• Anonym
    Äldre 18 Mar 10:38
    10956 visningar
    27 svar
    27
    10956

    Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...

    Måste bara skriva av mig, blev hippad i somras, något jag sett mycket fram emot men dagen var en av de värsta i mitt liv. Jag är fruktansvärt höjdrädd och gillar inte äventyrliga saker som bungyjump, kanoter, klättring etc etc etc, skulle inte för mitt liv gå och betala för något liknande. Detta vet de flesta av mina vänner, hade specifikt berättat det för min tärna som sa jag vet..men vad tror ni händer? Jo, efter en (trevlig) picknick åker vi till ett ställe där jag ska...Hoppa fallskärm!!!! Jag vet att det kostar multum men jag ville verkligen INTE! Mår fyskiskt dåligt av bara tanken och jag sa vänligt men bestämt att jag INTE ville göra det, eftersom jag är väldigt höjdrädd och mår dåligt av det. Tjejerna började tjata och jag sa nej, jag VILL inte. Med argument att de hade betalt en massa pengar, att de hade bokat och planerat, att det var tråkigt av mig att inte vilja tjatade de vidare. Killen som jag skulle hoppa med började bli otålig och tyckte att vi fick bestämma oss. Min tärna, ja hör min tärna och tillika bästa vän, drog mig till sidan och snäste åt mig att jag var så j-la otacksam. Så jag kände mig tvungen. Jag ångrar verkligen att jag gav med mig för det var det värsta jag varit med om. När jag svävade runt i luften hade jag sån dödsångest och tårarna sprutade. Väl nere kräkte jag. Vet inte om det var av rädsla eller av själva luftfärden. Tjejerna blev tysta och vi åkte vidare. Till....LISEBERG! Tror ni att jag gillar det? Men här vägrade jag gå upp i Balder och fler höga saker med argumentet att jag inte ville kräka mer. Det blev mer tjat men jag gav mig iaf inte. Efter Liseberg åt vi middag och sen var jag sugen på att gå ut och dansa men "eftersom jag var så tråkig innan" kunde vi lika gärna gå hem var och en till sitt, tyckte min tärna. Hon och de flesta andra åkte hem medan jag och två av tjejerna gick på ett mysigt café som var kvällsöppet. Det blev ganska mysigt men stämningen var konstig ändå. Vid 22 åkte jag hem, kände mig bara ledsen....Det är ju ett år sedan till sommaren men jag tänker fortfarande på det och känner mig ledsen. Tärnan har aldrig bett om ursäkt trots att jag tagit upp det och försökt prata med henne..Hon tyckte bara att "det var en kul grej". För mig var det hemskt och idag har jag och tärnan väldigt lite kontakt....Är jag dum som känner mig ledsen så här lång tid efteråt???

  • Svar på tråden Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...
  • Äldre 18 Mar 10:51
    #1

    Fy vad arg jag blir när jag läser det här! Att utsätta sin bästa väninna för hennes värsta rädsla låter rent ut sagt som att din tärna ville straffa dig medvetet eller hyste stor avundsjuka. En möhippa skall vara en trevlig upplevelse för den blivande bruden och inte få henne att må dåligt. Jag tycker det är bra att du har lite kontakt med henne för hon känns ju inte som en vän som vill dig väl. Sedan att de inte ville gå ut och fira dig vidare för att de tyckte du var trågigt låter väldigt egoistiskt, det var ju inte deras dag utan din. Sen är det viktigt att som brud bjuda till och glädja sig över det som planerats men inte i en sån här extrem situation... Sörj över den möhippan du inte fick men njut av ditt bröllop och din man för det är i slutändad det viktigaste!

  • amerik­a
    Äldre 18 Mar 10:57
    #2

    Jag förstår dig precis!! Jag hör oxå till dem som inte klarar av att åka bergochdalbana och som ALDRIG för tio miljoner kronor skulle utsätta mig för ett bungy jump - då kan de lika gärna skjuta mig på fläcken eftersom jag ändå kommer att dö av hjärtinfarkt eller stroke!

    Jag tycker det var oerhört okänsligt och rent utav taskigt av dina kompisar/din tärna att ordna just sådana saker. De visste ju!! Är man själv inte höjdrädd eller har svårt för det där med höga hastigheter (som det är i mitt fall då jag ej är höjdrädd men inte fixar den hisnande känslan när det går för fört), så kan man omöjligt veta hur hemskt det är. Men om du hade bett om att de skulle tänka på att du inte gillar sånt så är det inte sjysst. Jag kan tycka att kanske din blivande man (om han nu visste vad som planerades) kunde ha sagt ifrån oxå.

