Inlägg från: Anonym (Vuxna barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vuxna barn)

    Min svärmor kan inte uppföra sig!

    Din svärmor verkar uppenbarligen ha stora problem med både ekonomi och alkohol.
    Hennes egoistiska beteende är väldigt typiskt för en person som är beroende. Man gör allt man kan för att manipulera och utnyttja sin omgivning för att kunna tillfedställa sina egna behov.

    Allt detta är säkerligen ingen nyhet för varken dig eller din sambo men ändå.

    Jag vet inte hur pass insatta ni är i beroendeproblematik men din sambo verkar ha ett väldigt stort "medberoende" till sin mamma.
    Det är väldigt vanligt bland närstående till alkholister eller personer med andra beroendeproblem. Man möjliggör för den beroende att fortsätta med sin drog.
    Det finns särkilda möten för personer med medberoendeproblem (Precis som det finns möten för de med akloholproblem). T ex. "Vuxna barn" till missbrukare eller andra stödlinjer och dyl. för anhöriga till missbrukar.

    Är han uppväxt med sin mamma och har hon alltid haft problem? Medberoendeproblematik man vara mycket komplext och många behöver hjälp för att kunna sätta gränser till den anhöriga med problem.

    Enda sättet att bryta hennes utnyttjande av er är att vara stenhård och sätta gränser och stå på er. Det är viktigt att din sambo och kanske även du konfronterar henne och ställer ultimatum. 
    Det kan kännas jobbigt och hårt, framförallt för din sambo som alltid möjliggjort och hjälp henne att fortsätta missbruka. Men den enda som kan hjälpa din svärmor att ta sig ur sitt missbruk är hon själv.
    Och så länge din sambo hjälper henne kommer hon fortsätta med sina destruktiva beteenden.

    Det här kanske inte hjälpte dig så mycket, jag förstår att det känns frusterande och tufft. Beroenden påverkar inte bara den som missbrukar utan är en sjukdom som drabbar hela familjen.

    Jag är själv uppvuxen i en familj med en pappa som är alkoholist och vet hur svårt det är att "förälder" åt sin förälder (Vuxet barn). 

    Jag vill i alla fall önska er all lycka och hoppas ni får det bröllop ni önskat er, det förtjänar ni Glad 

Svar på tråden Min svärmor kan inte uppföra sig!