• palma2­013
    Äldre 28 Feb 18:47
    5159 visningar
    21 svar
    21
    5159

    Tärnor måste vara ogifta?

    Hej! Det här gäller en nära vän till mig som gifter sig nästa år och vill ha ett mycket traditionellt bröllop. Visst är det så att alla tärnor måste vara ogifta enligt traditionen? Har för mig det? Är det några andra etikettsregler som är aktuella när det gäller brudföljet? Vad gäller för bestman? Några "regler" ang brudnäbbar? Dela med er av alla era kunskaper alltid kul att höra oavsett om man vill hålla sig till traditionen eller inte.

  • Svar på tråden Tärnor måste vara ogifta?
  • xMaria­x
    Äldre 28 Feb 19:00
    #1

    Enligt tradition ska väl tärnan och marshalken vara ogifta.. Om jag inte minns helt fel så ska dem väl gå in i kyrkan tillsammans och sitta brevid varandra under middagen?


  • Äldre 28 Feb 21:07
    #2

    När min lillasyster gifter sig, nu när det blir, kommer jag vara tärna även om jag är gift. Jag vet då ingen präst som frågar brudparet om tärna och marsalk är ogifta... min tärna, syster, hade min pappa till bordet och marsalken min mamma.

  • Äldre 28 Feb 21:15
    #3

    Anledningen till att tärnan skulle vara ogift var att om bruden blev rövad eller ihjälslagen på vägen till kyrkan så skulle tärnan ta hennes plats som brud Flört
    Det är en medeltida tradition och det finns ingen anledning att följa den i dagsläget.

  • amerik­a
    Äldre 28 Feb 21:23
    #4
    Chicita skrev 2013-02-28 21:15:32 följande:
    Anledningen till att tärnan skulle vara ogift var att om bruden blev rövad eller ihjälslagen på vägen till kyrkan så skulle tärnan ta hennes plats som brud Flört
    Det är en medeltida tradition och det finns ingen anledning att följa den i dagsläget.
    hahahaha känns som att brudgummen borde ha lite annat att tänka på än att promt gifta sig med reserven (tärnan) om bruden blev bortrövad eller ihjälslagen på väg till kyrkan.... Förvånad
  • Äldre 28 Feb 21:39
    #5
    amerika skrev 2013-02-28 21:23:16 följande:
    hahahaha känns som att brudgummen borde ha lite annat att tänka på än att promt gifta sig med reserven (tärnan) om bruden blev bortrövad eller ihjälslagen på väg till kyrkan.... Förvånad
    Tja på den tiden var det ju mest väldigt opraktiskt om något sånt hände... Tungan ute
    Vem skulle nu bli husfru på brudgummens gård? Hade hon en lämplig syster som kunde ta över den biten?
    Det där med kärlek var inte så viktigt. Det var viktigare att man gifte sig "med rätt ätt" så att säga. Antingen för att förstärka blodsband inom ätten, eller för att knyta fiender till sig i fredstid och försöka hålla freden...

    Det är därför jag säger att det ju inte är något man behöver tänka på i dagsläget (att tärnan är ogift alltså) Flört 
  • palma2­013
    Äldre 28 Feb 21:46
    #6

    Jag har hittat detta:


    Fritt fram för alla att göra som de önskar men det är kul att veta vad som gäller då en del vill följa ursprungliga traditioner vid ett bröllop.


    Varsågoda till er som tycker det är kul med traditioner:


    Bestman, marskalk och brudtärna är tre funktioner på ett bröllop. Dessutom förekommer brudnäbbar.
    Begreppet ringbärare är är inte svensk sed och om man dessutom väljer ett barn till detta uppdrag blir det ibland mer problematiskt. Berörs således inte här.

    Marskalk eller kyrkomarskalk
    Det är den man som finns på plats i kyrkan och tar emot, delar ut program samt visar gästerna var de ska sitta.


    Den som brukar tillfrågas är ofta en god vän eller släkting till brudparet. Han eller hon behöver inte vara ensam, det kan vara fler. Ibland låter man marskalk och bestman vara samma person. Han ska placera gästerna och familjen samt närmaste släktingarna sitter längst fram. Klädkoden för marskalken är som för övriga gäster på bröllopet. Ibland väljer man en kyrktärna. Hon har samma uppgifter som marskalken. Marskalken kan gå före brudföljet, på varsin sida, uppför alltargången. Alternativt efter brudgummen, med en tärna till vänster. Ett tredje alternativ är att marskalkarna går sist, en bit efter följet på varsin sida om altargången.

