• Äldre 16 Mar 17:11
    2615 visningar
    12 svar
    12
    2615

    Dricker man mer eller mindre om det finns dessertbord?

    Det är inget livsviktigt, men jag och sambon är inte alls överrens och det skulle vara kul att se hur andra resonerar. 

    Vi ska (troligtvis) duka upp ett dessertbord på kvällen och diskussionen handlar om huruvida folk kommer dricka mer eller mindre pga det.

    Jag tror att det kommer drickas mer, eftersom dom som normalt inte dricker så mkt dricker mer eftersom man blir törstig av allt sött, och dom som i vanliga fall dricker mkt antagligen kommer dricka lika mkt mellan ätandet.

    Sambon tror att det kommer drickas mindre eftersom folk får något annat att göra än att dricka.

    Vi kommer ha både alkohol och alkoholfritt i baren, så det är inte nödvädigtvis alkohol det behöver handla om (vatten är borträknat). 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricker man mer eller mindre om det finns dessertbord?
  • Bride2­Be13
    Äldre 16 Mar 18:10
    #1

    Jag skulle trycka på "mer", men min telefon tryckte på "lika mycket", så räkna bort min röst därifrån.

  • Äldre 16 Mar 18:59
    #2

    Jag tror att jag skulle dricka ungefär lika mkt oavsett. Om något, så kanske lite mindre faktiskt. Det är ju dock jättesvårt att säga, för det är ju annat som spelar in också, inte bara ett dessertbords vara eller icke vara.


  • Äldre 16 Mar 19:33
    #3
    Vad är det för desserter?
    Det påverkar nog mycket vad jag skulle dricka, och hur mycket.

    Visst tar det säkert bort en del av "sällskapsdrickandet" av vin, öl osv om man har annat att tugga på och plocka med. 
    Men det kan ju göra så att man blir törstigare på annat... Och då kan det ju vara bra att räkna in det. 
    Så jag tror inte att det går att säga generellt, utan det beror på vad det är för något och vad man i så fall skulle bli törstig på Glad
  • Äldre 16 Mar 19:42
    #4

    Det kommer vara rätt blandat, en del kakor, cupcakes, choklad, tårta, kärleksmums..
    I baren kommer vi enbart ha vin, öl och cider plus ett par alkoholfria alternativ som vi inte riktigt bestämt än (något gott & som även passar ihop med fika). Vatten räknar jag inte in eftersom det är gratis och änså inte så himla kul att dricka till fika. Det spelar ju igentligen inte så stor roll VAD folk är törstiga på, utan den totala mängden dricka som går åt..man vill ju inte stå där och behöva servera vatten halva kvällen hehe...

    Men det känns ju spontant som att det går ganska jämt upp.
    Diskussionen verkar ha vänt lite:P sambon verkar ha glömt vad han sa sist och tror inte att det kommer gå mindre, utan att folk skulle dricka på som vanligt och inte bry sig så mkt om fikabordet. (pfft säger jag som älskar fika haha)  

  • Äldre 16 Mar 19:50
    #5

    Jag skulle inte dricka varken öl, vin eller drinkar till sånt (det är mer fika än desserter för mig).
    Utan jag vill ha kaffe då helt enkelt.

    Jag trodde att du tänkte cremé brulée, Tiramisu, osv.
    Sånt som det kan vara gott med ett vin med lite dessertkaraktär till Glad 

    Men kakor och sånt är bara kaffe som passar till tycker jag.
    Jag skulle inte vilja ha något alls från baren till det Flört Ställ fram en stor kaffetermos så är jag nöjd Tungan ute

  • Äldre 16 Mar 19:58
    #6

    Jag skulle vilja ha vatten iaf men det ska ni ju inte ha ;) Men mer tror jag inte utan det är väl lika. Sen beror det iofs på vad det är för något. Om det är något som ser gott ut men sen när det stoppas i munnen då måste jag dricka mycket för at få ner pinan :p