    Möhippan ska vara ett roligt minne, en "sista kväll m tjejerna" (eftersom man sedan är fjättrad till spisen och barnafödande hihi Flört), inte en mardrömslik skräckupplevelse som du flera månader efteråt fortfarande mår dåligt över. Nu kanske det blir lite konstigt att ta upp så långt efteråt, men om ungefär samma kompisgäng planerar en möhippa för någon annan, har ju du möjlighet och även ansvar att påtala att alla kanske faktiskt inte fillar så stora äventyr...

    Egentligen borde du prata m din tärna, för det är väl henne du är mest besviken på? Känn efter om det går, jag tror du skulle må bättre av det.

    Lycka till!! 

  • Mmmari­a
    Äldre 18 Mar 11:04
    #3

    Ja, det där kändes inte ok. Så gör man inte. Däremot är det nog dags att du släpper det och går vidare. Vet bara inte riktigt hur. Kanske kan du dra ihop ett tjejgäng (några få, kanske utan din tärna) i sommar och planera en riktig tjejdag med saker som du uppskattar. Picknick, fish-spa, göra silversmycke, äta ute och gå ut på krogen senare. Du behöver tvätta bort den tråkiga händelsen. Ibland kan det hjälpa bara att du faktiskt har skrivit om det här på Forumet och erkänt för dig själv att du blev väldigt besviken och ledsen. Hoppas verkligen att du kan släppa det och njuta av att vara gift : )

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 18 Mar 11:18
    #4

    Fy för sören!!!

    Lider något fruktansvärt med dig! Är själv som du höjdrädd och jag skulle aldrig aldrig aldrig hoppa fallskärm. Så jag kan faktiskt förstå att du fortfarande mår dåligt av händelsen. Vilka hemska vänner som ens planerar något sådan och därefter tjatar värre än några småbarn om att du ska genomföra det.

    Hoppas du en dag kan glömma denna hemska dagen.

    KRAM

  • Äldre 18 Mar 11:41
    #5

    Men herregud vilken tärna! Hon borde ju veta att du är höjdrädd och att då kalla dig otacksam för att du inte vill hoppa fallskärm är ju helt befängt. Jag är VÄLDIGT höjdrädd och skulle aldrig våga hoppa fallskärm. Skulle någon kalla mig otacksam i ett sådant läge hade jag nog slått dem på käften ärligt talat.
    Det är verkligen inte ok vad de utsatte dig för. Tror som någon annan här skrev att tärnan troligtvis var avundsjuk på dig eller ville straffa dig av någon anledning.

    Varför inte göra en "fruhippa" nu ett år senare och ta med dig några riktiga vänner på något mysigt? Typ spa eller tjejmiddag. Som Mmmaria skrev så tror jag du behöver "tvätta bort" den tråkiga händelsen och ersätta den med ett glatt minne.

    Kram till dig!


  • Annamo­lly
    Äldre 18 Mar 13:41
    #6

    Din stackare, jag fattar inte att tjejer som kallar sig dina vanner kunde vara sa elaka. Det maste ju aven ha forstort lite av stamningen pa din brollopsdag eftersom din tarna betedde sig sa vidrigt. 

    Skulle det vara 'kul' att bli utsatt for sin varsta radsla pa sin mohippa? Grata och ma illa och ha dodsangest? Jag tror inte det ar manga som skulle tycka det var speciellt kul. Dom fattade uppenbarligen inte att du verkligen ar radd pa riktigt for dessa saker utan trodde val att du bara var lite 'feg'. Och det i sin tur visar ju pa extrem brist pa respekt.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 18 Mar 13:50
    #7

    Åh fy vad hemskt. Jag förstår din verkligen att du känner så här.
    INGEN ska utsätta vänner eller familj för något liknande, och speciellt inte på sin möhippa som man kommer att minnas resten av livet.

    Jag förstår att du har lite kontakt med din tärna!
    Har ni pratat om händelsen något mer efter det hände? Har hon ännu inte förstått?
    Du kanske skulle behöva säga exakt vad du känner till henne!!!

