• Anonym (Fegisen)

    Hur ska jag berätta för mina föräldrar?

    Jag är skild och har nu träffat en alldeles underbar man! Mina föräldrar har träffat honom flera ggr och tycker att han verkar vara bra på alla sätt och vis. Jag kan hålla med om att det har gått lite fort med allting: vi flyttade ihop snabbt och förlovade oss efter bara ett halvår, men allt känns så RÄTT och jag tror att man kan känna sånt på direkten. Kanske särskilt om man är något äldre och visare (förhoppningsvis!)

    När vi förlovade oss, fick vi inget grattis från mina föräldrar. Vi fick tonvis med gratulationer när vi la ut det på facebook och hans familj blev jätteglada och frågade direkt: Och när ska ni gifta er då??? 
    Jag tror inte att mina föräldrar tycker det är fel att vi har förlovat oss eller att jag har valt fel man. Och de måste inte ställa till med förlovningsfest, men liiiite glädje hade ju varit kul.

    Nu vet jag inte hur jag ska berätta för dem att vi ska gifta oss nästa år. Det känns som att de på nåt sätt inte riktigt tror på det här förhållandet eller att de tycker att jag redan varit gift en gång så varför göra det igen... Det är inget de har sagt, bara min känsla. Jag är så rädd att bara få "jaha, jasså" när jag berättar att vi ska gifta oss. Och mer än en gång har mannen och jag diskuterat att bara sticka utomlands eller få det överstökat lite snabbt på Stadshuset. Men samtidigt vill vi ha ett riktigt bröllop. Han har inte varit gift förut och ser därför fram emot cermonin, festen, att få bjuda familj & vänner osv.

    Måste klämma fram med det snart för vi ska skicka ut save-the-date-kort om bara ett par veckor och tycker ju att föräldrarna har rätt att få veta det innan kortet dimper ner i brevlådan (åtminstone att vi SKA gifta oss, sen kan ju datumet få bli en överraskning).

    Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka för att inte bli besviken? Och om någon vågar sig på att analysera varför mina föräldrar är så reserverade, så lyssnar jag gärna på det också.

  • Svar på tråden Hur ska jag berätta för mina föräldrar?
  • PiaB

    Att analysera dina föräldrar efter att ha läst en liten text törs jag inte Men hur är de annars? Brukar de jubla och hoppa jämfota när de får goda nyheter? Mina föräldrar gör det inte. Och gjorde det inte heller när de fick veta att jag skulle gifta mig igen. Inte första gången heller. Men jag vet att de är glada för vår skull, utan jämfotahopp


     


    Du får nog helt enkelt säga det och inte förvänta dig några hurrarop. Är det viktigt för dig får du väl fråga om de inte är glada och varför. Jag kanske inte var den rätta att svara eftersom det för mig är så enkelt att vara rak, plus att jag inte bryr mig så mycket om folks reaktioner. Huvudsaken jag är glad liksom


     


  • Red Lion

    De kanske tycker att det har gått fort. Eller så kanske de är såna som personer som PiaB säger, det vet ju bara du. Jag tänker att man inte kan påverka andra männsikors reaktioner och åsikter. Förbered dig på att de kanske inte reagerar så starkt på det här beskedet heller, förvänta dig ingenting. Om det sen blir så, så släpp det bara. Om de har nåt att säga får de väl säga det liksom. Du är vuxen och behöver inte deras godkännande och har heller inte ansvar för deras reaktioner och känslor. Låt inte dessa påverka dig. Jag vet att de är dina föräldrar och att du bryr dig, men det är lättare om man inte gör det och bara accepterar saker som de är.

  • Chicita

    Vissa människor blir inte så där entusiastiska helt enkelt...

    Min styvmors reaktion när hon fick höra att vi skulle gifta oss (och att det var medeltidstema) var "oj... jag är nog sjuk den dagen".
    Och hon sa inte det för att vara elak eller för att hon inte unnade oss det. Hennes reaktion var ju på "hur kommer det här att påverka mig" och hennes första tankebild var typ folk som gick runt i gamla potatissäckar och det kändes bara jobbigt och obehagligt för henne.
    Pappa var lite mer "ojdå jaha, ska jag gå med dig i kyrkan... oj... spännande, tror du jag vågar det?"

    Svärmor och svärfar sa typ "Grattis" och sen började dom prata om annat.

    Ingen missunnade oss dagen, ingen tyckte att vi inte borde gifta oss.
    Men reaktionen öga mot öga kan bli nästan chock för dom man berättar för. Och det första dom tänker på är som sagt oftast "hur påverkar det här mig"... 

    Jag hade först trott att vi skulle få massa grattis från dom närmaste, och att när inbjudningarna gick ut så skulle vi överösas med grattis och "tack vi kommer - vad roligt".
    Men nej...

    Däremot dök alla (som kunde) upp på bröllopsdagen med stora leenden och på bra humör. Glada att få vara där och få dela vår dag.
    Nästan alla hade ansträngt sig och kom i medeltidskläder och stämningen var i topp.

    Man får nog försöka komma ihåg att hur stort det här än är för oss så är det inte den största dagen i alla andras liv helt enkelt. Och även om dom faktiskt blir glada så kan deras reaktion vara helt annan än man förväntat sig.

    Så det största rådet är nog - förvänta dig inget, så blir du inte besviken heller.
    Men minns att dom är glada för er skull oavsett vilken reaktion dom visar. För inte tror du väl att dom missunnar dig att vara lycklig? Solig 

  • Anonym (Fegisen)
    PiaB skrev 2013-03-31 10:52:37 följande:

    Men hur är de annars? Brukar de jubla och hoppa jämfota när de får goda nyheter?


    Du får nog helt enkelt säga det och inte förvänta dig några hurrarop.


    Nej, de är väl hyfsat återhållsamma så vad hade jag egentligen förväntat mig? Du har rätt: bäst att inget förvänta sig.
    Red Lion skrev 2013-03-31 15:18:15 följande:
    Du är vuxen och behöver inte deras godkännande och har heller inte ansvar för deras reaktioner och känslor. Låt inte dessa påverka dig. Jag vet att de är dina föräldrar och att du bryr dig, men det är lättare om man inte gör det och bara accepterar saker som de är.
    Ja, jag är vuxen. Och jag vet att de vet att jag inte gör något ogenomtänkt (även om detta har gått fort). Jag får acceptera att de inte jublar även om de gläds.
    Chicita skrev 2013-03-31 18:54:16 följande:
    För inte tror du väl att dom missunnar dig att vara lycklig? Solig 
    Nej, absolut inte!!!! Tvärtom och det väl därför det blir så knepigt att de inte visar det.....

    Men jag har läst era råd och tar dem till mig. Tack.
  • Chicita
    Anonym (Fegisen) skrev 2013-03-31 19:40:47 följande:
    Nej, absolut inte!!!! Tvärtom och det väl därför det blir så knepigt att de inte visar det.....
    Att dom inte visar det kan vara för att dom är rädda för att säga något fel.
    Som förälder gör man i princip fel hur man än gör.
    Om man hjälper till och intresserar sig för bröllopet så lägger man sig i.
    Om man håller sig på avstånd och försöker att inte lägga sig i så är man ointresserad.
    Osv...
    Dom är nog rädda för att trampa dig på tårna.

    Ta det bara lugnt, visa dom att du gärna vill att dom är engagerade och att du värdesätter deras åsikter (om du vill ha dom) så kommer det nog Glad 
    Och annars så vet du ju innerst inne att dom faktiskt är glada för din skull Glad 
Svar på tråden Hur ska jag berätta för mina föräldrar?