    Bestman
    Det är ofta brudgummens nära vän eller bror. Han ska hjälpa brudgummen med det praktiska och vara hans stöd.


    Bestman kan lätt förväxlas med marskalk, men det är två olika funktioner. Bestman placeras alltid längst fram, han finns stående vid altaret och väntar ensam eller tillsammans med brudgummen. Ibland frågas efter en best woman om det är en kvinna som är brudgummens bästa vän. Det anses som okonventionellt och kan bli märkligt om brudgummen omges av två kvinnor. Rekommenderas alltså inte. Han ska senare vid ringväxlingen lämna över ringarna och finnas till hands. Ofta kan han sätta sig till höger framme vid altaret under ceremonin. Klädsel ska vara som övriga gäster, dvs. har brudgummen frack men övriga gäster mörk kostym bär bestman också mörk kostym. Detta är inte nödvändigt, han kan bära samma klädsel som brudgummen.

    Brudtärnan
    Ofta är tärnan brudens väninna eller syster. Precis som marskalken kan det vara en person eller flera, det är valfritt.


    Hon kan vara såväl gift som ogift. Den enda skillnaden är att hon går inte uppför altargången om hon redan är gift. En gift kvinna går inte den gången med en annan man, utan då väntar hon på bänken framme till vänster. Är hon ogift går hon efter brudparet uppför altargången tillsammans med marskalken. Brudtärnans uppgift är att hjälpa bruden med allt från att klä sig praktisk hjälp och givetvis ett stöd. Under ceremonin befinner sig tärnan framme vid altaret, ser till att släp och klänning ligger vackert och håller brudbuketten. Hennes klädsel matchar brudens färger, men hon får inte utmana bruden genom att bära en vackrare klänning än hon.

     


     

  • Äldre 28 Feb 21:59
    #7
    palma2013 skrev 2013-02-28 21:46:38 följande:

     


    Det där är inga gamla traditioner, utan relativt nya. Flört

    Bestman finns inte i Svensk tradition. Man hade marskalker (en eller flera).
    Bestman kommer från Amerikansk sed (finns kanske i andra länder också men det är direktimporterat via alla romantiska filmer vi överöses med nu)
    Samma med "huvudtärna" eller maid of honour...

    Och enligt gammal Svensk tradition så har brudtärnan en enda uppgift. Och det är att dyka upp i kyrkan och eventuellt hålla i brudens bukett en stund under vigseln när ringen ska träs på.
    Möjligtvis kan hon ha hjälpt till med påklädning. Men det är inte direkt tärnans roll utan det har snarare varit brudens systrar eller mors roll om man letar efter gamla traditioner.
    På senare tid så brukar frisören/makeupartisten eller någon tjejkompis eller syster hjälpa till att snöra klänningen i ryggen om det behövs. Men så mycket mer hjälp än så brukar man inte behöva i dagsläget... 
  • Äldre 1 Mar 10:59
    #8
    Chicita skrev 2013-02-28 21:15:32 följande:
    Anledningen till att tärnan skulle vara ogift var att om bruden blev rövad eller ihjälslagen på vägen till kyrkan så skulle tärnan ta hennes plats som brud Flört
    Det är en medeltida tradition och det finns ingen anledning att följa den i dagsläget.
    Finns det inte också en tanke med att tärna + marskalk ska gå altargången tillsammans bakom brudparet och det ska ingen anständig gift kvinna göra med någon annan än sin lagvigde make? Alltså måste tärnan vara ogift! Om moralen är lika sträng mot mannen är jag dock osäker på...
  • afture­lding
    Äldre 1 Mar 11:00
    #9

    Lite mer kuriosa om den ogifta tärnan som skall kunna ta brudens plats är att förr var hela det kvinnliga brudföljet med brud klädda likadana, för att förövare inte skulle kunna utskilja vem som var bruden. Det är därför tärnor är klädda likadana i modern tid.  

  • Äldre 1 Mar 11:05
    #10
    Chicita skrev 2013-02-28 21:15:32 följande:
    Anledningen till att tärnan skulle vara ogift var att om bruden blev rövad eller ihjälslagen på vägen till kyrkan så skulle tärnan ta hennes plats som brud Flört
    Det är en medeltida tradition och det finns ingen anledning att följa den i dagsläget.
    Hahaha! De var så pragmatiska förr
Svar på tråden Tärnor måste vara ogifta?