• Längtandsfull

Dilemma ta kort före vigseln eller efter?

Vår tanke har hela tiden varit att ta kort före vigseln för att gästerna ska slippa vänta så länge. Fotograferingen kan ta tid eftersom att vi har 2 barn med =) inte kul för gästerna att vänta ca 1,5 timmar på oss. Så allt är egentligen för oss bara possitivt med att ta kort innan. Förutom 1 sak. Jag önskar att jag och min m2b kunde få se varandra första gången i kyrkan. Vill ha det där speciella ögenblicket... Hur gjorde och tänkte ni??

• Svar på tråden Dilemma ta kort före vigseln eller efter?
  • PimPim83
    sommar2014 skrev 2013-03-04 16:00:56 följande:
    Vi kommer att fotograferas före vigseln, mest för att gästerna inte ska behöva vänta då vigsel och fest kommer vara på samma ställe och det kan bli lite tråkigt för dem att behöva stå där och uggla i 1,5 timme. Flört

Första mötet kommer ju bli superspeciellt ändå då man ses på en fin plats (fotoplatsen) + att fotografen kommer att föreviga det mötet. Mycket mysigare än att mötas i någon pytteliten skrubb i kyrkan. Drömmer
    +1 på detta!
  • jonsar02

Vi kommer att gifta oss vid havet kl 15 (om vädret tillåter) nu i sommar och vet att solen "försvinner" lite bakom en del träd efter kl 16 på den här stranden. 

Vi vill ju så klart även fotograferas vid havet och hon som ska fotografera oss tyckte att det bästa vore att fotografera före vigseln för att fånga ljuset.  Jag litar till 100 % på den fotografen så vi kommer att lyssna till henne och fotografera oss före vigseln.

• lordoz
    Längtandsfull skrev 2013-03-04 12:21:58 följande:
    Lordoz: hur kändes det att vänta i 1,5 timmar?? Vad fick ni göra medans ni väntade??
    Vi fick ta oss till lokalen... Väl där var inte allt klart.. så gästerna fick mingla utomhus (tack och lov regnade det inte) och sen när personalen hällt upp champangen och ställt fram snittarna så fick de komma in och mingla lite. Minglandet gick sådär, man talade mest med dem som man kände. Därför lekte vi en lek: Alla fick ställa sig längs med väggarna utifrån vilken dag de var födda... från 1/1 - 31/12. Sedan fick man presentera sig och förklara sin relation till brudparet..

Så det fungerade ganska okej!
  • lordoz

Min bror kommer vara vår fotograf. Vi ska vigas kl. 15.00 och hans förslag var att fotograferas mellan 11 - 13, med tid för lunch. På det sättet behöver vi inte stressa... Tänk på det ni andra som ska fotograferas innan vigseln. :)

Ni vill kanske även fotograferas på olika ställen över staden där ni ska gifta er, så kanske ni får tänka på lite restid med.. :)

• Längtandsfull

Vi gifter oss också kl 15 och tänkte vara klara med fotograferingen vid 14,15 så då får vi börja fotas vid 12,15-12,30 Men då blir det ont om tid för en liten lunch. Samtidigt vill vi inte fotas förtidigt för jag vill inte behöva gå upp allt för tidigt för att hinna med hår och smink.

• Chicita

Vi fotograferades före. 
    Det kändes bäst så. Vi känner ju varandra sen tidigare så att säga så det där med att ses för första gången kändes lite skumt Oskyldig 
    Skämt å sido... Maken fick ju hjälpa mig att prova klänningen när jag sydde den. Eftersom jag inte kunde snöra den själv i ryggen så fick han hjälpa mig av och på med den varje gång det skulle provas, så han hade ju sett den förut och det kändes inte så speciellt att visa upp den för just honom...
    Det var mer pirrigt att visa upp den för alla andra eftersom den var "hemsydd".

Vi hade också vigsel och middag på samma ställe (eller tja kanske 100 meter emellan, om ens det) och vi var första brudparet för dagen. Så för att slippa trängas med andra brudpar och för att slippa låta våra gäster stå och titta på när vi fotades någon timme eller två så föll det sig lämpligast att göra det före.

Jag har varit på flera bröllop där brudparen fotats efteråt, och i de flesta fall har det bara varit en lång lång väntan där man måste stå utomhus i gassande sol, eller snålblåst. Man känner inte så många och dom man känner känner oftast fler än bara oss så dom har försvunnit iväg efter en stund för att mingla med andra.
    Även om jag är rätt social så är det ju faktiskt så att de flesta föredrar/ prioriterar att prata med de som dom redan känner.
    Lekar där man ska presentera sig (eller tja lekar över huvud taget) förutsätter att alla gäster är bekväma med sånt.
    Hade det skett för några år sedan så hade jag fått en panikångestattack bara av tanken på att behöva prata inför alla även om det bara var att säga vem jag var och hur jag känner brudparet. 

