klänning till tärnorna, vad ska era tärnor ha för klänning?

  • sha
    Icalundahl skrev 2014-04-29 19:40:22 följande:
    Hej!

    Jo. Han provade en där men problemet med min karl är att han styrketränar mycket. Han stor muskler (vilket är snyggt men inte så lätt att hitta kläder som sitter bra).
    Kostymen på MQ var för tajt i armen men bra i midjan.. Det skulle gå att ha den men käns dumt att köpa en som segentligen är för liten.

    Vi började prata om att hyra hans kläder. I sthlm skulle det kosta ca 3-4 tusen att hyra kostym, skjorta, väst och kravatt.
    När vi kollade i Växjö, där vi kommer gifta oss skulle det gå på 1500.
    Ska ner nästa helg och får prova kostymen då för att se om den passar. Annars blir det NK.

       Jag var i helgen ute på stan för att hitta mina underkläder.
    Blir alltid lika förvånad när man ber ett proffs mäta ens byst. Jag har köpt bh.ar till mig i storlek 85 DD, men när hon mätte skulle jag ha 75F. WHAT?!
    Det blev en wonderbra. den sitter som en smäck! Sedan köpte jag ett par fina (och sköna) spetshipsters.
    Sedan lämnade jag in klänningen till skäddare för att sys in..

    Ringen/ringarna (då jag ska ha två) har kommit så imorgon hämtar vi dem hos guldsmeden. :) 

    WIEEE... Snart är det AUGUSTI Flickor!

    Åh, trist att den på MQ inte satt helt hundra. Men det låter ju som ett bra alternativ att hyra kostym till honom då, riktigt bra pris på det i Växjö!


    Vi hittade en kostym från Cavaliere på utförsäljning, så det blev jättebra. Nu ska det bara inskaffas vit skjorta och fluga! 


    Visst är det galet att man har helt annan storlek på bh om man går till ett proffs!! Jag beställde min klänning för drygt en vecka sen så jag väntar med iver tills den kommer hem. Håller tummarna för att den är bra! Men jag tänkte inte ha någon bh under (det kommer troligtvis vara en isydd), så då gäller det bara att hitta bekväma trosor som inte syns igenom;) 

    Hur var ringarna?:)) 


    Vi var och kollade ring häromdagen och jag vill ha en solitärring, men vi kom fram till att jag kommer köra med en annan sten än diamant (kommer inte ihåg vad den heter) och så byta till en diamant när vi har råd! 

    Herregud, jag kan inte förstå hur fort tiden går! OCH hur långt ni andra verkar ha kommit med planeringen, haha!

  • sha
    kärleken skrev 2014-05-05 10:08:36 följande:

    Hej!
    Ja nu är det inte långt kvar. Vi ligger i fas tycker jag men det skulle va kul att göra klart så mycket som möjligt tidigt. Men får väl hålla sig med bordsplacering och annats småpill. Men häftet som vi ska ha kan man ju börja med tycker jag. Har börjat lite smått med bordsdekorationer också.

    Vi var på ett bröllop i helgen med min sambos syster. De har inte haft så mycket pengar ett tag men bröllopet blev bra, mycket god och hemlagad mat och ca 40gäster. Jag träffade alltså många från min sambos släkt som jag inet träffat så mycket innan. Roligt att träffa dem men kändes främmande att dessa skulle komma på VÅRT bröllop. Jag känner dem ju inte alls. Men får försöka tänka att min sambo gör det. (även fast han inte kan påstå att de står varandra nära)


    Fler som har tankar kring släkten? Min sambos familj är så otroligt olik min. De vill verkligen bara väl och tycker om oss men det är svårt att ta dem ibland. Sambons pappa SKÄMTADE bland annat under vigseln att "ja nu är det ingen återvändo he he he"... Han ska alltid skämta om allt och jag är orolig att han skulle göra något liknande på vårt bröllop. Jag FÖRSÖKER verkligen ta att vi är olika och att gästerna kanske är vana vid konstiga släktingar, men det är så svårt!

