• magicadespell

    Är det ok att tacka nej till möhippa?

    Hej!
    Enligt vett och etikett-boken, är det ok at t tacka nej till att medverka på en möhippa? Det är min blivande svägerska som gifter sig i höst. Vad tycks? ps: känner förmodligen ingen som kommer på möhippan, om det nu har med saken att göra. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Är det ok att tacka nej till möhippa?
  • TheD

    Klart du kan tacka nej :) Det ka inte vara ett tvång att vara med på möhippa, svensexa, födelsedagskalas osv.... Vill man inte så vill man inte vilket kan grundas på andra orsaker också

  • magicadespell
    TheD skrev 2013-03-23 15:53:35 följande:
    Klart du kan tacka nej :) Det ka inte vara ett tvång att vara med på möhippa, svensexa, födelsedagskalas osv.... Vill man inte så vill man inte vilket kan grundas på andra orsaker också
    Finns det stor risk enligt dig att "stöta" sig med den blivande svägerskan och bör man ge en förklaring till varför jag inte kan/vill närvara? 
  • TheD

    Jag tycker att man aldrig behöver förklara sig när man tackar nej. "Tack för inbjudan men jag måste tacka nej" eller något liknande. Om hon blir sur över det så är hon inte vuxen ;)

  • magicadespell
    TheD skrev 2013-03-23 15:59:50 följande:
    Jag tycker att man aldrig behöver förklara sig när man tackar nej. "Tack för inbjudan men jag måste tacka nej" eller något liknande. Om hon blir sur över det så är hon inte vuxen ;)
    Tusen tack!
  • anne på grönkulla

    Självklart kan du tacka nej. Inte behöver du förklara dig heller. Och visst finns risken att hon blir stött, men om du har goda skäl för ditt beslut (för dig goda skäl menar jag, inte att nån annan ska godkänna dem) så kan du säkert leva med det.

  • Juni 2012

    Jag tackade nej till en halv möhippa en gång då de som arrangerade hippan valde så dyra aktiviteter att jag bara hade råd med halva dagen. Så visst.

  • stormhelen

    Jag tackade nej till min blivande svägerska (idag ex svägerska då de skilt sig) för ett par -tre år sedan då jag skulle skriva tenta just den dagen. 

  • stormhelen

    Så ja du kan defenetivt tacka nej,  och du skulle inte behöva tala om anledningen häller. Det bestämmer du själv. 


     


    Man kan ju faktist vara upptagen, och hennes möhippa är inte det viktigaste i ditt liv, även om det säkert skulle bli roligt.


    Men du skriver ju också att du inte känner någon som kommer på hippan. Se det som en möjlighet att lära känna dem, då har du fler att prata med på bröllopet till exempel. Flört

  • Alvstina

    Det är väl klart att du kan tacka nej. Det är ju inte ens säkert att bruden vet om att du är bjuden. Själv blev jag bjuden till min dåvarande pojkväns, kusins, blivande frus möhippa. Jag hade träffat henne en gång tidigare och tackade nej för jag kände mest att -vad skulle hon göra med mig där.  

  • MarieTherese05

    Så klart man kan tacka Nej... ingen annan har något med att göra varför man ej går... 

    Jag tänker ur min egna situation... tacka någon tjej nej för min möhippa skulle jag ej bli sur på det.
    Ibland kan man helt enkel ej & varför ska man förklara sig hela tiden.

    Lycka till & njuta av den dagen med något annat som du tycker är trevligt  

  • FruForsmark

    Jo det finns flera anledningar till att tacka nej såsom pengar, det krockar med något annat och att man inte har någon nära relation. Är det däremot en vän, släkting eller blivande släkting så tycker jag man ska ta en allvarlig funderare om man inte har någon riktig anledning till att inte delta.. men vi är alla olika, själv skulle jag gå över lik för mina nära.. 

  • Akjson

    Det är klart att man kan tacka nej....Däremot har jag själv varit i en liknande sits där jag inte kände en enda en som skulle på möhippan. Efter lite övertalning bestämde jag mej för att va med och det blev....sååå bra. Lärde känna en massa nya och det var så roligt på bröllopet där jag från början trodde att jag inte skulle känna nån och nu så kände jag många istället...

  • blacksugar78

    Som blivande brud i april 2013 kan jag säga, SJÄLVKLART kan du tacka nej. För mig är det viktigt art min möhippa inte är för dyr och att den passar alla. Det viktigaste för mig är inte att jag har roligt, utan att vi ALLA kommer ha roligt tillsammans !

  • dellelgarin

    Visst kan du tacka nej, men det finns troligtvis en orsak till att du blivit tillfrågad :) för att de vill ha dig med, att man inte känner någon är för mig inte ett skäl att inte gå, sådant brukar blir riktigt skoj ):, men visst kan du tacka nej, men personligen tycker jag man bör ha ett skäl =)

  • Chicita

    Om du har möjlighet att gå så skulle jag ha gått. Det är ju i alla fall din blivande svägerskas möhippa och då kanske det är bra att vara med och stärka familjebanden liksom.
    Men om du inte kan så kan du inte...
    Anledningen till att du inte kan är din egen och behöver inte motiveras.

    Om jag inte hade så långt att åka för möhippan och kanske kunde prioritera om lite saker så jag i alla fall kunde vara med en stund så skulle jag gjort det.
    Annars skulle jag ha skickat en hälsning (via den som bjöd in dig) till bruden.
    Typ ett "telegram" att läsas upp under dagen/ kvällen.
    Kanske typ:
    Just i dag är det ju din hippa
    Det var inget jag ville slippa
    För att fira bjuder jag på en drink
    Akta så du inte sen behöver en hink
    Kram från din blivande svägerska

    Just för att det är en svägerska så känns det så pass nära att det kan vara bra att i alla fall försöka göra sig delaktig på något sätt så det inte ser ut som att du undviker henne. För det hjälper ju inte stämningen på eventuella kommande släktmiddagar Flört 

  • magicadespell

    Hejsan!
    Tack för alla svar, jag har trots allt tackat Ja till Möhippan av olika anledningar, familjebanden ex. Fantastiskt med er support! 

  • annapia

    Det blir troligtvis en minnesvärd dag och kväll och kanske får du nya vänner. Svägerskan uppskattar säkert att du är med. Man ångrar oftare det man inte gjorde än det man gjort....

  • Chicita
    annapia skrev 2013-04-05 00:05:00 följande:
    Det blir troligtvis en minnesvärd dag och kväll och kanske får du nya vänner. Svägerskan uppskattar säkert att du är med. Man ångrar oftare det man inte gjorde än det man gjort....
    Jepp håller med Glad
  • magicadespell
    annapia skrev 2013-04-05 00:05:00 följande:
    Det blir troligtvis en minnesvärd dag och kväll och kanske får du nya vänner. Svägerskan uppskattar säkert att du är med. Man ångrar oftare det man inte gjorde än det man gjort....
    Klokt! 
Svar på tråden Är det ok att tacka nej till möhippa?