• Kaffegrus

    Vad gör gästerna medan vi fotograferas?

    Nu börjar det mesta dra ihop sig och det är under fyra månader kvar till den stora dagen. Det känns generellt som jag har kontroll på allt utom dagens schema.. Vilket ju är ganska viktigt att ha koll på. 

    Jag har aldrig varit i bröllop, så jag har inte så mycket att jämföra med.

    Tiden fram till vigseln klockan 12.30 är jag lugn med. Men allt efter då?? Vi kommer köra bort för att fotas och gästerna drar till festlokalen. Det kanske kan ta en timme innan vi också kommer. Har ni några tips så det inte blir massa dödtid?

    Jag fick ett tips om att någon kan ta kort på alla gäster då många inte har kort sig själva i finkläder och skicka med detta i tackkortet. Tycker det är en jättebra idé och kommer nog köra på det. Men detta tar ju inte en timme. Och jag vet inte om jag vill ha någon tipsrunda.

    Någon med bra förslag så gästerna inte tråkas ut? 

    Hur fyllde ni tiden under middagen utöver tal och ätande? 

  • Svar på tråden Vad gör gästerna medan vi fotograferas?
  • Cathelica

    Vi kör på frivillig tipspromenader, med frågor kring brudparet.
    Typ: Vem var statsminister året bruden föddes, Vilket år möttes brudparet första gången?
    Vilken konsert var brudparets första til samman? (bådas favvo band).

    Ect.

    Först ville inte jag hellre ha tipsrunda, men blev lite roligare med frågor kring oss tycker jag :) 

  • daniiel

    Vi hade också frivillig tipspromenad, med frågor som man själv "rättade" vid slutet av tipspromenaden. Den var utformad mer som ett test, så det fanns ingen vinnare och ingen behövde rätta alla sedan. Man kan ju göra en tex "Vem är du mest lik - bruden eller brudgummen?".

    Annars tror jag det räcker bra om ni har något att dricka och äta på åt gästerna. Lite snittar, snacks, frukt eller liknande. Folk brukar vara rätt bra på att minga själva :)

    Under middagen, vi hade trerätters, så hade vi några lekar som toastparet förberett. Det var jättekul, något som vi uppskattade och även många av våra gäster. Vi har också lite allsånger. Då är ju dock vi såna som ofta har såna inslag, lekar och allsånger, och även majoriteten av gästerna. Gästbok hade vi också, så gästerna kunde skriva i den. Den kan ju ligga framme redan när gästerna kommer till lokalen.


  • Kaffegrus

    Ååh, tack, tack, tack för svar Jag är så förvirrad kring detta.

    Jag har nog tänkt att tipsrunda är lite lamt, men det lät ju faktisk inte illa som ni beskriver det. Dessutom är det oerhört vacker natur kring Sävargården, där bröllopsfesten kommer vara, så då kan man ju kombinera tipsrunda och en lite sightseeing

    Några med fler tips på mingelboosters före festen? Bra att ha lite att vällja på  

  • JossanKossan

    Vi kommer bara ha ett vanligt mingel eller vad man ska säga då detta ät första gången våra släkter möts,så då kan det vara bra att dom får bekanta sig lite. Vi tänkte ha lite o dricka och lite små snacks som nötter och frukt, snittar tycker jag kan bli för mycket då vi ska ha trerätters och tårta.

  • a ring on my finger

    Dricka!!! Champagne/bål eller liknande och vatten/alkoholfritt i ganska stora mängder om det är en varm dag! Lite snacks, snittar eller jordgubbar, något att tugga på iaf.
    Vi har många vänner som är superduktiga på att sjunga och spelar gitarr och kommer fråga om de vill spela lite som bakgrundsmusik.

    I vårt fall är i princip alla supersociala och många känner varandra men bor numera långt ifrån varandra så de kommer ha mycket att snacka om och resten kommer hänga på.
    Har man gäster som är lite blygare och kanske inte känner varandra så behövs det kanske lite mer uppstyrt om man vill att de verkligen ska komma igång och prata med varandra medans ni är borta.

  • majemma

    Vi hade vigsel kl. 13 och sedan fotografering för oss. Middagen skulle serveras ca. kl. 18. Vi lät gästerna istallera sig på sina rum (vi hade festen på ett säteri där många gäster sov över) och sedan serverades det afternoon tea med scones och kaka. Därefter mingel och frivillig tipspromenad med fotografering. Teet var mycket uppskattat då många ätit en tidig lunch och det blev en avkopplande stund för dem.
     Men det beror ju helt på vid vilken tid ni tänker servera middagen.

Svar på tråden Vad gör gästerna medan vi fotograferas?