    Hans familj har en helt annan bild av vad en trevlig fest är än vad jag har. De drar snuskiga skämt (i tal!!), kan komma på jättekonstiga ideer som de tycker att alla ska göra och mamman ska vara supermammig hela tiden och kan inte föra sig som en vuxen i ett vuxet sällskap med oss.

    Jag vill egentligen inte använda begrepp om klass, men hans familj är arbetare, icke akademiker, medan min familj och släkt är akademiker och är vana att ha djupare samtal och umgås över middagar, snarare än direkta alkoholfester. Detta gör att jag ahr svårt att nå fram och lära känna hans familj eftersom jag är van att diskutera som samhället, psykologi och nyheter. När de bara pratar skvaller, dagens sysslor m.m. så känner inte jag att jag lär känna dem. Då blir det som små/kallprat för mig, något man kanske gör med personer första tiden man lär känna varandra. Inte efter 6 år.

    Det är jobbigt och sambon och jag pratar om det. Han förstår vad jag säger. Någon annan som har tips och råd? Kanske en reflektion?


    Jag tänkte ge dig ett långt svar men hinner inte just nu, men tills dess.


    Det klart det är tråkigt om du tycker de förstör er bröllopsmiddag/fest, men annars är mitt tips att tänka på att inte ta ansvar för andra vuxna människor. I min släkt brukar vi på skämt säga att "var och en skäms för sig" om det är någon som håller på att dumma sig (blir för full, säger lite olämliga saker osv).


    Och sen är det som plättis skriver, vuxna kan i de allra flesta fall föra sig ok andra bekanta eller okända vuxnas sällskap!

  • sha

    Idag hämtade jag min klänning, nästan exakt 3 veckor efter att jag beställde den på dino.
    Men jag är sååå tveksam, hoppas det känns bättre om ett par dagar. Provade den osminkad nu och allt känns väl bättre med lite make på ;)
    Sen är den tyvärr för stor, så hoppas det går att lämna in den hos skräddaren och få den fixad!

  • sha
    kärleken skrev 2014-05-13 07:46:16 följande:

    Jag var hos skräddaren igår och lämnade tyg vi köpt att sy ett nytt band och klädda knappar med. Hoppas hoppas det blir bra! Jag tror iaf bandet blir mycket bättre än förut :)

    I helgen målade vi trähjärtan att ha på borden som favors. Jag har vart väldigt tveksam mot favors, kul men en överhypad grej? Men detta blir bra. En liten sak bara. De kan ta den eller låta den vara. 

    Känns som att vi ÄNTLIGEN kan börja bocka av saker på riktigt. Vi har även köpt gästbok och idag kanske jag beställer mig vigselring av en smed! Spännande ska det bli iaf. Och skrämmande! Tänk att beställa något man inte riktigt vet hur den kommer se ut exakt.... Men jag har ju iaf guldet att gör om i så fall :)


    Det kommer säkert bli bättre efter skräddaren har gjort sitt jobb:)


    Jag fick hem min klänning i veckan och den var alldeles för stor, haha! Men ska gå till en skräddare snart och hoppas det går att fixa till det!

    Vad fint med små trähjärtan, ska det ligga en vid varje gästs tallrik eller utspridda som dekoration på borden?

    Gott att ni känner att ni bockat av en del. Här tycker jag det står still nu, men det släpper nog snart igen;)

  • sha

    Har ni bestämt vad ni ska ha för solosånger under vigseln? Och psalmer om ni gifter er i kyrkan?

    Vi (jag) tycker det är jättesvårt att bestämma!! Vi har bestämt att vi ska ha lyckorus-Elin Ruth Sigvardsson men längre än så har vi inte kommit i bestämmandet!

