• lillap­ia
    Äldre 7 Apr 10:48
    7927 visningar
    17 svar
    17
    7927

    Engångskamera på bordet

    Vi ska ha engångskamera på bordet så gäster kan ta bilder för att bara ta kul bild men vet ni om det finns bra pris som inte är så dyrt?

     

  • Svar på tråden Engångskamera på bordet
  • Äldre 7 Apr 10:57
    #1

    Är det bättre kvalite på dom nu för tiden? Förr vet jag att man var tvungen att ha rätt bra ljus för att det skulle bli bra bilder.


    Dock så vet jag inte vart man kan köpa dom till vettigt pris, googla?

  • Äldre 7 Apr 10:58
    #2

    såg att netonnet har fempack för 189kr

  • Äldre 7 Apr 10:59
    #3

    tiopack för 369kr

  • Pillan
    Äldre 7 Apr 11:04
    #4

    Vi har med tänkt ha detta! Har dock inte tänkt på det här med ljuset men vi gifter oss på sommaren och då är det ju rätt ljust. Vet inte riktigt vad de kostar men jag tror framkallningen är dyrare än själva kamerorna... Har för mig att jag sett villiga på mediamarkt.

  • Äldre 7 Apr 11:06
    #5

    har också hört att engångskameror ska bli skitkasst om det är dåligt ljus. Vi ville egentligen också ha det. Men frågan är om det är värt det.

  • Äldre 7 Apr 11:13
    #6

    Jag vet att min kusin hade det och dom är väldigt glada över det. Även om inte alla bilder är jättebra, så säger dom att det är roliga minnen. Brudparet sitter ju på sina platser och ibland en ganska lång bit från vissa gäster, men genom kamerorna så fick dom ändå en litem glimt av vad som försegick där under middagen ;)

    Tyvärr fanns det inte plats i vår budget för såna, annars hade vi absolut haft det.


  • Äldre 7 Apr 11:17
    #7

    Vi köpte på Calligrafen har jag för mig (eller tja i alla fall på någon sån där bröllopssida). Det var utgående modell på pappershöljet så därför reades dom ut. 

    Det är viktigt att välja en kamera med blixt och sen vara tydlig med att säga till att när dom använder kameran så ska dom använda blixten.

    Vi fick ut kanske 75% av bilderna som var tagna med kamerorna.
    Vi hade 6 kameror, och på en kunde dom framkalla alla bilder. På två var det kanske 85-90% som gick att framkalla.
    På en kamera fick vi bara ut 30%  och dom sista två var det kanske 75% som gick att framkalla. 
    Av dom bilderna vi fick framkallade så var vissa rent skräp.
    Men vi gjorde ett album med alla framkallade bilder. Vi satte dom i kamera-ordning så att säga "kamera 1, kamera 2" osv...
    Och det albumet är nog det vi tycker bäst om av alla fysiska minnen vi har kvar.

    Tipset är i alla fall att kolla på fest-sidor och bröllopssidor och se om det finns några som reas ut.

  • Äldre 7 Apr 11:21
    #8
    sommaren13 skrev 2013-04-07 10:58:32 följande:
    såg att netonnet har fempack för 189kr
    sommaren13 skrev 2013-04-07 10:59:15 följande:
    tiopack för 369kr
    Det är nog väldigt bra pris. Billigaste jag lyckades hitta i övrigt var 49kr/st.
  • Äldre 7 Apr 11:21
    #9

    Kolla om ni kan låna ihop ett antal "vanliga" digitalkameror istället. Då blir nog bilderna bättre plus att det inte behöver kosta så mycket. Vi har ex två digitalkameror som bara ligger här hemma och skräpar nu när vi alltid fotar med systemkamera. Det kanske finns fler som har det så?


  • Äldre 7 Apr 12:10
    #10

    fast digitalkameror kan ju försvinna. man vet ju aldrig.

