• Anonym
    Äldre 31 Mar 08:41
    8970 visningar
    28 svar
    28
    8970

    Hjälp...det blir ju inget bra!

    Gifter oss i augusti och insåg nyss: Lär ha mens antingen på bröllopet eller veckan efteråt när vi åker på bröllopsresa. Jag blöder MYCKET första dagarna, använder inte tamponger och det rimmar dålifgt med en vit klänning...Äter inga p-piller eftersom jag inte mått bra av de sorter jag haft (nedstämd, torra slemhinnor, ingen lust etc) Hur ska jag göra? Det rimmar ju inte bättre med en veckas sol och bad...Finns det något man kan göra...?
  • Svar på tråden Hjälp...det blir ju inget bra!
  • Maybe
    Äldre 31 Mar 08:56
    #1

    Hade för mig att det fanns ett skjuta upp mensen piller och googlade fram 


    Primolut-Nor som man kan skjuta upp mensen med. Verkar som det inte funkar på alla


    men du har ju tid på dig att testa en gång innan den faktiska dagen och resan.


    Kontakta gyn och prata med dem.


    Hoppas det funkar

  • Anonym (testa­t)
    Äldre 31 Mar 09:09
    #2

    Jag har testat såndär skjuta upp mensen piller, månne det var Primolut-Nor som Maybe skrev om men det var flera år sedan då vi skulle till södern. De funkade jättebra för mig i alla fall. Enkla att få tag på, bara att gå in och säga att man skulle behöva skjuta upp mensen lite så skriver de ut sådana. Bäst om du har regelbunden mens är att skjuta upp den redan i juni/juli så blir den automatiskt uppskjuten till augusti och så slipper du hålla redan på pillren då och ifall du skulle få några biverkningar kommer de troligtvis tidigare och tadaa så är bröllopsdagen och resan räddad (åtminstone i det avseedet) Skrattande

  • Chinch­illi
    Äldre 31 Mar 09:11
    #3

    Du kan skjuta upp mensen utan P-piller, läs på den här sidan under *skjuta upp mensen*.

    http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Menstruation/

    Vet dock inte om en läkare på VC skriver ut sådanan tabletter eller om du måste gå till en gynekolog. Och testa innan så du vet att det fungerar bra för dig.

    Lycka till! 

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 09:20
    #4

    Tack för era svar. Är det mkt hormoner i de där Primolut-Nor? Eftersom jag påverkas ganska mycket av hormoner..Men smart idé att skjuta upp tidigare så har man ju flyttat fram det...Får gå in och läsa om tabletterna..tack!

  • confuz­ed86
    Äldre 31 Mar 09:23
    #5

    fungerar inte minipiller? det är ju samma mängd hormoner som en spiral (vilket är mindre än p-piller) oftast kan mensen försvinna helt m jag förstått det rätt...

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 09:29
    #6
    confuzed86 skrev 2013-03-31 09:23:12 följande:
    fungerar inte minipiller? det är ju samma mängd hormoner som en spiral (vilket är mindre än p-piller) oftast kan mensen försvinna helt m jag förstått det rätt...
    kan också bli tvärtom..man kan blöda väldigt sporadiskt och lite när som helst..enligt minBM....
  • confuz­ed86
    Äldre 31 Mar 09:34
    #7
    Anonym skrev 2013-03-31 09:29:34 följande:
    kan också bli tvärtom..man kan blöda väldigt sporadiskt och lite när som helst..enligt minBM....
    ok då kanske det inte blir någon hit ;)
    själv har jag hormon spiral sedan i början av januari och har haft turen att jag slutat blöda efter 1,5 mån men den turen har ju inte alla...
  • Äldre 31 Mar 10:35
    #8
    Anonym skrev 2013-03-31 09:20:50 följande:
    Tack för era svar. Är det mkt hormoner i de där Primolut-Nor? Eftersom jag påverkas ganska mycket av hormoner..Men smart idé att skjuta upp tidigare så har man ju flyttat fram det...Får gå in och läsa om tabletterna..tack!
    Det är gulkroppshormon i dom.

    Jag får proppar och extrema humörsvängningar av vanliga piller. Men dom här funkade bra för mig.
    Men om du aldrig har tagit dom förut och vet att du kan må dåligt av sådana piller så är det bättre att ha mens än att chansa på depressioner mm. 
  • Carina­10
    Äldre 31 Mar 11:58
    #9

    Jag har lite av samma problem.Vi har insett att det spelar ingen roll närv i gifter oss för mensen lärändå jäklas o komma dagen innan eller varför inte i kyrkan!!!
    Så lika bra o gilla läget för vår del.
    Kanske mitt sätt kan hjälpa digGlad

    Jag blöder massor ett par dagar, har även ont o ser smågravid ut.
    Jag äter inte heller p-piller.

    Jag har mina knep...har fått utskrivet cykloklapron (de på recept o inte vanliga cykloF för de hjälpte mig lika bra som ett glas vatten)
    och för smärtan fungerar Ipren bäst på mig.

    Men Cykloklapron så avtar mensen rätt bra under några timmar o sen har man koll på när man ska ta nästa omgång piller så löser den biten sig.

    Jag har provat att skjuta upp mensen en gång när jag skulle på semester....för mig innebar det en JÄTTEmage som var så öm så min partner kunde inte ens peta på den. O sen tog det 3 månader för mensen att komma igen så nog 17 blev den uppskjuten Förvånad
    Så sånt ger jag mig aldrig på igen...
    Men de finns många som är nöjda...
    Jag hade nog provat det innan ifall att man skulle bli kass av dom.

    Mvh
    från en till som gifter sig i augusti

  • amerik­a
    Äldre 31 Mar 12:33
    #10

    Jag skulle råda dig att rätt så omgående kontakta din kvinnomottagning och berätta läget. Kanske kan hormonspiral vara ett alternativ för dig? För de allra flesta slutar mensen helt med den men man kan blöda mer de första två, tre månaderna och då har det ju hunnit o rätta till sig i så fall till augusti Flört Hormonspiral påverkar inte ditt humör, jag har inte heller tålt p-piller, stav eller spruta, blev ett monster av allt vad hormoner hette och mådde illa jämt, spydde och hade mig. Hormonspiral utsöndrar bara hormonerna lokalt så det går inte ut i kroppen, om man säger så. Den är ganska dyr men å andra sidan räcker den länge (flera år!) Och om den inte funkar, brukar man kunna få halva summan tillbaka om man måste ta ut den pga problem inom 6 månader.

    Men det är nog bra att vara ute i god tid eftersom hormoner och annat trix brukar behöva god tid på sig att utvärderas och ge resultat.

    Lycka till!!

Svar på tråden Hjälp...det blir ju inget bra!