• Asmar

    Toastmaster/Toastmadame?

    Rin skrev 2013-03-26 23:05:42 följande:
    Toastmaster/toastmadames uppgift är ENDAST OCH ENBART att hålla redan på talarlistan under middagen. De är ju "master of the toast" alltså skålande, dvs ofta tal.
    Sedan innebäre det ju i praktiken att de måste ha viss kontakt med serveringspersonalen för att inte planera in tal samtidigt som huvudrätten ska serveras. Vore ju tråkigt om potatisgratängen kallnar med morbror Göran drar ut i tjugo minuter med berättelser om alla dumheter brudgummen hittade på den där sommaren när han var fem.

    De flesta andra uppgifter som nämnts i tråden är mer värduppgifter och skulle förr i tiden fallit på brudens föräldrar. Eftersom brudpar nu vanligen står som värdar för sitt eget bröllop kan det vara klokt att be någon annan ta hand om detta.
    Det kan kombineras med toastmaster-rollen (och görs nog ganska ofta därav viss förvirring kring begreppen) men personligen rekommenderar jag att man sprider ut sådant för att inte slita ut sina vänner. Det som Festochfoto beskriver låter mer som en betald bröllopskoordinator i mina öron. Man vill ju gärna att ens gäster också ska kunna njuta av festen.
    Ju fler kockar dessto sämre soppa, jag skulle välja att ha samma personer som toastmaster och tostmadame som värdar. För känner de inte varandra väl så kommer de inte träffas och planera bröllopet så det kan bli kaos med för många inblandade. Håller med de som sagt att man gör som det passar en själv, inte behöver man följa "regler" till punkt och prika, det ska vara unikt och kännas bra så som man själv väljer. Man känner sina vänner bäst. Även brudtärnor hjälper ju till en hel del och samarbetar med toastparet.

    Mycketb planering har brudparet med eller utan hjälp ändå fått till innan bröllopet så det är inte så mycket att ändå hålla i och så ska man tycka det är roligt!
  • Asmar
    xMariax skrev 2013-03-26 22:04:42 följande:
    Vad är egentligen deras uppgift?
    Hur väljer man vilka man ska fråga?
    ''Måste'' man ha en toastmaster/madame?
    Maria, Om du har en gästbok så se till att dina tärnor eller toasmaster kan påminna gästerna att under kvällen fylla i den eller se till att den går runt bland gästerna. De flesta läggr den på ett bord och glömmer bort den helt, gästerna missar den eller så kommer man på det i slutet av festen och då plötsligt vill alla stress skriva i den.
Svar på tråden Toastmaster/Toastmadame?