• amerika

    Lite tankar om den borgerliga vigseln...

    Jag bara funderar lite....
    För min egen del har jag inga som helst problem med att gifta mig kyrkligt. Jag är praktiskt taget uppvuxen i Svenska kyrkan och känner mig med bekväm med både Gud, psalmer, präst och kyrkorummet. Nu kommer jag att gifta mig borgerligt nästa år då min blivande är muslim. Han är inte praktiserande och skulle själv inte ha något emot att gifta sig i kyrkan, men hans släkt har lite åsikter om det där. Därför bli det borgerligt. 

    Vi tänker ha vigseln utomhus och hoppas att vädergudarna står oss bi. Akten är ju snabbt överstökad så man hinner inte bli så himla blöt om det regnar! Och det är väl här nånstans jag börjar fundera....

    Varför är den borgerliga vigselcermonin så kort? Varför anses det som ett "enkelt" bröllop om man gifter sig borgerligt? Varför finns det inga rejäla och pampiga (jämförbara med kyrkor) rum/salar där man kan ha 100 sittande gäster under cermonin med möjlighet till musikutövande som t ex piano? I vårt Stadshus får man bara ha med sig max 20 gäster (om ens det) och det förrättas bara vigslar mellan kl 9-15 torsdagar och fredagar. Enbart snabba, enkla cermonier alltså, på kontorstid vardagar som förutsätter att man inte vill ha med några gäster. Varför är det så? Varför kan inte även den borgerliga cermonin vara pampig, stor och svulstig med många gäster??

    För handen på hjärtat, hur många av oss här inne är egentligen så religiösa/troende att vi väljer att ha vigseln i kyrkan för att få äktenskapet välsignat av Gud? Vi väljer det (troligen) för att kyrkan är vacker, seriös, stämningsfull, vilket är skäl så goda som några, men det har inte med religion att göra. Hade det funnits en vacker, seriös och stämningsfull vigsellokal med en borgerlig cermoni som ger utrymme åt musik, gemensam sång och högtidlig inramning, så hade nog många valt det alternativet istället.

    Dett är ju vad jag tror, utan att veta något om vad någon annan här inne egentligen tycker. Men jag är nyfiken på det! Så vad tycker ni: är den borgerliga cermonin för tråkig/snabb/enkel? Fattas det fina och stämningsfulla borgerliga vigsellokaler? Eller är det inget att haka upp sig på, det är som det är och vi är nöjda med det? 

  • Svar på tråden Lite tankar om den borgerliga vigseln...
  • Annica70

    Vi ska ha en borgelig vigsel hemma i vår trädgård. Detta just för att vi inte går i kyrkan annars. Varför göra det nu då. Och vår trädgård är helt underbar tycker vi. Själva cermonin kommer att vara ca 30 min. Ingångsmusik, 2 solosånger , 1 psalm ( Tänk att få vakna" ) och en utgångsmusik. Den fick bli den psalmen eftersom var tvungen och ha en. Det är inte så mycket religösa meningar i den.


    Festen kommer sedan att vara i bygdegården 1,5 km ifrån vår stuga. Vi kommer att bli ca 35 st och vi ska ha en riktig fest som vi hoppas kommer att bli underbar.


    Jag tycker inte borgeliga bröllop måste vara små. Det är upp till var och en..


    Jag hoppas och tror att vårt bröllop kommer att bli helt underbart och ge oss många bra minnen...

  • afturelding

    Fast den behöver ju inte vara kort. Borgerlig cermoni ger en så många möjligheter, och du kan om du vill göra den flera timmar lång i teorin. Mina föräldrar gifte sig borgerligt och deras cermoni var över 40 minuter lång, och våran blir väll 20-30 någonting.

    Psalmerna kan man ju fortfarande sjunga om man vill det, eller så kan man välja folkvisor. Och bibelorden kan bytas till dikter. Lägg på någon solosång och den långa texten så får du en ganska lång cermoni.

    Och angående lokaler så finns det ju en hel del fina herrgårdar, men nackdelen där är väll att man oftast måste ha festen där också. Jag tycker absolut att det finns för få lokaler, och det blir svårt för oss med liten budget att hyra herrgård.

  • Teresa81

    Jag håller med dig fullt ut!  jag har ingeting emot kyrkan, är konfirmerad och hela den biten. Men känner inte att jag har det behovet av att gifta mig i kyrkan, min M2B är inte medlem i kyrkan men sa att om jag vill ha kyrklig vigsel så är det helt ok.. men jag kände att jag nog ville ha det borgerligt, och så verkar det som om att bara för att man väljer borgerligt så är det helt plötsligt ett antagande om att det ska utföras snabbt, och att hela cermonin inte värderas på samma sätt.

    Jag  känner att jag vill ha en precis lika fin och genomarbetad ceremoni precis så som den är i kyrkan, men utan psalmer osv.. tycker att det känns lite tråkigt att det ska behöva vara så :/  Vi ska börja kika efter vigselförättare och det kan nog bli intressant om hur de ser på saken. 

  • amerika
    Annica70 skrev 2013-03-23 14:50:34 följande:

    Vi ska ha en borgelig vigsel hemma i vår trädgård. Detta just för att vi inte går i kyrkan annars. Varför göra det nu då. Och vår trädgård är helt underbar tycker vi. Själva cermonin kommer att vara ca 30 min. Ingångsmusik, 2 solosånger , 1 psalm ( Tänk att få vakna" ) och en utgångsmusik. Den fick bli den psalmen eftersom var tvungen och ha en. Det är inte så mycket religösa meningar i den.