  • sha
    Plättis skrev 2014-05-28 10:46:54 följande:

    Är det någon som ska beställa sin klänning från någon av kinasidorna? Jag hittade min perfekta klänning, men den är slut hos företaget som gör den. Nu fanns den på en kinasida och jag har sån ångest över om jag ska leta vidare efter en ny drömklänning eller om jag ska chansa :(


    Jag har också beställt från en kinasida, dinobridals.com. Jag är nöjd med klänningen jag fick hem, dock är den alldeles för stor så jag får lämna in den och hoppas det går att justera storleken! Om det går att justera storleken kommer jag vara mer än nöjd med tanke på priset. De klänningarna jag provade kostade som minst 7000:- och nu köpte jag istället en klänning för 1400:- + kostnad för omsömnad då.
    Det jag tycker man ska tänka på är att först gå och prova olika klänningar i en butik, så man är säker på vad man verkligen vill ha. Jag var i tre olika butiker och provade och drömklänningen var inte alls den modellen jag (eller mina tärnor) trodde att det skulle vara:)

    Vad är det för klänning du funderar över?
  • sha
    Plättis skrev 2014-05-28 15:38:51 följande:
    Jag har provat i butik, och det var då jag föll för den här klänningen. Är bara rädd att kompromissa med de detaljer som var det bästa med klänningen. 

    Det här är klänningen, och spetsdetaljerna på livet var helt otroliga. Har inga egna bilder på den eftersom jag gick och provade ensam och aldrig tänkte på att be personalen om hjälp :) 

    Vad fin den ser ut:)) Det enda jag har att säga om spets, men som jag egentligne inte vet något om... När jag har kollat på bilderna i kinaklänning-tråden här på BT så tycker jag det ser ut som alla spetsklänningar är i glansig spets. Jag var först inne på att ha klänning med spets men då skulle jag vilja ha matt spets.


    Jag har dock ingen aning om om all spets är glansig eller om det bara är så på bilderna;)

    Att beställa från en kinasida är ju lite av ett lotteri, men jag tycker det verkar som de flesta är nöjda!

  • sha

    Jag kommer ha en brudbukett, men jag har en i släkten som jag hoppas kan göra den! SKa träffa henne snart så får vi se vad den kommer kosta. Helst av allt skulle jag vilja ha pioner i min bukett men det är ju inte direkt säsong för det i augusti;) Till borden kommer vi förhoppningsvis kunna använda blommor från mamma och pappas trädgård!

  • sha

    Oj! Här var det många inlägg sen jag loggade in senast:) Vad roligt att läsa!


    angeli­ca aspegr­en Tycker inte du behöver känna någon panik. DU verkar ju ha läget under kontroll!


    Jag hade ångest över våran bordsplacering men så tog vi tag i det igår och då gjorde vi klart det på bara nån timma. Vi hade inte samma språksvårigheter som ni, däremot är det lite intriger mellan folk så vi hade det att tänka på istället.

    Min vän hjälper oss att göra festprogrammet så vi har fått första utkastet nu, känns jättebra:)

    Vi träffade prästen förra veckan och det kändes inte som nån stor grej, så det gör nog inget att ni inte träffar hen förrän samma vecka.

    Imorgon ska jag gå och prova min ring, ska bli spännande! Blir nog att jag lämnar in min förlovningsring för putsning då med, kommer kännas tomt på fingret!


     


    Igår och idag har jag sytt 88 rispåsar, gick i en väldans fart när man väl satte igång, haha.

  • sha
    angelica aspegren skrev 2014-07-15 15:54:54 följande:

    Sha, tack vad skönt att höra :)

    Oj vad duktiga ni är. Sjukt bra jobbat att få ihop det så snabbt!

    Jag har bara precis tittat på vårt sen ringde jag mamma och sa "hjälp, jag kan inte detta själv" så vi ska göra det tillsammans i nästa vecka tror jag.

    Ja jag provade min ring förra veckan och den passar perfekt :) Ja, det kommer verkligen kännas tomt utan en ring på fingret! haha

    Så duktigt av dig att sy påsarna! Kanon bra jobbat!


    Ja men lika bra att inte tänka för mycket, haha! Vi tänkte först inte sätta par i närheten av varandra men sen gjorde vi det ändå, och det kändes lättare att göra placeringen då. För då hade man i alla fall sin partner i närheten om man hamnade bland massa annat folk man inte känner. Och de singlar som kommer satte vi såklart i närheten av en kompis till dem:)

    Men skönt att ta hjälp av någon mer utomstående än att bara göra det med sin partner.