  • Äldre 16 Mar 20:15
    #7

    Det kommer vara mest varianter av tårtor, cupcakes, pannacotta, chokladfontän och "utfyllt" med en del (inte Jättemycket) kakor och det brukar man ju kunna dricka vin till när man enbart har det som Efterrätt till en trerätters.. men kaffe kommer ju så klart också finnas eftersom vi har många kaffedrickare i släkten. Men vi har ju inte riktigt bestämt vad för "gott som även passar till fikat" som vi ska ha, så att inget från baren passar är ju lite svårt att veta. ;)

  • Äldre 16 Mar 20:20
    #8
    ThereseV skrev 2013-03-16 20:15:03 följande:
    så att inget från baren passar är ju lite svårt att veta. ;)
    Nu utgick jag bara från mig själv och svaret du gav ovan:
    "en del kakor, cupcakes, choklad, tårta, kärleksmums"

    Där var det ju bara fikabröd uppräknat. Och det tycker inte jag att öl, vin och drinkar passar till.
    Som jag skrev - det är annat med efterrätter typ pannacotta mm där jag kan tycka att det är gott med ett vin av dessertkaraktär.Flört

    Så att jag inte tycker att det är gott med vin och drinkar till fikabröd betyder inte att ingen annan kanske tycker att öl/vin och småkakor passar bra ihop liksom...
    Jag kan ju bara utgå ifrån vad du skriver eftersom jag inte vet vad du tänker Flört

     
  • Äldre 16 Mar 20:25
    #9

    Oj, jag menade att "något gott som även passar till fikat" lika gärna kunde varit kaffe.. vi kommer ha allt drickbart, alkohol som alkoholfritt i baren.. Gud vad Internet kan ställa till det... Men jag såg nu att jag var otydlig med innehållet, en väldig blandning blir det nog iaf:)

  • Äldre 16 Mar 20:30
    #10
    ThereseV skrev 2013-03-16 20:25:47 följande:
    Oj, jag menade att "något gott som även passar till fikat" lika gärna kunde varit kaffe.. vi kommer ha allt drickbart, alkohol som alkoholfritt i baren.. Gud vad Internet kan ställa till det... Men jag såg nu att jag var otydlig med innehållet, en väldig blandning blir det nog iaf:)
    Haha... ja då vart det ju en annan femma Tungan uteFlört

    Om man får föreslå en lite rolig sak...
    Skaffa några stora pumptermosar (och gärna mer än en kaffebryggare) och köp sen en eller två sorters smaksatt kaffe och ha i någon/några termosar.
    En kopp Irish Cream-kaffe eller kaffe med mintsmak eller kolasmak eller något annat kan vara ett bra val både til efterrätter och fikabröd.
    Det kostar mindre att ha än alkoholdryckerna och gör ändå att det blir lite extra piffigt (sen får väl de som vill ändå ta en öl eller ett glas vin till liksom Flört )
  • stormh­elen
    Äldre 17 Mar 18:40
    #11

    Menar ni då att desären skulle styra drikandet för hela kvällen, alltså även det man dricker efter att man ätit desären?


    Jag tror inte att man nödvändigt dricker mer resten av kvällen. Men det blir kanske "mer" då många vill ha ett desärvin eller någon typ av avec till. Men jag tror inte att desären styr drickandet utöver det, dvs för resten av kvällen.


    Däremot så skulle en styrande faktor vara om det är fri bar eller en betal bar. Vid en fri bar så tenderar folk att dricka mer än om de behöver betala för sig.

  • Äldre 20 Mar 15:23
    #12

    Chicita - bra idé! 
    Stormhelen - Det kommer stå utdukat ett bra tag, (tills det tar slut i pricip & chokladfontänen står nog uppe tills det är dags att packa ihop allt) så tanken är att folk ska kunna gå och "småäta" (det ska ställas fram mer allt eftersom, eftersom det nog blir lite mkt på en gång om man ställer fram fika till över 100 personer) Så antagligen kommer folk hänga lite i baren och dricka, gå och ta något att tugga på, hängla lite mer i baren osv...
    Så jag tänker ju att folk kommer dricka som vanligt och utöver det vilja ha något att "skölja ner det söta med", inte att folk kommer "supa" mer. Dickandet är i sig inget problem, utan det är mer funderingar kring shoppinglistan :)   
     

Svar på tråden Dricker man mer eller mindre om det finns dessertbord?