• spacey­lisie
    Äldre 24 Mar 12:50
    1618 visningar
    3 svar
    3
    1618

    Hjälp mig komma på resten!

    Jag vill laga maten själv till vårt bröllop i sommar. Det blir buffé, kanske kring 40 gäster - rätt litet bröllop mao. Vi bjuder på dryck till maten - resten får gästerna själva ta med. (Skönt nog är det två släkter som inte har något mot det...) 

    Men jag behöver ha hjälp med att utöka det jag redan har!

    Förrätt? Där står jag helt clueless... Har funderat på sill eller liknande? Vad tror ni? 

    Huvudrätt: Jag vill ha kall marinerad fläskfilé (som stått några dagar och sedan bara är att skäras upp till middagen) men jag vill ha en marinad plus kall sås som passar till fransk potatissallad. Recepttips? 

    Dessutom vill jag ha ett fiskalternativ - har tänkt mig inkokt lax med kokt potatis (hur håller man den varm på bästa sätt?) och egengjord kall dillsås. Funkis?

    Efterrätt: Antingen små glas med något somrigt, eller chokladfugdetårta. Vad tror ni är lättast?

     

  • Svar på tråden Hjälp mig komma på resten!
  • Äldre 24 Mar 16:12
    #1

    Låter mer som en trerätters än en buffé :)

  • Äldre 24 Mar 16:25
    #2

    När min sambo disputerade serverade vi buffé och till efterrätt hade vi vaniljglass i små glas och varm jordgubbskompott. Dagen innan la vi glassen i glasen som vi sedan förvarade i frysen och gjorde kompotten färdig. På festen värmdes kompotten upp igen och glasen togs fram med en slev kompott i. Det var väldigt uppskattat av de som var med på festen och det var väldigt enkelt att göra till många. Glass och jordgubbar är somrigt iaf för mig .

  • Rin
    Äldre 24 Mar 16:40
    #3

    Håller med TheD om att det låter mer som traditionell trerätters än buffé där man ju vanligen har mer än ett alternativ till åtminstone några delar.

    Rekommenderar chevrésås till fläskfilén. Du blandar helt enkelt chevré (fransk getost) med creme fraiche. Proportionerna är något av en smaksak. Själv brukar jag kanske ha 100 g ost till en burk creme fraiche. Lite salt, lite peppar, gärna en matsked flytande honung för att runda av.

    Till förrätt skulle jag bredda så mycket som möjligt för här har man ju verkligen chansen att utnyttja formen av buffé till många olika saker. Så lite kallskuret, någon sill är ingen dum idé, snittar eller små tunnbrödrullar, cocktailtomater för sig eller på tandpetare med en bit mozzarella och ett basilikablad.

    Varför inte ta båda efterrättsalternativen? Dessertbuffé brukar vara mycket uppskattat!
    Glass kan ju bli bökigt till efterrätt om man vill servera som buffé eftersom det riskerar att smälta. Pannacotta kan vara att alternativ. Det går att göra antingen jordgubbspannacotta eller servera vaniljpannacotta med färska jordgubbar.

Svar på tråden Hjälp mig komma på resten!