• FrökenCitron

Baren, hur gör ni? (För oss som har hyrt lokal)

För oss som hyrt lokal, tält eller är hemma med bröllopsfesten
    Hur gör ni med baren? 
    Är baren bemanad?  
    Fri bar eller betalar era gäster?
    Handla hemma i Sverige eller åka till grannlandet?

Brud anno 2013
  • Svar på tråden Baren, hur gör ni? (För oss som har hyrt lokal)
  • Allis

Vi har väl egentligen ingen bar. Till maten finnns det vin, öl och alkoholfria alternativ att hämta vid buffén och det lär väl fyllas på där under kvällen. Ingen starksprit öht med undantaget avec till kaffet. Man får servera sig själv och det där med betalbar körde vi med när vi alla var hyfsat medellösa studenter men nu hade det bara känts besvärande.

Till en början tror jag sambon hade tänkt köra över till Tyskland mest för att det vore en kul utflykt men vi är rätt kräsna med vilka sorter vi vill ha så jag gissar att vi hamnar på systemet ändå till slut. Dessutom fick jag så himla bra tips från dem när jag skrev och frågade om olika sorter. Deras service är ju helt fantastisk!

• jennyckbengtsson

Vi kör fribar som är bemannad men någon som kan blanda drinkar på riktigt. Mycket trevligare med fåtal riktigt goda drinkar än mängder av varianter som blandas halvdåligt. Tror dessutom på idén att ha öl, cider etc utplacerat för "självbetjäning" så bartendern inte får alldels för mycket att göra. 

• Chicita

Vi hade bemannad bar. En rätt lång drinklista (med både alkoholhaltiga och alkoholfria drinkar) samt öl, cider och vin.
    All dryck med alkohol kostade en tjuga. Allt alkoholfritt var gratis.

Vi handlade på systemet eftersom vi inte ville bli stående med massa odrucken sprit, öl och vin eftersom vi inte är några storkonsumenter Flört 

Anledningen till att vi valde betalbar var för att vi var väldigt generösa med vin och öl till maten och vi tänkte att om dom sen får lov att betala lite så kanske det inte blir något fylleslag i alla fall...
    Till maten var det fri påfyllning. Servitörerna gick runt flera gånger och kollade om någon ville ha en skvätt till i bägaren Glad 

• Burre

-Vi kommer ha bemannad bar
    -En drink lista på 3-4 alternativ
    -Fribar( men som sagt bemannad för att undvika fylleslaget )
    - vi beställde all alkohol på nätet

• Allis

Eftersom flera nämnt det vill jag fråga - varför skulle det finnas någon risk att ens bröllop skulle urarta till fylleslag? Jag kan inte komma på en enda av våra gäster som skulle drista sig till att bli mer än salongsberusad oavsett vad vi hade serverat för....man gör helt enkelt inte så på ett bröllop.

Jag har aldrig varit på ett bröllop där folk varit packade och då är det ändå rätt många bröllop genom åren och en ganska spretig bekantskapskrets.

• Chicita
    Allis skrev 2013-03-18 17:19:35 följande:

Eftersom flera nämnt det vill jag fråga - varför skulle det finnas någon risk att ens bröllop skulle urarta till fylleslag? Jag kan inte komma på en enda av våra gäster som skulle drista sig till att bli mer än salongsberusad oavsett vad vi hade serverat för....man gör helt enkelt inte så på ett bröllop.

Jag har aldrig varit på ett bröllop där folk varit packade och då är det ändå rätt många bröllop genom åren och en ganska spretig bekantskapskrets.

Därför att många bröllop faktiskt har urartat till fylleslag...
    Vi var rätt säkra på att våra släktingar skulle hålla sig på mattan. Men flera av våra vänner har inte riktigt den självkontrollen. Efter en andra öl eller ett andra glas vin så har dom inte koll på hur mycket dom häller i sig och att bartendern då kunde hålla lite koll och faktiskt neka dom någon gång om det behövdes (eller alternativt servera lättöl eller en alkoholfri drink emellan) var lisom bara en säkerhet... 

Speciellt gratis sprit och fri tillgång brukar kunna ha effekten att många dricker mer än dom skulle göra annars och då kan det vara lätt att gå över gränsen utan att man tänker på det själv... 
  • Allis

Det har du nog rätt i, jag är nog rätt naiv för jag tänker att men herregud, det är ju sådant man bara vet. Visst, jag hade inte jordens koll som tjugoåring men det fick man ju rätt snart kläm på. Av ren självbevarelsedrift vill man väl ändå inte bli ihågkommen som den som ballade ur på ett bröllop....

• Chicita
    Allis skrev 2013-03-18 17:58:00 följande:

Det har du nog rätt i, jag är nog rätt naiv för jag tänker att men herregud, det är ju sådant man bara vet. Visst, jag hade inte jordens koll som tjugoåring men det fick man ju rätt snart kläm på. Av ren självbevarelsedrift vill man väl ändå inte bli ihågkommen som den som ballade ur på ett bröllop....

Tja det värsta är väl om brudparet eller någon av deras föräldrar, tärnor, marskalker osv ballar ur Tungan ute
    Vi hade en väldigt lång sittande middag också (tror den blev 4-5 timmar till slut. (vi hade räknat med 2-3) med underhållning av gycklare och musiker när dom olika rätterna dukades av och fram. Och med fri tillgång till dryck då så fanns det redan risk att några var lite överförfriskade när dom reste sig och inte hade haft den där referensen om hur man känner sig när man står och går Flört
  • Allis

Hahahaha, ja det hade just varit snyggt om man själv trillat under bordet *s*.

Här blir det nog ett väldigt spring på både barn och vuxna, buffén står i ena sidan och drickan på den andra så då lär nog de flesta vuxna känna av när det börjar luta åt att gå över till mineralvatten :).

• Chicita

Hehe... Ja man kan ju alltid ställa fram mineralvatten på borden. Så uppmanar man folk att ta lite sånt mellan varven, för det är enklare att ta en ramlösa som står framför en om man är lite törstig och det är tomt i glaset. Än att resa sig, krångla sig ut från där man sitter och gå över lokalen för att hämta mer vin/öl/cider Flört

Svar på tråden Baren, hur gör ni? (För oss som har hyrt lokal)