• Anonym (Lillg­rynet)
    Äldre 4 Mar 10:34
    7297 visningar
    20 svar
    20
    7297

    äkta päls - seconhand?

    Om några veckor gifter jag mig. Då det är ett vinterbröllop så vill man ju inte frysa häcken av sig. Jag har hittat en superfin vit pälskappa på seconhand. Jag är ingen djurrättsaktivist direkt men jag tycker ändå att det är synd att fina djur går åt för att vi vill ha deras päls att värma oss med. Skulle inte köpa en päls ny eftersom jag tycker att det stödjer djurdödandet.


     


    Men här tänker jag att om man slänger pälsen som någon köpt ny, då har ju djuret dött i onödan. Köper jag en begagnad päls så stödjer ju det också ofta (beroende på var man köper den) röda korset eller erikshjälpen osv.


     


    Blir inte detta en god(are) gärning? Hjälp mig. Har många vänner som inte skulle bli så glada över att se denna päls och känner därför att jag behöver kunna motivera det. Håller mitt resonemang?

  • Svar på tråden äkta päls - seconhand?
  • stormh­elen
    Äldre 4 Mar 10:54
    #1

    Hmmm.... Jag vette katten om det resonemanget håller. Det låter mer som att du bara vill försvara/ bortförklara ditt inköp och ditt val.


    Skulle jag ha gäster som jag vet skulle bli stötta av att jag bar päls så skulle jag nog avstå från att ha på mig det. Givetvis så ska inte någon annan bestämma över vad man ska ha på sig.


    Men då päls kan vara lite känsligt så skulle jag nog hoppa det och i så fall försöka hitta en fuskpäls om det är päls du vill ha.


     

  • Anonym (Lillg­rynet)
    Äldre 4 Mar 11:02
    #2
    stormhelen skrev 2013-03-04 10:54:39 följande:

    Hmmm.... Jag vette katten om det resonemanget håller. Det låter mer som att du bara vill försvara/ bortförklara ditt inköp och ditt val.


    Skulle jag ha gäster som jag vet skulle bli stötta av att jag bar päls så skulle jag nog avstå från att ha på mig det. Givetvis så ska inte någon annan bestämma över vad man ska ha på sig.


    Men då päls kan vara lite känsligt så skulle jag nog hoppa det och i så fall försöka hitta en fuskpäls om det är päls du vill ha.


     


    Jag känner inte att jag måste förklara mig, men jag tycker att resonemanget låter rimligt. Det är klart att jag kanske bör tänka över att mina vänner kanske blir stötta, men om man tar detta ur sitt sammanhang och ser över lag på vår konsumtion och de sätt vi tänker på i dagens samhälle.


     


    Borde det inte vara bättre att man köper den begagnade pälsen, ger pengarna till ett gott syfte istället för att bara slänga det, vilket jag är extremt emot. Slänga kläder är sjukt onödigt oavsett om det är päls eller ej och som jag skrev innan, slänger man pälsen så har ju djuret dött i onödan.

  • Äldre 4 Mar 11:03
    #3

    Jag är vegetarian och bär aldrig själv läder eller päls, därför att jag får en obehagskänsla av att bära någon annans hud på min kropp. Men för mig gör det ändå all skillnad i världen rent moraliskt om läder- eller pälsplagget är begagnat. För, som du säger, det är synd att slänga, då har djuret verkligen dött i onödan. Frågan du måste ställa dig är väl om du verkligen vill ta den diskussionen på din bröllopsdag, om det nu är många som skulle bli uppretade.

  • Anonym (Lillg­rynet)
    Äldre 4 Mar 11:08
    #4
    August Moon skrev 2013-03-04 11:03:53 följande:
    Jag är vegetarian och bär aldrig själv läder eller päls, därför att jag får en obehagskänsla av att bära någon annans hud på min kropp. Men för mig gör det ändå all skillnad i världen rent moraliskt om läder- eller pälsplagget är begagnat. För, som du säger, det är synd att slänga, då har djuret verkligen dött i onödan. Frågan du måste ställa dig är väl om du verkligen vill ta den diskussionen på din bröllopsdag, om det nu är många som skulle bli uppretade.

    Nä, det är klart att det kanske inte är den debatten man vill ha på bröllopsdagen, men jag tycker det är en rätt intressant fråga.

  • Äldre 4 Mar 11:29
    #5
    Anonym (Lillgrynet) skrev 2013-03-04 11:08:42 följande:

    Nä, det är klart att det kanske inte är den debatten man vill ha på bröllopsdagen, men jag tycker det är en rätt intressant fråga.


