• Anonym (mamma­)
    Äldre 24 Mar 20:38
    2198 visningar
    15 svar
    15
    2198

    med eller utan barn?

    Ska , ska inte åka utan sin 2åriga son på 3nätters bröllopsresa?


    Hade ju varit jätte mysigt efter bröllopet men känns som om ma är en "dålig" förälder ....

  • Svar på tråden med eller utan barn?
  • Äldre 24 Mar 20:50
    #1

    Jag ska på en 2 nätter lång "mini moon" med min (då) man och vi lämnar vår 2 åring hos farmor och farfar. Hon är dock van att sova där så set går nog för oss alla ;). Du ska absolut inte känna dig "dålig" för du är mer än bara mamma, du är då oxå nybliven fru :)) Hoppas det löser sig!!

  • Äldre 24 Mar 20:56
    #2

    Om ni har möjlighet till barnvakt, så åk utan. Det är faktiskt bara tre nätter, det klarar både ni och han. Ni är inte dåliga föräldrar för att ni tar några dagars bröllopsresa. Åk ensamma, njut av varandra och resan! :)


  • amerik­a
    Äldre 24 Mar 21:09
    #3
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-24 20:38:47 följande:

    Ska , ska inte åka utan sin 2åriga son på 3nätters bröllopsresa?


    Hade ju varit jätte mysigt efter bröllopet men känns som om ma är en "dålig" förälder ....


    Absolut inte någon dålig mamma!! (eller pappa för den delen) Jag kan lova dig att sonen har garanterat kul hos barnvakten i tre dagar och knappt ens hinner märka att ni är borta.. Se bara till att han är med någon/några som han känner så det inte blir en helt ny bekantskap för honom.
    Det svåraste brukar vara för föräldrarna att koppla av och inte tänka på barnet. Men detta är ER stund med varandra, ni ska leva hela ,livet ihop med ert barn, tre dagar kan ni gott unna er och ägna bara åt varandra! NJUT!!
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 24 Mar 21:09
    #4

    Jag skulle aldrig i livet åka med barnen! Jag är inte bara mamma, jag är kvinna också!

    Jag och min blivande åker iväg på 1-3-nättersweekends varannan/var tredje månad på tu man hand och ska åka på en niodagars bröllopsresa en vecka efter bröllopet Skrattande Vi åkte lite mer sällan när barnen var under 1 1/2 år men nu är lillkillen 2,5 och den store snart 5 så de har minst lika roligt hos mormor eller hos farmor och farfar!

    Så länge barnen är riktigt små, under ett halvår, kan jag förstå att man inte vill lämna de alls och under ca 1,5 förstår jag att man inte vill lämna mer än ett par nätter i taget.. Detsamma om barnen har någon sjukdom eller om man inte har någon rikigt känd barnvakt.. 


  • Anonym (mamma­)
    Äldre 24 Mar 21:28
    #5

    Tack för svaren! :)

  • Anonym
    Äldre 24 Mar 21:44
    #6

    Jag tror det är bra för barnen att vara utan föräldrar ibland och dom lär sig lita på andra och skapar djupare relationer med mor och far  föräldrar ( eller någon annan)

  • Äldre 24 Mar 22:07
    #7

    Det har inte ett jota att göra med om du är en dålig eller bra förälder utan vad ditt barn är van vid. Min sons ena kusin sov över hos farmor och farfar när han var under året och det har alltid gått bra. För lillasyster gick det inte alls de första åren och min egen pojke var nog i vart fall fyra när han sov hos mormor och morfar och verkligen tyckte om det.


     


    Alla barn är olika så utgå från hur din pojke är och bestäm utifrån det.

