• Bröllopstokiig

Vad ska pappa o best man ha på sig?

Min blivande ska ha frockcoat med väst och plastron. Vad är passande till pappa och bestman? Kan det passa med kostym och likadan väst och plastron som min blivande, för de behöver väl inte ha frockcoat också?
    Tycker detta är lite svårt...

• Svar på tråden Vad ska pappa o best man ha på sig?
  • Bröllopstokiig

Hej!

Marsalken ska precis ha så! Kostym och väst och kravatt som jag trodde att det hette... Alltid lär man sig något nytt. :) Pappa ska ha som de andra gästerna, dvs kostym. Han ska inte föra mig till altaret eller nåt sånt.

• Bröllopstokiig

Hej!
    Hos oss ska Bestmannen och min goda vän som ska föra mig till altret ha precis samma som min blivande(jaquette)Det skiljer sig dock med västen och plastron. Fredrik ska bära silver/grå färgad med grå plastron medans dom övriga ska ha gråa väster och plastron i vinröd samma som tjejernas klänningar..

Fast det kanske är väldigt amerikanskt att övriga män i bröllopet har samma???
    Det är väldigt vanligt att man matchar med tjejernas klänningar.

Lori

• Bröllopstokiig

Har man frockcoat tror jag inte att bestman och far behöver ha det. Däremot om det är frack så ska man vara likadant klädd. Fast min blivande ska ha frack, min pappa ska leda mig in i kyrkan och han ska inte hyra ngn dyr frack utan vi har brutit den traditionen och han har istället en snygg kostym. Bestman ska däremot ha frack.

• Bröllopstokiig

Jag har hört att brudgummen och bestman alltid ska ha likadana kläder, men att man om man vill kan variera någon detalj, ex färg på västen. Klart att man får göra som man vill, men är det som jag hört att enligt "vett och etikett" ska de ha likadana kläder?

• Bröllopstokiig

Hej!

Sabina:
    Magdalena Ribbing säger så här:
    Det finns ingen regel - och inte heller något vettigt för den delen - som säger att en gäst, en best man, en svärfar, en kusin ska vara identiskt klädd med brudgummen. Det handlar om NIVÅN på klädseln.

Vi kommer ändå att göra så att både brudgummen och bestman har frack.

/A

• Bröllopstokiig

Min blivande skall ha frock coat med mörkröd väst och mörkröd plastron. Bestmannen skall ha frock coat med grå/svart väst och grå/svart plastron. Tärnan skall ha mörkröd klänning.
    Enligt frock coat uthyraren så skall brudgummen absolut inte matcha tärnan (det skulle få dem att se ut som ett par menade han) så skulle någon ha röd väst skulle det vara bestmannen. Det tyckte jag lät sällsynt trist, att bestmannen skulle "lysa" mer än brudgummen, så vi går på röd väst till min blivande iallafall!
    Min far skall föra mig till altaret, men han skall nog ha vanlig finkostym. Det blir ju så knasigt annars, för skall han ha frock coat också, så måste ju nästan min mamma ha någon slags tjusig klänning, och det är inte riktigt den nivån som gästernas klädsel kommer ligga. Min far blir jättestilig i sin kostym!

• Bröllopstokiig

Min älskling kommer att ha frack, men hans bror som är best man vill gärna ha sin masdräkt, så då får han ha det så sparar vi in på frackhyra där. Jag hade gärna sett att bägge hade frack, men eftersom man alltid är välklädd i folkdräkt så får han givetvis ha det. Resten av bröderna och svärföräldrarna har nog åxå folkdräkter.

• Bröllopstokiig

Tack för era svar...en annan fråga, kan bestman ha slips till kostym och väst eller måste man ha plastron till det?

• Bröllopstokiig

Vi kommer nog att bryta allt detta med lika klädsel. Min blivande i frack och best man i kostym är det som just nu verkar bli.

• Bröllopstokiig

En liten fundering bara, är kravatt och plastron verkligen samma sak? Jag har för mig att något (kanske hur man knyter dem) skiljer sig åt... Någon som vet?

• Bröllopstokiig

Hej!

Sara H! Jag tror också att det som skiljer är knytningen. Vi ska knyta som en slipsknut ungefär. Kravatt är väl det som har en liten nål... Eller? Det är nästan hopplöst med allt som man ska hålla koll på. =)

Enligt Ribbing i hennes bok:
    "Brudgummens best man bör vara klädd som de övriga gäster, om bröllopsklädseln är mörk kostym men brudparet har valt att ensamt ha frack och långklänning. Det förekommer vid kavaj-bröllop att både brudgummen och hans best man har frack, men det är inte lika vanligt, och helt korrekt är att samtliga gäster, till vilka best man räknas, har samma klädselnivå. Brudgummen får gärna vara ensam om fracken."

Kram!

• Bröllopstokiig

Ska göra som dig Karin, min blivande ska ha
    jaquette men bestman ska ha mörk kostym.
    Jag tror inte att nån kan säga att man måste
    ha lika om man inte vill, det är väl ändå
    brudparets dag...

• Bröllopstokiig

Hej!

Är det någon som vet om gästerna - i detta fall min far - kan ha svart kostym, eller om detta är ett etikettsbrott... Jag har läst nånstans att kostymen ska vara mörkgrå, eller mörkblå..

• Bröllopstokiig

Ärligt talat, jag struntar fullkomligt vad min far har på sig på bröllopet! Ben ska bära en blyertsgrå frack och marsalken kommer troligtvis också att komma i frack, fast i en svart. Så länge pappa följer klädkoden får han bära vad han vill, i vilken färg han vill.

Petra

Svar på tråden Vad ska pappa o best man ha på sig?