    Det är det! Som vegetarian/vegan ställs man ofta inför liknande dilemman. Jag har gjort mitt val, men det är baserat på en obehagskänsla och inte moral. För jag tycker att det är helt okej med begagnad päls och läder på andra! Argumentet att man inte ska slösa förstår de flesta djurrättskämpar, eftersom vi ofta är måna om miljön också Glad
  • Anonym (Augus­ti 2013)
    Äldre 4 Mar 11:30
    #6

    Jag skulle hoppa över pälsen helt. Jag tror också att när vi i framtiden tittar tillbaka på våra bilder med pälsar kommer vi förskräckas av att vi använt djur som plagg. Jag tycker att du ska försöka sikta på en snygg fuskpäls eller en snygg sjal! Det kommer kännas bättre i längden!

  • Äldre 4 Mar 11:33
    #7

    Skulle nog ändå, för min egen del, tycka att jag stöttade pälsindustrin om jag bar plagget. Skulle därför avstå, även om det var lääängesen djuret dödades och att det inte var för "min" skull.


  • josvi5­58
    Äldre 4 Mar 11:46
    #8

    Svar till både Anonym(Augusti2013) och Sörön10


    Kan vi hellre se tillbaks på en tid där vi slängde fullt funtionsdugliga plagg?


    Sörön10: Jag förstår precis hur du tänker, men är det verkligen bättre att plagget ligger på soptippen?


     


    Vi har inga problem att motivera en skinsoffa i dagens samhälle, medans en päls på kroppen väcker stor debatt. Hur kommer det sig?


    Jag förstår det som att TS mer frågar sig över lag om det är okej med begagnad päls snarare än till sitt bröllop

  • stormh­elen
    Äldre 4 Mar 11:47
    #9
    Sörön10 skrev 2013-03-04 11:33:23 följande:
    Skulle nog ändå, för min egen del, tycka att jag stöttade pälsindustrin om jag bar plagget. Skulle därför avstå, även om det var lääängesen djuret dödades
  • Anonym (Lillg­rynet)
    Äldre 4 Mar 11:50
    #10
    josvi558 skrev 2013-03-04 11:46:14 följande:

    Svar till både Anonym(Augusti2013) och Sörön10


    Kan vi hellre se tillbaks på en tid där vi slängde fullt funtionsdugliga plagg?


    Sörön10: Jag förstår precis hur du tänker, men är det verkligen bättre att plagget ligger på soptippen?


     


    Vi har inga problem att motivera en skinsoffa i dagens samhälle, medans en päls på kroppen väcker stor debatt. Hur kommer det sig?


    Jag förstår det som att TS mer frågar sig över lag om det är okej med begagnad päls snarare än till sitt bröllop


    Det stämmer! jag kommer troligtvis inte ha pälsen på bröllopet, men det kommer nog inte hindra mig från att köpa begagnad päls i framtiden.
  • afture­lding
    Äldre 4 Mar 11:51
    #11

    Jag får också en obehagskänsla av skinn och päls, men det har hänt att jag köpt vintageskor i skinn. Jag skulle dock aldrig ha en skinnjacka, det är för mycket. Så ja, jag tycker det är okej att köpa päls och skinn på secondhand, även om jag själv inte skulle köpa just päls för att jag tycker att det är fruktansvärt fult ;) Eftersom att det är secondhand så ser inte tillverkarna ditt köp och då tycker jag inte att man stödjer produktionen.

  • Äldre 4 Mar 12:02
    #12
    josvi558 skrev 2013-03-04 11:46:14 följande:

    Svar till både Anonym(Augusti2013) och Sörön10


    Kan vi hellre se tillbaks på en tid där vi slängde fullt funtionsdugliga plagg?


    Sörön10: Jag förstår precis hur du tänker, men är det verkligen bättre att plagget ligger på soptippen?


     


    Vi har inga problem att motivera en skinsoffa i dagens samhälle, medans en päls på kroppen väcker stor debatt. Hur kommer det sig?


