• Hotlena

    Gluten och laktosfritt till buffé?

    Någon som har bra recept på glutenfria och laktosfria rätter? Det behöver inte vara både ock men det är bra det me! =) Det brukar ju vara rätt lätt att byta vanlig grädde mot laktosfri grädde och så vidare, men tar emot alla recept och tips tack! =)

  • Svar på tråden Gluten och laktosfritt till buffé?
  • theluckiest2013

    Som du skriver så är det jättelätt att byta ut "vanliga" produkter mot laktosfria. Vad gäller gluten så är det inte heller svårt, men om man aldrig har bakat med glutenfritt mjöl så kan man behöva träna någon gång först.

    Nu vet jag ju inte vad ni har tänkt att ha för slags buffé, men alla typer av kött och fisk är ju oftast gluten- och laktosfria (kolla kryddblandningar bara), potatissallad (gjord på majo och/eller laktosfri creme fraishe), potatis/rotsaksgratäng (med laktosfri grädde), rissallad, olika grönsallader/blandsallader, färsk frukt, ost (hårdost räknas som laktosfri och andra finns i laktosfria variater) och kex (finns glutenfria i så gott som alla butiker), pajer..

    Tänk på att om ni ska ha bröd/kex eller dyl så behöver den som är glutenintolerant eget smör (o dyl) så att inte någon smörar en vanlig smörgås först och det kommer smulor i det..

    Lycka till!

  • jimmyojennifer

    www.glutenfriarecept.se :) Min bror är gluten allergiker så jag är i princip uppvuxen på glutenfritt. Kan som sagt krävas lite övning då det är svårt att baka på majsmjöl, men annars är det bara att undvika de fyra sädeslagen, havre, vete, råg och korn. Tänk på som theluckiest2013 skrev att ha ett speciellt smör tex. Nu förtiden finns det en hel hylla i matbutikerna med glutenfria produkter från semper. Deras glutenfria mjöl är jätte bra och finns både till mat och bak! Lycka till och behöver tips är det bara att inboxa mig annars så hjälper jag till. Min bror är 23 så jag har några års övning på glutenfritt! ;)

  • Pia88

    Använder till glutenfria bakverk potatismjöl, glutenfria mjölblandningar från Semper och Finax.. Till mat finns special, så som pasta... Till såser maizena istället för vetemjöl..

  • IidaF

    Ja hade ju varit lite intressant att få veta vad det är för buffé det gäller. Är det mat så är gluten inte så problematiskt, som andra har skrivit finns det ganska många alternativ. 

    Är det kakor och sådant är det ju lite värre, det finns också i affär med det hembakta blir oftast godare tycker jag. I alla fall de sakerna jag har bakat hittills (bara haft min diagnos i ett år).
    I mjuka kakor är det bara att byta ut vetemjöl mot mjölmix, funkar bra.  
     

  • amerika

    Som sagt, mat är väl inte så knixigt när det gäller glutenfritt (tänk dock på att undvika ströbröd, vissa kryddblandningar, soja, det är så lätt att göra blunders t ex baka en sockerkaka m glutenfri mjölmix men bröa formen med vanligt ströbröd...) men annars funkar ju kött, kyckling, potatis, ris. Ej vanlig pasta (finns glutenfri) eller couscous/bulgur men sånt kanske ni ändå inte kommer servera på bröllopsbuffé...
     
    Det som är klurigast med glutenfritt är väl matbröd (inte så lätt att hantera glutenfri mjölmix, jag t ex har inte tålamod till det!) samt tårtbottnar. Och som sagt, de glutenintoleranta behöver ett eget smörpaket!
     

  • nymsa

    Jag brukar använda kokos för att ströa formen om jag bakar t.ex sockerkaka eller kladdkaka osv. kanongott!
    Min fästman är glutenintolerant så har fått öva sedan jag träffade honom.

    Jag tycker att den mesta maten går att göra både gluten och laktosfri och få den nästan som vanligt, i takt med att allt fler upptäcker glutenallergier så ökar också butikernas utbud + blir bättre.
    Tänk också på att inte använda glutenfria produkter med vetestärkelse om personerna är riktigt överkänsliga. Svärmor är sådan, då blir det kaos för henne.

    Återigen, som tidigare nämnts, använd inte samma smör. Skär heller inte brödet på samma skärbräda med samma kniv om det inte blivit diskat tidigare. Använd inte samma pastaslev osv.  Det är små saker som man inte tänker på, som går så lätt att göra fel. Har varit med om det många gånger med fästmannen.

Svar på tråden Gluten och laktosfritt till buffé?