• stormh­elen
    Äldre 5 Apr 16:28
    8392 visningar
    14 svar
    14
    8392

    Min svärmor kan inte uppföra sig!

    Håller med ovanstående.


    Jätte tråkigt att din svärmor har sådana stora problem. Man får försöka lösa det på något sätt genom socialen eller något sådant. Kan nog tyvärr bli svårt om hon inte inser eller vill själv.


    Det bästa skulle nog vara om ni går ihop flera stycken i familjen och kanske några nära vänner till henne, då kanske det får lite mer effekt samt att din sambo inte är ensam i situationen utan får stöd från andra.


     


    Men tll en början kan det nog vara en bra ide att spärra sambonspersonnummer så att varken svärmor eller någon annan kan låna pengar i hans namn.


     

  • stormh­elen
    Äldre 6 Jul 11:19
    #14

    TS, löste sig situationen med de 15.000 kronorna som hon försökte stjäla?


    Om man läser lite mellan raderna kan man ju kanske ana att hon inte lyckades?


    Lilli skrev 2013-07-05 18:46:21 följande:
    TS beskriver några få väl valda delar som är extremt jobbiga - som hon skriver ur egna upplevda saker! Många går det inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt och avståndet försvårar också. Hårt mot hårt menar jag inte att kapa banden för alltid, utan klargöra vart gränsen går. För henne som blivande fru för sin man och de som enat par inför svärmodern! "Att jag skulle behöva förklara för min sambo att jag inte bara kommer bli medberoende och acceptera all skit hans morsa gör, och tillsist antagligen kommer bli så rykande förbannad att jag kanske aldrig vill träffa henne mer."Det är bättre att ta tag i det såfort som möjligt, speciellt när TS oroar sig som hon gör. Så det inte kommer ett "varför sa du inte det tidigare?"   Från varken mannen eller svärmodern. Det är inte acceptabelt det svärmodern gör! Att klargöra det på ett sådant sätt, "reglerna" så att säga, så tydligt att det inte går att misstolka. Vill hon komma på bröllopet så är det såhär som brudparet har sagt det. Punkt.
    På allvar, detta är inte en svärmor som "är påfrestande babblig" utan som faktiskt gjort grova övertramp i sin sons liv, och även stöld och sk "lån" - som aldrig betalas tillbaka. En narsisistisk energitjuv snarare än en mamma. Det är inte ett barn, oavsett ålder på "barnet" ifråga som "ska ta hand" om sin förälder - det ska vara föräldern som tar hand om sina egna.   Jag tror stenhårt på att människor får förtjäna sina platser i andras liv. Oavsett. Och man kan inte bara lämna över de "jobbiga släktingarna" till var och en fungerar ju uppenbarligen inte av det TS från början sagt. Det är deras gemensamma ekonomiska liv det handlar om likaså det känslosamma livet! Skulle evetuella "lån" och skulder ske så kan det förstöra betydligt mer än ett ömmande dåligt samvete om att evetuellt fått säga ifrån!  Blod är verkligen inte tjockare än vatten! Hejjar fortfarande på dig TS, mina sympatier till dig/er. Stå på dig! Den lönar sig aldrig i längden att "ge med sig" i frågor som denna. Du ska ha ett liv, och må bra, med din man! Tänk på det. Livet är för kort att må dåligt av andra människors inflytanden!    
    Håller helt med Lilli här.

    Jag tror att det kanske kan vara bra att ha ett samtal till med din blivande man innan bröllopet, bara för att ränsa lufte lite. Se till att försöka att inte kritisera för mycket då detta är ett mycket känsligt ämne för honom. Utan prata lungt och sansat med honom som två vuxna och för mer av en diskution, och blir han upprörd så uppmärksamma detta hos honom och säg att du förstår att det är jobbigt för honom, men att detta är viktigt att ni talar om så att ni båda är på samma våglängd i denna situation, och att detta är är för att motverka framtida obehagliga överraskningar.


    Det kanske är dej som är en stark kvinna som han behöver i sitt liv, någon som kan säga ifrån och inte acceptera ett sådant betende från någon inte ens hans mamma.


     


    Som Lilli skrev så ska man göra sig förkänt av titeln "mamma" och "pappa," iaf om man har en så pass trasig relation som din blivande man och hans mamma tycks har.


    För de flesta kommer ju rollen som förälder naturligt och man har redan gjort sig förkänt av titeln många gånger om då det kommer naturligt.


     


    Stå på dig TS och var den starka kvinna som du är och stötta din blivande man, han kommer att behöva det (och har redan behövt det flera gånger - där du redan har funnits vid hans sida. Det är tur att han har dig i sitt liv).


    Du gör helt rätt i att inte acceptera din svärmors beteende, ett sådant beteende ska man INTE acceptera från någon alls.


     

Svar på tråden Min svärmor kan inte uppföra sig!