    Men vad roligt då kanske man ska ta och köpa ändå. men att man är noga och ta dom med blixt. ;)

  • Jessic­a B
    Äldre 7 Apr 16:35
    #11

    Vi tänkte nog ha ett gäng usb-minnen att dela ut. Inte till alla, blir lite dyrt. men kollar med de personer som tar mycket kort under kvällen. 

  • Vitsip­pa
    Äldre 7 Apr 16:47
    #12

    Vi har skapat ett konto på Photago.com där alla gästerna kan ladda upp bilder från festen, antingen hemifrån eller direkt från telefonen. Lösenord kommer stå i festprogrammet :)

  • Äldre 7 Apr 16:59
    #13

    Jag tycker det verkar jättekul med engångskameror och själva grejen med dem är väl att det blir lite konstiga och annorlunda bilder. När man tar med vanlig kamera blir det ju ofta att man tänker på vad man fotar och sedan raderar man många bilder. Engångskamera blir lite ocensurerat på nåt sätt.

    Sedan tror jag även att det är en bra idé att samla allas bilder som de tagit med vanlig kamera och telefon på något sätt som Vitsippa och Jessica B - jag hoppas vi kan göra någon blandning för jag tycker ändå att engångskameregrejen är en kul grej, sedan kanske kvalitén inte blir den bästa...men sedan skulle det vara kul att få "bra" bilder med:)

  • Äldre 7 Apr 17:46
    #14

    Tänk på att det kan kosta en del att framkalla och så kanske det inte alls blir många ok bilder. Jag hade inte gjort så men det är en mysig idé. Vi hade dator och sladd på plats där folk kunde föra över innan de gick hem.


  • Äldre 8 Apr 00:11
    #15
    LinneaR skrev 2013-04-07 16:59:03 följande:
    Jag tycker det verkar jättekul med engångskameror och själva grejen med dem är väl att det blir lite konstiga och annorlunda bilder. När man tar med vanlig kamera blir det ju ofta att man tänker på vad man fotar och sedan raderar man många bilder. Engångskamera blir lite ocensurerat på nåt sätt.
    Precis... det var just så det blev.
    Vi har kort på någon tallrik (någon försökte visa att det var god mat genom att fota sin tomma tallrik efter att ha ätit upp). Några gör grimaser och något kort är nog knäppt av något barn för jag vet inte riktigt vad dom hade tänkt fota egentligen Tungan ute
    Men det är ju det som är så kul Skrattande
  • Jag han
    Äldre 8 Apr 07:54
    #16

    hehe vi hade fem kameror på vårt bröllop 2011. Vi har fortfarande inte framkallat bilderna!!Ska bli så himla kul den dagen vi får arslet ur vagnen och gör det. Kan tänka mig att det blir en hel del skratt.Förövrigt så köpte vi nog våra på fd.extrafilm.se    spm nu heter smartphoto.se  

  • Mmmari­a
    Äldre 11 Apr 11:28
    #17
    PimPim83 skrev 2013-04-07 11:21:49 följande:
    Kolla om ni kan låna ihop ett antal "vanliga" digitalkameror istället. Då blir nog bilderna bättre plus att det inte behöver kosta så mycket. Vi har ex två digitalkameror som bara ligger här hemma och skräpar nu när vi alltid fotar med systemkamera. Det kanske finns fler som har det så?

     


    Mycket bra idé! Så borde vi har gjort känner jag i efterhand. För att de inte ska försvinna kan man utse en ansvarig som sitter nära kameran och kan ta hand om den efter middagen.


    Vi köpte 4 engångskameror på Calligraphen och det var att kasta pengarna i sjön nästan. Vi sa till gästerna att de skulle använda blixt och så, men kvaliten var så fruktansvärt dålig och gästerna drog sig för att ta massor av kort då det inte var digitalkamera så det blev inga roliga bilder i alla fall. Tror att en rulle var helt svart. Dyr framkallning (och då valde vi att bara framkalla dem digitalt till en skiva och inte papperskopior).

Svar på tråden Engångskamera på bordet