• Anonym (irriterad)

    Tjejkompisen

    Måste bara få skriva av mig!
    Jag har så väldigt svårt för en tjejkompis till min m2b. Har haft det sedan dag ett.

    Jag har svårt för hennes personlighet. Hennes sätt att "vara rak och ärlig" (enligt henne själv) men som jag uppfattar som allt annat än rak och ärlig utan snarare oförskämt och ytligt med brister i social koder/regler!

    Allt om alla ska kommenteras och diskuteras och rynkas på pannan för. ("Vad gör den med den" och "vem tror den att den är", "vad är det för kläder h*n bär" osv). Så där började mitt möte med denna tjej (och jag måste få säga det; då är hon inte själv den mest trendmedvetna eller perfekta tjejen själv!).
    Efter att hon halft tjatat ihjäl min m2b att hon så gärna vill träffa mig, så var första mötet inte bestående av "hur trivs du här", "hur trivs du med jobb", "vad roligt att äntligen träffa dig" (kan tilläggas att jag flyttat hit nyligen och har därför nyligen träffat henne), utan snarare en diskussion med sin man och min m2b om varför den är si och den andre är så, varför min m2b umgås med den eller den osv. Varpå min m2b vid något tillfälle säger till henne att sluta vara så himla ytlig och menar på att det finns annat i livet att diskutera!

    Hur som helst, så har mina få möten med henne varit så här. Och jag känner att jag f*n inte är på den nivån. Vi är inte 18 år gamla längre. Det är inte livets höjdpunkt att diskutera andra (som man knappt ens känner dessutom). Min m2b insåg direkt (utan att jag sa något) att vi två inte skulle bli några bästisar direkt ("ja, hon kan vara lite speciell, men hon har inget ont i sig...men jag förstår om du kände att hon var för mkt").
    Tycker att det är riktigt illa att jag under mitt första möte med människan måste ställa mig upp fälla en kommentar om hur hon talar till både sin och min egen man, och poängtera att jag är lycklig att jag iaf kommer leva mitt liv med en godhjärtad människa som ser insidan av en person och inte utsidan eller en persons status (och vad denne i sin tur kan erbjuda honom i utbyte!) för att sedan ursäkta mig och gå på toa för att andas några djupa andetag!
    Turligt nog är hennes man iaf mer social kompetent än vad hon är, och därför går det också att umgås med henne under korta stunder! Men det är verkligen en väldigt reserverad person hon får möta (mig då), som förmodligen tydligt visar att jag inte vill vara där!

    Jag försöker verkligen för min m2bs skull att inte dra mig undan allt för mkt! Men det kryper i hela mig när jag tänker på henne (och att hon kommer närvara på vårt bröllop!!!!!!!).

    Ville mest skriva av mig! Men är det någon som känner igen sig?!

  • Svar på tråden Tjejkompisen
  • Mariaa

    Ja, jag känner igen mig i henne. Om hon nu är sån att hon kan säga både fina och "dåliga" saker direkt till människorna hon pratar om för annars är hon bara falsk. Hon låter precis som mig och en del människor kan ha otroligt svårt för mig men det är ju upp till var och en. Drömmer

    Jag anser inte att man ska försöka vara nån man inte är men alla kan faktiskt inte tycka om varandra.

  • TheD
    Mariaa skrev 2013-04-03 15:25:28 följande:
    Ja, jag känner igen mig i henne. Om hon nu är sån att hon kan säga både fina och "dåliga" saker direkt till människorna hon pratar om för annars är hon bara falsk. Hon låter precis som mig och en del människor kan ha otroligt svårt för mig men det är ju upp till var och en. Drömmer

    Jag anser inte att man ska försöka vara nån man inte är men alla kan faktiskt inte tycka om varandra.
  • Anonym (irriterad)
    Mariaa skrev 2013-04-03 15:25:28 följande:
    Ja, jag känner igen mig i henne. Om hon nu är sån att hon kan säga både fina och "dåliga" saker direkt till människorna hon pratar om för annars är hon bara falsk. Hon låter precis som mig och en del människor kan ha otroligt svårt för mig men det är ju upp till var och en. Drömmer

    Jag anser inte att man ska försöka vara nån man inte är men alla kan faktiskt inte tycka om varandra.
    Jag har hittills inte hört henne säga EN fin sak till någon. Hennes definition av att vara rak och ärlig är nog lite skev. Man är inte rak och ärlig när man sitter och diskuterar eller snackar massa ytligt skit BAKOM någon annans rygg. Rak och ärlig (om så brutalt) hade hon framstått som om hon hade gått fram till dessa människor hon kunde snacka om direkt och sa vad hon tyckte.
    Rak och ärlig är jag mot nära och kära också. Jag masskerar inte vad jag tycker, tänker och tror. Men jag har en förmåga att veta HUR jag lägger fram saker, och vilket tonläge jag har samt inställning till folk generellt.

    Jag har väldigt svårt för människor som fungerar som ovan beskrivet. Speciellt när dessa grodor ut munnen hoppar ut knappt 5 min inpå vårt första möte. Jag vet inte men det är inte direkt mitt sätt att välkomna en ny person till sällskapet. Det finns miljoner saker vi kan diskutera (och jag har försökt få igång iaf 10 av de sakerna innan jag gav upp) med tanke på att vi inte har träffats så himla många gånger, men hennes fokus är alla gånger att diskutera folk hon mer eller mindre känner (som jag dessutom inte känner alls kan tilläggas), eller folks etniska härkomst ("alla vet ju att de är så").