    Jag har en overlock så det gick faktiskt väldigt smidigt att sy påsarna, annars hade jag aldrig orkat;)
  • sha
    AnnsiA skrev 2014-07-15 18:21:19 följande:
    Vill ni ha kallt eller varm mat? 
    Jag är gluten och laktosintolerant och vet att jag brukar bli nervös när det kommer till buffeér då det kan bli "kontaminerat" från andra grejer i ens mat. Så antingen gör ni allt utan gluten och laktos eller så gör en egen maträtt till den personen som får ligga inplastat tills hen ska ha det :) Uppskattas något otroligt när någon tänkt på sådant! 

    Vill du ha vegetariskt till alla eller med kött? 
    Man skulle ju kunna göra en superenkel potatiskompott med färskpotatis i ugn, lite "rostad" i olja och salt och lite örter på för att det ska se fint ut. Sen rökt fisk, ex lax! Citron samt sallad till. Det är oftast bra för allergiker och intoleranta också :) 

    Annars kan du göra en god potatissallad med färskpotatis, creme fraiché, rödlök sen kallskuret till, typ rostbiff och liknande. Med mycket färska grönsaker för att få fin färg och bra komplement till maten! Och vitlöksbröd för de som kan äta det (Fast då är det viktigt att det står en bit ifrån den övriga maten så det inte hamnar smulor bland den vanliga maten, för glutenintoleransens skull. 

    Jag är också glutenintollerant och jag HATAR när brödet står först så det ska smulas över allt annat, haha!


    72kaffe skrev 2014-07-15 07:19:37 följande:

    Vi blir ca 30 st. En gäst är gluten o laktosintolerant, jag o en gäst till är vegetarianer. Vi gifter oss i kyrkan kl.12 sen blir det buffé (lunch) och kaffe o tårta hemma hos oss i trädgården (i partytält). Vi har nog inget tema..


    En annan sak från folk som äter specialkost uppskattar är om ALLT på buffén är uppmärkt vad man tål och inte. Så behöver man inte känna sig som en jobbig människa och fråga;)


     


    Annars tycker jag AnnsiA kommit med bra förslag på buffémat. NÄr man har buffé ska man sätta den "billigaste" maten först och avsluta med dyrare grejer, för man tar alltid mest i början. Så börja med tex vanlig sallad, potatissallad, frukt och sen avsluta med eventuellt kött eller fisk (eller vegetariskt alternativ som jag inte har alls koll på :) )
  • sha

    Hur går det för er alla augustibrudar?:)


    Några av er som gifte er förra helgen kanske?


     


    Vi ska gifta oss nu på lördag och det känns som vi har läget under kontroll, en del småfix kvar!


    OCH jag börjar bli så sjukt nervös för vigseln, haha. Jag kan inte prata inför folk för jag bara stakar mig och får hjärtklappning och  nu ska jag stå framför 80 pers och säga löftena. Hua! Men det ska nog gå bra ;)

  • sha
    Plättis skrev 2014-08-07 13:11:17 följande:
    Hade vi haft kvar vårt ursprungliga datum hade vi gift oss i lördags, så den dagen passerade med en liten gnutta vemod. 

    När min kusin gifte sig för fem år sedan grät hon så fruktansvärt när hon stod framme vid prästen med sin blivande. Allt hon fick fram var "Jag kan inte" och den blivande maken såg ut som att han skulle svimma. Det löste sig ändå, de lyckades byta löften och har idag världens två finaste barn! Och de kan skratta åt det i efterhand

    Åh, det förstår jag kändes lite trist:( Jag har säkert frågat förr men glömt, hehe. Har ni bestämt nåt nytt datum?:)

    Haha, skönt att höra att det är andra som inte fått fram ett ljud där framme först, men ändå lyckats bli gift;)


    Imorgon smäller det för oss så nu är det dags att hoppa ner i sängen:)

Svar på tråden Augusti 2014!