    Jag förstår det som att TS mer frågar sig över lag om det är okej med begagnad päls snarare än till sitt bröllop


    För MIN del känns det bättre om det ligger på soptippen, ja. Om det finns en begagnatmarknad kommer ju försäljningen kunna fortsätta, man vet att folk köper det vidare. Om den också tar slut, så kommer inte det behöva slängas några kappor till slut eftersom ingen kommer vilja köpa, varken eller första eller andra hand!
  • Anonym
    Äldre 4 Mar 12:09
    #13

    Jag tycker att det finns för mycket dubbelmoral när det gäller päls/skinn... Folk vägrar köpa päls, för dom tycker att pälsindustrin är hemsk som dödar djur enbart för pälsen..Men det känns inte som att folk verkar bry sig ifall man köper en skinnjacka, vill ha skinnklädsel i bilen, köper dunjacka för att hålla sig varm på vinter eller att ens köpa kött för att käka.. Jag tänker inte göra skillnad på djur...Det hänger en pälsväst av kanin i min garedrob.. Den kaninen kunde lika gärna ha hamnat i min söndagsgryta.. 


     


     

  • afture­lding
    Äldre 4 Mar 12:20
    #14
    Sörön10 skrev 2013-03-04 12:02:40 följande:
     Om det finns en begagnatmarknad kommer ju försäljningen kunna fortsätta, man vet att folk köper det vidare. Om den också tar slut, så kommer inte det behöva slängas några kappor till slut eftersom ingen kommer vilja köpa, varken eller första eller andra hand!
    Köper man via privatpersoner så kan det ju bli så ja, men köper man från butiker där någon faktiskt givit bort plagget så är det garanterat inte nytt. Man kan även köpa från butiker som bara säljer vintage (=äldre än 30 år), som t.ex Beyond Retro. Då går plaggen bara runt i kretsloppet, och att tillverka nya pälsar för att inte sälja dem på 30 år verkar inte rimligt det heller. Så det du säger är ju inte direkt felaktigt, jag menar bara att man kan välja att köpa gamla pälsar istället, och inte bara begagnade :)
  • Anonym (Augus­ti 2013)
    Äldre 4 Mar 12:24
    #15

    Jag tycker också att man inte ska gynna en marknad, även om djuret redan är dött. 

    Sen är ju päls faktiskt är en industri i sig, där djurens kroppar slängs efter att man flått dem medans skinn från ex nötdjur är en biprodukt i köttindustrin. Rena pälsar kommer från hundvalpar som tyvärr ofta flås levande eller minkar som bott i gallerburar hela sitt liv.  

    Alla tar vi ställning genom ageande, och alla får stå för sitt val. 

  • josvi5­58
    Äldre 4 Mar 12:29
    #16
    Sörön10 skrev 2013-03-04 12:02:40 följande:
    För MIN del känns det bättre om det ligger på soptippen, ja. Om det finns en begagnatmarknad kommer ju försäljningen kunna fortsätta, man vet att folk köper det vidare. Om den också tar slut, så kommer inte det behöva slängas några kappor till slut eftersom ingen kommer vilja köpa, varken eller första eller andra hand!

    Köper man endst seconhand, så kommer ju efter ett tag sluta användas/köpas pälsar också plus att man då också har värmt någon med den (och då menar jag inte med den energi som kommer från soptippen eftersom man får elda ganska många pälsar för att det ska värma en person).


     


    Jag förstår vad du menar, men man borde också betänka miljön i det här. Ska man slänga allt som kommer från djur så HAR dom ju faktiskt dött i onödan..

  • josvi5­58
    Äldre 4 Mar 12:31
    #17

    ..och jag syftar endas på seconhandmarknaden.

  • Anonym (Lillg­rynet)
    Äldre 4 Mar 12:40
    #18
    Anonym (Augusti 2013) skrev 2013-03-04 12:24:40 följande:
    Alla tar vi ställning genom ageande, och alla får stå för sitt val.
    Det är helt klart, just därför stödjer jag inte pälsmarknaden (som ju leder till att fler pälsar tillverkas) genom att köpa seconhand. Om någon annan då blir "tvungen" att köpa en ny päls så ligger ju inte det på mitt ansvar, känner jag.
  • Äldre 5 Mar 11:02
    #19

    Personligen tycker jag det gör skillnad. Jag kanske inte skulle köpa en päls secondhand heller, men om jag hade en gammal eller ärvde en skulle jag överväga att använda den, om jag tyckte den var snygg.

  • Äldre 5 Mar 15:19
    #20

    Själv förstår jag inte vad skillnaden är mellan att föda upp djur för köttets/mjölkens skull eller för pälsens. Ingen av dem lär ju få självdö i hög ålder ändå.

Svar på tråden äkta päls - seconhand?