    Men du har rätt, man kan inte tycka om alla... kruxet är bara att jag inte vill att min m2b hamnar i en obehaglig sits, vilket han redan lite är eftersom han vet att jag inte direkt hoppar av lycka när de nämns.
  • TheD

    Vad i den här tjejen är det din karl gillar? Hon kanske inte går ihop med andra av det kvinnliga könet... Men hon kanske egentligen är riktigt osäker på sig själv och den attityd hon har är en försvarsmekanism.

  • Anonym (irriterad)
    TheD skrev 2013-04-03 16:55:26 följande:
    Vad i den här tjejen är det din karl gillar? Hon kanske inte går ihop med andra av det kvinnliga könet... Men hon kanske egentligen är riktigt osäker på sig själv och den attityd hon har är en försvarsmekanism.
    Den frågan var jag ju själv tvungen att fråga honom haha! Trots att jag visste svaret... Men, till skillnad från mig, så har min m2b en otrolig förmåga att acceptera folk som de är. Så länge han inte känner att han trycks ner av folk eller att folk skadar någon i hans närhet så har han väldigt lätt för att umgås med folk och acceptera allas egenheter och samtidigt påtala att han absolut inte håller med osv. Han kan helt enkelt tysta ner både henne och hennes man när han tröttnar eller känner att det går överstyr.
    Det kan tilläggas att båda dessa är långt ifrån hans närmsta vänner, dock har de varit dem som han träffat med jämna mellanrum då han är nyinflyttad till staden och inte heller har sina närmsta vänner nära.

    Jag tror att min toleransnivå hade varit en annan ifall jag hade känt dem lite bättre. Jag hade fortfarande inte stått ut med det eller känt att jag vill umgås med henne varje dag men då hade jag kanske iaf möt en ödmjuk tjej första gången jag träffade henne och inte fått det intryck jag har av henne nu. Att radera ett första intryck alltså... Speciellt när hennes intresse för att träffa mig ungefär var likamed NOLL. Så jag förstod inte riktigt hennes tjat om att träffa mig när hon ägnade ungefär 5 min av sin tid åt att lära känna mig...
    (och ungefär 3,5 av de minutrarna tyckte hon att hon skulle ägna åt att tala om för mig att jag MÅSTE lära mig att sluta vara rädd för katter, för det är bara löjligt och jag missar så mkt i mitt liv pga det... jaha? har levt 27 fina år utan att ha missat så mkt...förutom då kanske att ha katt och det kan jag leva utan!).
  • Anonym (Know the feeling)

    Guuuud vad jag känner igen mig. Vågar inte ens skriva ut här vad som hänt i denna historien för den är så unik att både min M2B och hans tjejkompis sen gymnasiet skulle räkna ut att det var dom det handlade om :-P

    Jag kan bara sammafatta det med att jag inte klarar av människan. Varken henne eller hennes sambo som är den mest osociala matchosnubben jag träffat. 

  • stormhelen
    Mariaa skrev 2013-04-03 15:25:28 följande:
    Ja, jag känner igen mig i henne. Om hon nu är sån att hon kan säga både fina och "dåliga" saker direkt till människorna hon pratar om för annars är hon bara falsk. Hon låter precis som mig och en del människor kan ha otroligt svårt för mig men det är ju upp till var och en. Drömmer

    Jag anser inte att man ska försöka vara nån man inte är men alla kan faktiskt inte tycka om varandra.

    Jag skriver under på det.


    Jag brukar också säga vad jag tycker. Det är inte många som gillar det. Men sim du sa alla kan inte älska alla.  Drömmer


     

  • Mariaa
    Anonym (irriterad) skrev 2013-04-03 17:10:31 följande:
    (och ungefär 3,5 av de minutrarna tyckte hon att hon skulle ägna åt att tala om för mig att jag MÅSTE lära mig att sluta vara rädd för katter, för det är bara löjligt och jag missar så mkt i mitt liv pga det... jaha? har levt 27 fina år utan att ha missat så mkt...förutom då kanske att ha katt och det kan jag leva utan!).
    Hon låter ju inte all för rolig. Men ändå får jag känslan av att du inte gillar henne för att hon inte behandlade dig som en "hedersgäst". Du hade föreställt dig ett större mottagande kanske? Men hon kanske känner detsamma för dig och vet inte riktigt hur hon ska bete sig när du är med.

    Jag kan kläcka ur mig en sån där katt-kommentar, hahaha! Jag tycker hon verkar kunna säga vad hon tycker när hon kan kläcka ur sig att du är löjlig som är rädd för katter. Det var inte så smidigt av henne eller snällt. Men oftast är det lite allvarliga och prydda människor som missförstår iaf mig och surar. Efter några månader brukar dom ge med sig och släppa in mig i sina hjärtan men det är sällan folk gillar mig på en gång. Dom förstår sig helt enkelt inte på mig för jag följer inte mallen av hur man borde vara. Men många av dom som tyckt minst om mig älskar mig idag och tycker att fler borde ha lika många grodor i munnen som mig. Jag har mött såna som pratat om mig som du skriver om henne här och jag känner en kall ledsen klump i magen över hur du hetsar upp dig om henne. 

    Jag hoppas jag har misstolkat dig nu och att hon faktiskt är knasig. Men då tycker jag du ska säga det åt henne för om ni är så olika som jag tror så missförstår ni nog varandra ganska bra både du och hon. För nu skriver ju du lika mycket "bajs" om henne som du säger att hon gör om andra. Förvånad
  • Mariaa
    stormhelen skrev 2013-04-03 17:35:33 följande:

    Jag skriver under på det.


    Jag brukar också säga vad jag tycker. Det är inte många som gillar det. Men sim du sa alla kan inte älska alla.  Drömmer


     


    Personligen föredrar jag människor som säger vad dom tycker och tänker även om det är sånt jag inte alltid tycker om att höra. Drömmer
Svar på tråden Tjejkompisen