• Längtandsfull

Tack för alla orden. Det hjälper oss verkligen i vårt beslut. Det blir foto innan. Just för att inte gästerna ska behöva vänta samt att middagen inte ska dra ut öå tiden allt för mycket. Vill ju komma igång med dansen som alla väntar på =)

• 2barnsmor

Jag tackar också för alla tipsen, för vår del blir det också innan!

• darkHorse

Jag vill också fotas innan, men det är av lite mer eoistiska skäl. Jag tänker att fotot ändå ska hänga framme under de kommande 50 åren och då vill jag se så bra ut som möjligt. När smink och hår är nygjort, klänningen inte behövt gå över gräsmattan och ögonen inte har gråtit efter vigseln tror jag att jag är som snyggast Cool

• Tessla

Vi kommer att ha en rätt kort fotografering på ca 45-60  min och under den tiden har vi hyrt in en naturguide som tar våra gäster på en liten promenad från  vigselplatsen till lokalen. Vi ska planera turen senare i sommar med gudien... nu har vi vigseln i en natur som är väldit speciell och vi är båda biologer så ...

De som inte är så hurtiga får skjuts den lilla biten och ett glas vin med ngt gott så länge. Vi priorterar inte foton så mkt, utan nöjer oss med ngr få. 

• jimmyojennifer

Vi kommer fotograferas innan. För att hår och smink ska se så bra ut som möjligt och för att våra gäster ska slippa vänta efter.

Plus att jag vet att jag kommer grina, jag grinar alltid =) så jag tror inte mitt smink är så snyggt efter vigseln.

• annapia

Jag vill att bilderna ska vara från det ögonblick när vi är nygifta. Denna speciella känsla hoppas jag lyser igenom. Vi väljer därför att fotograferas efteråt.

• mammassnosa

Vi ska fotas efter. Jag ska gå in med min pappa så vi kommer mötas första gången för dagen  i kyrkan och då vill jag inte fota innan. Min sminkös har lovat gråtfast smink och frisören vindsäker frisyr ;)

• MrsBarth

Vi fotograferas i och omkring lokalen vi ska ha festen i efter vigseln. Dels kan gästerna kika lite och vi kan utnyttja läget och ta familjefoto, kusinfoto etc och dels ska vi sova ifrån varandra sista natten och träffas först framme vid prästen då pappa ska gå med mig in i kyrkan :)

• Annamolly

Var fotograf kommer att ta kort under vigseln. 

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mimmi78

Vi ska fotograferas efteråt. När vi går ut från vigselplatsen, går vi direkt ut till en bil som väntar. Fotografen har full koll på var vi ska fotograferas, oavsett väder, och räknar med att vi ska vara klara på en timme.

Under tiden serveras champagne med snittar och macarones till gästerna. Sångduon som har sjungit och spelat under vigseln är kvar i en och en halvtimme. Min blivande svägerska kommer att välkomna gästerna, presentera våra familjer och toastmadames. Tycker detta verkar så trevligt att jag tycker det är synd att inte vara med själv!

När vi kommer tillbaka, blir det gratulationer, skål, gruppbilder och därefter middag!

För mig är det allra viktigaste att vi inte ser varandra innan bröllopet och tycker att vi har ordnat det bra för våra gäster. Kan de inte ha kul på egen hand, utan bara går och väntar på oss, får de faktiskt skylla sig själva.  

• MiaMiniMe

Vi tar kort efter. Vi vill ha de där speciella ögonblicket i kyrkan. Jag vet att alla säger tänk på tiden bla bla, men vi väljer ändå efter. Vi ska iofs fotad väldigt nära festlokalen. Vi har fixat tilltugg och aktiviteter till gästerna i väntan på oss så att de inte blir långtråkigt.

• Sailergirl

Vi kommer att fotas innan vigseln. Min blivande har redan sett mig i klänningen, då han var med när den valdes ut. Vi har även hört önskemål från gästerna att fotas innan, just för att slippa väntetiden. En hel del gäster känner inte varandra sedan tidigare, vilket gör att det absolut känns bäst att fotas innan. Jag vet själv hur det är att stå och vänta när man inte känner någon annan och kanske känner sig lite obekväm.... 

Vi lägger inte heller så stor vikt vid bilderna, utan tänker njuta av dagen där och då. Hur ofta tittar man egentligen på bilderna efteråt....? Om man nu inte väljer att rama in någon bild, för då ser man ju den såklart oftare. 

Svar på tråden Dilemma ta kort före vigseln eller efter?