• Anonym (Pink)

    Ang färgtema! Paniiik! Hjälp!

    Jag får inte ihop färgtemat på mitt bröllop!


    Dvs. de rosa temat.


    Har nu köpt rosa (jättefin) slips till mannen men den är mörkare rosa än de vi skulle ha och ska ha! Ska va ljusrosa.


    Funkar de eller rubbas hela temat pga de???


    Hur har ni andra gjort?


    Är de ok om de är annan sorts rosa bara de är rosa??? Eller? Va hade ni gjort?


    Vet inte vad göra =(

  • Svar på tråden Ang färgtema! Paniiik! Hjälp!
  • Tessla

    Andas! Så klart att det inte gör ngt. Rosa som rosa.... Är ju jättesvårt att hitta samma nyans till allt. Kör med flera nyanser så blir det jättefint. Du behöver inte tok-matcha allt. :)

  • Chicita

    Att ha ett färgtema ska vara en hjälp.
    Det ska underlätta när du navigerar genom djungeln av bröllopssaker där det finns miljoners varianter av allt att kolla på.
    Så när ni ska göra inbjudningskort så kan ni strunta i alla som inte är rosa, eller när du ska hitta inspiration till dukningen så behöver du inte googla dig igenom 7000 blåa, gröna eller gula dukningar...

    Det är en röd tråd. När du står i valet mellan dom där supersnygga blåa tärnklänningarna eller dom rätt fina men kanske inte fullt lika slående rosa tärnklänningarna så ska du inte behöva fundera två gånger...

    Hänger du med? Solig 

    Du kan avvika helt eller delvis från färgtemat utan att det gör något.
    Det kan vara snyggt att lägga till en till färg.
    Om ni ska ha middag så är det rätt säkert att ni kommer ha silverfärgade bestick exempelvis. Så om det råkar vara lite grått eller silver i den snygga slipsen, tärnklänningen, boleron eller vad det nu kan vara så gör det alltså inget...
    Det kommer antagligen vara lite grönt i din brudbukett... Så om ni inte hittar "den perfekta rosa löparen" så kanske ni kan ha en i skogsgrön organza...

    Och att ha flera nyanser av den färg man valt som röd tråd...
    Tja det är bara snyggt. Det gör att det inte känns övermatchat och "platt" Glad 

  • Anonym (Pink)

    Tack snälla för ditt svar!! =) Håller med om att de ÄR snyggt med olika nyanser av t.ex. rosa, jag var bara nervös om de "bröt" mot nån regel ;) Hehe!! Att folk tycker de ser slarvigt ut... men nu kan jag andas ut =)


    Chicita skrev 2013-03-30 22:52:37 följande:
    Att ha ett färgtema ska vara en hjälp.
    Det ska underlätta när du navigerar genom djungeln av bröllopssaker där det finns miljoners varianter av allt att kolla på.
    Så när ni ska göra inbjudningskort så kan ni strunta i alla som inte är rosa, eller när du ska hitta inspiration till dukningen så behöver du inte googla dig igenom 7000 blåa, gröna eller gula dukningar...

    Det är en röd tråd. När du står i valet mellan dom där supersnygga blåa tärnklänningarna eller dom rätt fina men kanske inte fullt lika slående rosa tärnklänningarna så ska du inte behöva fundera två gånger...

    Hänger du med? Solig

    Du kan avvika helt eller delvis från färgtemat utan att det gör något.
    Det kan vara snyggt att lägga till en till färg.
    Om ni ska ha middag så är det rätt säkert att ni kommer ha silverfärgade bestick exempelvis. Så om det råkar vara lite grått eller silver i den snygga slipsen, tärnklänningen, boleron eller vad det nu kan vara så gör det alltså inget...
    Det kommer antagligen vara lite grönt i din brudbukett... Så om ni inte hittar "den perfekta rosa löparen" så kanske ni kan ha en i skogsgrön organza...

    Och att ha flera nyanser av den färg man valt som röd tråd...
    Tja det är bara snyggt. Det gör att det inte känns övermatchat och "platt" Glad
  • Anonym (Pink)

    Tack! Skönt att höra =) Ja inte lätt med alla nyanser... =/


    Tessla skrev 2013-03-30 22:32:24 följande:
    Andas! Så klart att det inte gör ngt. Rosa som rosa.... Är ju jättesvårt att hitta samma nyans till allt. Kör med flera nyanser så blir det jättefint. Du behöver inte tok-matcha allt. :)
  • daniiel

    Vi hade svart, vitt och rosa som temafärger på vårat bröllop och vi hade allt från en väldigt ljus pastellrosa till en nästan neonrosa och cerise-färg. Jag tycker det är bra om man inte är alltför strikt när det gäller färgtema, det ska vara en röd tråd och en hjälp, men inte ta över helt.

    Istället för att oroa dig/er över att slipsen är mörkare än vad ni hade tänkt er, så se det som en chans att få in ytterligare en nyans i ert färgtema. Ni kanske till och med kan lägga till fler saker i en mörkare rosa :)

    Att blanda lite nyanser och material gör alltid att det känns mer levande och roligt. Oavsett om det gäller ett bröllop, inredning eller vad det nu kan vara.


  • SandraElisabet

    Min åsikt är att strikt färgmatchning blir endimensionerat och tråkigt - Stilen och smakfullheten ligger i hur du matchar din favoritfärg och kompletterar den på bästa sätt!

    Om rosa är din grej, kör på olika former av rosa, kombinerat med vitt och creme-färgat och gärna lite silver eller guld. Om det är ett vårbröllop blir ju lite grönt underbart vackert till och om det är sommar kan faktiskt små accentera av blått eller (inte och)  gult bli jättevackert och ge en fräsch ton som enbart rosa inte kan förmedla.

    Fortsätt bryta av, det är sååååååå mycket finare än slavisk matchning. Solig

  • confuzed86

    vi har också rosa som färgtema och jag kommer blanda både ljus och mörkrosa då jag tycker det blir finare. Först tänkte jag bara använt ljusrosa men kom på att bordsdukningen kan se lite för ljus ut. därför kommer jag ha ljusrosa blockljus och mörkrosa servetter. I blomsterarrangemangen kommer det vara vit,jusrosa och mörkrosa. Jag personigen tycker inte det är någon fara att blanda. Se bara till att alla som ska ha slips (ex m2b, bestman etc) har samma färg så tycker jag inte du behöver oroa dig.

  • Anonym (Pink)

    Tack för alla svar!


    Temat är mest rosa men andra färger vi har är vit och silver/grå =)


    Sååå skönt att höra att alla tycker att olika nyanser är bara bra!

  • Pia88

    Tack för en bra tråd. Det lugnar även mig som har smått panik över att hitta den "perfekta" slipsen åt m2b.  Har (som många andra) rosa som en färg men har köpt skor mera i cerise-rött.. Kan men lättare samvete kolla runt på slipsar nu som matchar både mina skor och färgtemat Flört

  • Alvstina

    Ja, jag tycker att det är jobbigt detdär. Vi har gått från varma färger (orange) till rött och nu lila.. Det är inte så mycket som vi behöver matcha egentligen. Det är ju bara min bukett och hans slips typ.. eventuellt mina skor. Vi ska inte ha något brudfölje och inbjudningskorten är skickade. Det är bara det att vi ska leverera en färg till dom som fixar dukningen. Och jag kan inte bestämma mig! Slips vill färgblinda sambon köpa själv.. men det blir bra :D när jag väl bestämt mig.

Svar på tråden Ang färgtema! Paniiik! Hjälp!