  • Anonym (mamma­)
    Äldre 24 Mar 22:12
    #8

    ja han har ju sovit borta en natt då å då å det går ju jätte bra han älskar ju sin mormor/morfar, farmor/farfar så det är nog vi själva som velar... :) vi får ta en funderare ;)

  • Äldre 25 Mar 10:26
    #9

    Det finns inget "dåligt" med att avsätta egentid till dig och din man. Det är en investering i hela familjen :)

  • Äldre 25 Mar 11:12
    #10
    FruForsmark skrev 2013-03-25 10:26:57 följande:
    Det finns inget "dåligt" med att avsätta egentid till dig och din man. Det är en investering i hela familjen :)
    Jag håller vekligen med FruForsmark om detta!

    Vi pratar om att ta en "mini moon" till Rom efter bröllopet. I så fall skulle vi vara borta tre nätter.
    Våra två barn (ett som kommer vara ca 3 år och ett som kommer vara ca 6 månader) kommer i så fall vara hos farmor & farfar.
    Jag skulle ALDRIG ta med barnen på bröllopsresan. Skulle vi åka med barnen skulle vi vara tvugna att ta med "extra-vuxna" för att få någon egentid alls. Och hur romantiskt blir det att åka ett helt gäng på bröllopsresan? Då tar vi hellre en "mini moon" och sparar längre resa tills barnen blir större.
  • Aniara­4
    Äldre 25 Mar 11:15
    #11
    Allis skrev 2013-03-24 22:07:52 följande:

    Det har inte ett jota att göra med om du är en dålig eller bra förälder utan vad ditt barn är van vid. Min sons ena kusin sov över hos farmor och farfar när han var under året och det har alltid gått bra. För lillasyster gick det inte alls de första åren och min egen pojke var nog i vart fall fyra när han sov hos mormor och morfar och verkligen tyckte om det.


     


    Alla barn är olika så utgå från hur din pojke är och bestäm utifrån det.


    Precis! Det går inte att säga att vid en viss ålder går det bra, utan det beror helt på barnets personlighet och anknytning.
  • Äldre 25 Mar 11:25
    #12

    åk utan! barnet är ju 2 år och kommer klara av ett par nätter utan er galant. Bli extra bortskämd av mormor och morfar och ni får en chans att vila upp er själva. 
    Klart man inte är en dålig förälder för att man inte tar med sina barn varje gång, bara för att det är praktiskt möjligt. ibland är det mysigt att få vara ensamma också :)
     

  • Carina­10
    Äldre 29 Mar 11:50
    #13

    Åk ni.

    Tror barnet, när det blir vuxet, kommer att uppskatta mer att ni har en liten bröllopsresa att berätta om än att ni ska säga att ni fick avstå för barnet när/om han frågar.

    Sen kan han få lite tid med mormor o morfar o bli lite bortskämd (precis som Majjja skriver) :)

  • CoG
    Äldre 29 Mar 11:58
    #14

    Ser man till att få kvalitetstid utan barn så ha man mer att ge barnen då man väl är hemma.

    Vi har barnvakt otroligt sällan och har inte haft borta sonen mer än en natt sen han kom, han är 20 månader nu.
    Vi skulle nog lämna bort honom lättare om han inte alltid sovit som en kratta och den gången vi lämnade bort honom en natt så hade han 5 ovanligt hemska nätter efter det...så vi drar oss lite.

    Men både han och storasyster ska sova hos mormor och morfar på bröllopsnatten och inför det har vi kommit överens med min mamma om att lämna båda kidsen hos henne en dag/ månad iaf.
    Vilket är mycket jämför med hur det varit tidigare.

    Har ni möjlighet att lämna bort till någon barnet är trygg med så finns det ingen anledning att ha dåligt samvete, eftersom att erat barn inte far illa.

    Vi skulle gärna ha en helg/ månad bara för oss själva så att vi kan lada batterierna och orka med allt mer.
    Och det är mycket värt att ge näring åt det vuxna förhållandet.

  • xMaria­x
    Äldre 29 Mar 12:56
    #15

    Vi kommer inte att ta med vår då 2,5 år gamla son.


Svar på tråden med eller utan barn?