• kramen

    Fotografering på bröllopsdagen

    Hur ska ni göra? Ska ni fotograferas före eller efter vigseln ? Vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna, berätta för mig !:)
    Vår fotograf verkade ogilla vårt val :(

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fotografering på bröllopsdagen
  • a ring on my finger

    Vi kommer ha fotograferingen efter. Jag vet att det är lika speciellt att se varandra innan cermonin men jag vill gärna ha det överraskningsmomentet (precis som att jag aldrig skulle få för mig att ta reda på bebisens kön under en graviditet, eller öppna julklapparna innan julafton Glad)

    Dessutom kan det vara skönt att komma iväg och få en lugn stund tillsammans innan man anländer till festen.
    Däremot gäller det att ha gott om dricka och lite tilltugg till gästena under tiden och kanske någon form av musik eller underhållning så att det inte blir tråkigt och avslaget för gästerna.

  • daniiel

    Vi fotades efter vigseln, pga en del anledningar. Dels för att vi hade tidig vigsel, kl.13, och jag hade svårt nog att hinna bli klar i tid för den. Dels för att vi hade ett stort glapp efter kyrkan, då vi inte fick tillgång till festlokalen förrän kl.17 och dels för att vi tyckte att det kändes bra att faktiskt vara gifta på riktigt på våra bröllopsbilder.

    Det funkade väldigt bra för oss att fotas efteråt och vi är nöjda med det valet och att det blev så. Andra vill fotas före vigseln och det går ju bra det också :)

    När vill ni fotas kramen?


  • PimPim83

    Vi fotas före. Dels eftersom vi gifter oss kl 17, så det blir lite sent att fotas efteråt och dels på grund av att vi inte vill att våra gäster ska behöva vänta på oss medans vi är iväg och fotas.


  • Moignon

    Vår fotograf rekommenderade efter om vi inte hade bestämt något själva. Man är mer avslappnad vilket gör att det blir bättre kort. Vi ser till att ha extra corsage (kan bli tilltryckt av kramar), tilltugg till gästerna samt ett quiz. Vi får på så sätt en stund för oss själva.

  • Pyttis

    vi ska fotas innan. vi kände att det pasade oss bäst. vi valde det för att vi inte vill gå ifrån våra gäster så länge efter vigseln, vi kommer vara som snyggast då ingen rinnande mascara osv ;) så man slipper bättra på smink, platserna vi ska fotas vid kommer vi ha festen väldigt nära med och jag vill inte ha gösterna precis i näsheten när vi ska försöka slappna av och ta fina kort. så det passade oss bäst.

  • FrökenMäkelä

    Efter är planen, har inte pratat med fotografen om några detaljer än då vi gifter oss först i September.

  • Aniara4

    Före, självklart val för oss av flera anledningar. Vi hade ganska sen vigsel med gott om tid före, mindre tid efter. Vi ville inte att gästerna skulle behöva stå och vänta på oss. Fåfänga jag ville också ha foton/närbilder när jag var nysminkad och håret låg som det skulle, blommorna var fräscha och klänningen var ren och slät. Oskyldig

    Sen tog vi iofs några stycken efter också, vi åkte en sväng i lyxbilen för att kunna lämna kyrkan först och komma till festlokalen sist, och då stannade vi till på ett ställe och fotade lite. Och visst, från den sessionen har vi en ganska rolig bild när vi kommer och springer på en gångväg i en park, jag har lyft upp klänningen så man ser alla 8 lagren och kavajskörten flaxar, och det hade vi ju aldrig gjort innan vigseln. Men det var ändå klart värt det att kunna ta den stora majoriteten av alla bilder i lugn och ro medan man kände sig som allra snyggast.

  • FruForsmark

    Vi hade före, under och efter vigseln :) vilket var kanon. Mest spenderade fotografen tid på fotograferingen innan vigseln då vi tog alla viktiga porträttbilder ute i naturen. Om man gifter sig i kyrka så tycker jag det är bra att ha en proffisionell fotograf med rätt objektiv eftersom kyrkor vanligtvis är lite dunkla och snåla på ljus. Efter vigseln vill man ju ha fina bilder när man kommer ut och alla kastar ris (i vårtfall, rosenblad) och när man kramar om alla. Denna del behöver inte vara så lång enligt min mening då gästerna kan tycka det blir lite långdraget.

  • Flixon

    Vi kommer fotas både före och efter (jag kan alltså inte klicka i ett alternativ :P). Jag gör mig iordning på ett hotell som inte ligger så långt från vigselplatsen, så går vi tillsammans dit från hotellet och fotas "på vägen". Vår fotograf tar mycket urbana bilder så förhoppningsvis tycker han att det är kul! 
    Sen fotas vi lite efter vigseln, i närheten av vigselplatsen som är en park. Det blir ingen lång stund innan vi åker vidare till festlokalen, så förhoppningsvis behöver inte gästerna vänta så länge! 

  • Chicita

    Vi fotades före.
    En anledning var att vi skulle ha middagen precis bredvid kyrkan sen och vi tyckte att det skulle vara lite jobbigt med alla som stod och hängde över staketet och tittade när vi fotade då under väntetiden som skulle bli för gästerna.
    Men dels var det också för att vi var första brudparet för dagen.
    Så om vi fotade före så hade vi hela området för oss själva liksom. Vi kunde även ta några bilder inne i kyrkan Glad 

Svar på tråden Fotografering på bröllopsdagen