    Festen kommer sedan att vara i bygdegården 1,5 km ifrån vår stuga. Vi kommer att bli ca 35 st och vi ska ha en riktig fest som vi hoppas kommer att bli underbar.


    Jag tycker inte borgeliga bröllop måste vara små. Det är upp till var och en..


    Jag hoppas och tror att vårt bröllop kommer att bli helt underbart och ge oss många bra minnen...


    Låter jättefint! Om inte vår träfdgård var så ynkligt liten hade vi gärna haft vigseln där oxå! Men jag är säker på att mitt bröllop (både vigsel och cermoni) kommer bli hur bra, fint och stämningsfullt som helst, det ser vi till!!

    Nyfiken bara: varför är ni tvungna att ha en psalm?
  • amerika
    afturelding skrev 2013-03-23 14:53:19 följande:
    Fast den behöver ju inte vara kort. Borgerlig cermoni ger en så många möjligheter, och du kan om du vill göra den flera timmar lång i teorin. 
    Absolut går det att göra fina cermonier, det vet jag! Det är väl mest att det kräver mer av oss själva hur vi vill utforma det hela....
    Teresa81 skrev 2013-03-23 14:55:01 följande:
    och så verkar det som om att bara för att man väljer borgerligt så är det helt plötsligt ett antagande om att det ska utföras snabbt, och att hela cermonin inte värderas på samma sätt.
     Antagandet, precis! Synd, för det behöver ju absolut inte vara mindre pampigt för att det är borgerligt!
  • Annica70

    Vi har en präst som ska viga oss. Vi fick inte tag i någon annan borgelig förättare. Och hon vill gärna att det var med en psalm... Och det är helt ok med mig så länge det inte är för mycket.

  • amerika
    Annica70 skrev 2013-03-23 15:02:57 följande:
    Vi har en präst som ska viga oss. Vi fick inte tag i någon annan borgelig förättare. Och hon vill gärna att det var med en psalm... Och det är helt ok med mig så länge det inte är för mycket.
    Aha, då förstår jag!! Fast då är det ju ingen borgerlig vigsel utan en kyrklig vigselcermoni fast på annan plats än i själva kyrkan, vilket ju oxå är fullt möjligt naturligtvis...
  • anne på grönkulla
    amerika skrev 2013-03-23 15:00:41 följande:
    Absolut går det att göra fina cermonier, det vet jag! Det är väl mest att det kräver mer av oss själva hur vi vill utforma det hela....
    Tja, att inte följa en trosordning ställer mer krav på oss hur vi vill utforma våra ceremonier i livet, de finns inte serverade liksom.

    En historisk förklaring till att servicen kring borgerliga vigslar är så dålig är ju att vi haft statskyrka i Sverige och att kyrkan fortfarande har juridisk vigselrätt. I många katolska länder i Europa ser det inte alls ut så, då måste man gå till borgmästaren eller domstolen för att registrera ett äktenskap i en kort borgerlig ceremoni som är det nlagliga vigseln. Sen kan man välja till en kyrklig välsignelse där man själv hör hemma. Eller så kan man låta bli och fira på sitt sätt. 
  • PimPim83

    Vi ska viga oss borgerligt i ett mindre slott. De har ett vigselrum där men även ett antal salar/salonger i varierande storlek där man kan välja att ha sin vigsel. Vi ska ha vår vigsel i en salong och trots att vi bara ska ha 16 gäster skulle man nog lätt kunna få in 100 personer där beroende på hur man väljer att möblera. Det är klart att vi får betala för att vigas där, men vi ska även ha vår bröllopsmiddag på slottet så lokalhyran ingår i kuvertpriset. Vi tycker att kuvertpriset är helt ok. 1200 kr/person inklusive lokalhyra, personal, städning, blommor, dekorationer, trerätters middag, alkohol, kaffe, bröllopstårta, ljudanläggning med mera. Att hitta en bra vigsellokal helt gratis när man är över 100 personer kan nog bli svårt, men det finns alternativ till stadshuset. Det är så jag menar.

    Sen är ju själva den juridiska delen i den borgerliga ceremonin kort, men vi har valt att fylla ut vår vigsel med två dikter och två solosånger. Sedan har vår vigselförrättare sagt att hon gärna håller ett tal för att få vigseln mer personlig. Så vi räknar med att vår vigsel kommer att ta ca 20 min.

    Fördelen med en borgerlig vigselceremoni är ju att man kan utforma den lite som man vill och på så sätt få den väldigt personlig. För mig är en borgerlig vigsel verligen inte synonymt med tråkigt/snabbt/enkelt. Det blir vad man gör det till!


  • amerika
    PimPim83 skrev 2013-03-23 15:45:12 följande:
    För mig är en borgerlig vigsel verligen inte synonymt med tråkigt/snabbt/enkelt.
    Nej, inte för mig heller och det är väl just därför det sätter myror i huvudet på mig.... men det kanske bara är jag som krånglar till det.
    anne på grönkulla skrev 2013-03-23 15:38:10 följande:
    Tja, att inte följa en trosordning ställer mer krav på oss hur vi vill utforma våra ceremonier i livet, de finns inte serverade liksom.
    Du menar tänka själva? Ja, tankearbetet är ju det tyngsta av alla arbeten!! Flört
Svar på tråden Lite tankar om den borgerliga vigseln...