    Som någon mer skrev, försök att släppa det.
    Fruhippa låter jättebra. Dra ihop de BRA vänner du har som du litar på och gör en möhippa i efterhand.

  • Äldre 18 Mar 13:53
    #8

    Jag trodde att en möhippa skulle vara rolig för bruden! Att din bästa vän dessutom utsätter dig för något sånt här är för mig helt absurt!


    Du är inte konstigt som fortfarande är ledsen, det hade jag också varit!

  • Äldre 18 Mar 14:37
    #9

    Det där var min rädsla innan jag för det första tog ett snack med min svägerska (som var en av mina tärnor) och  berättade vad jag absolut inte kunde tänka mig att ställa upp på och bad henne styra upp min kompis som var ute efter att "hämnas" för sin möhippa (hon hade önskat sig en "förnedringshippa" och fick en väldigt snäll sån).
    I slutänden fick jag kicka henne som tärna och hon kom inte ens på bröllopet (hon avbokade kvällen innan via sms).
    Men hon hade defenitivt insisterat på att jag skulle ha gått runt i fåniga kläder med en gardin på huvudet och sålt kyssar på stan liksom. Precis sånt jag kan drömma mardrömmar om och må illa av.

    Jag gjorde klart i förväg att om dom skulle fixa något som jag inte ställde upp på så kunde dom roa sig med det själva för jag skulle gå hem då.
    Men i slutänden blev dagen precis som vi hade önskat oss. En halvt gemensam "svenhippa" med några gemensamma och några separata aktiviteter.

    Att din tärna gick totalt emot din uttalade önskan och vilja. Och bokade saker som hon (och flera andra) visste att du skulle må dåligt av, och sen övergav dom dig "för att du var tråkig" är inte ok.

    Om jag hade varit i dina skor så skulle jag totalvägrat fallskärmshoppet. Någon av dom andra hade kunnat hoppa så hade jag kunnat vänta på marken och gratulerat till ett lyckat hopp när personen kom ner.  Om dom hade tyckt att det var fult av mig när dom lagt massa pengar på det så hade dom fått tycka det.
    Om dom vet att jag inte skulle ställa upp på det och inte uppskatta det så är det deras eget fel om dom lägger pengar på det helt enkelt.
    Och att sen fortsätta på Liseberg med att försöka tvinga upp dig på mer höga höjder är ju bara helt vansinnigt tänkt.  

    Men att fortsätta tänka på allt som var hemskt kommer bara att förstöra för dig och göra dig mer ledsen.
    Försök tänka på att dom faktiskt fick ihop ett gäng tjejer som ville fira dig och var villiga att lägga sina pengar på en fin dag för dig.
    Att det gick så fel behöver ju inte vara allas fel. Alla kanske inte förstod hur höjdrädd du verkligen är och om tärnan då pressat på att "jo men hon kommer ställa upp och sen inse att det inte var farligt att hoppa fallskärm. Så när vi kommer till Liseberg så är hennes höjdrädsla botad och så kan vi åka alla häftiga karuseller och ha en toppendag"...
    När det inte gick som tärnan tänkt sig så blev det väl pinsamt för henne. Andra skulle förlora pengar pga henne, att hon gått emot din önskan. Så hon har försökt skjuta skulden på dig.
    Och därför blev det väl lite pinsamt och tryckt stämning.
    Dom som inte visste att du var höjdrädd skämdes säkert. Och dom som visste kanske inte förstod hur illa det verkligen var och skämdes för att dom gått med på den här idén.
    Många idéer låter väldigt bra på papper. Men funkar inte i praktiken.

    Om du och tärnan inte umgås längre så är det ju ett aktivt val du har att göra. Släpp henne helt och försök lägg den här dagen bakom dig. Eller red ut det med henne om vänskapen är värd att rädda...
    Lycka till.

    Och ja jag håller med.
    Bjud in till en egen "tjejdag" någon gång i sommar där ni hittar på något kul. Kanske laga mat tillsammans eller ha knytkalas, bada tunna eller åk till någons stuga på kvällen och gör ett eget litet hemmaspa.
    Det behöver inte kosta massa, utan bara vara en härlig dag/kväll med tjejerna...Glad 

  • Äldre 18 Mar 15:08
    #10

    Byt vänner för kompisar gör inte sånt! Hade det varit jag så skulle jag ha vänt på klacken och gått och ingen av personerna skulle vara välkomna på bröllopet.

Svar på tråden Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...