• jenniferochaugust

    Är vi snåla eller vettiga?

    Skulle behöva era tankar angående vårat upplägg för vigsel, middag och fest.
    Det är nämligen så här att vi valt att endast bjuda de närmsta (framförallt släkt men även de absolut närmsta vännerna, typ brudtärnor och bestman) på middagen. Det här har vi bland annat valt för att festlokalen rymmer ganska få (55) sittande gäster och för att vi helt enkelt inte har råd att bjuda alla de 85 personer som vi egentligen vill. Bröllopet kommer redan nu att gå på ca 120.000 kronor.

    Vi har löst det så att vi delat upp listan. Vissa kan kalla det en A och B lista och tycka att det är oförskämt. Men så har vi löst det eftersom vi vill fira vår dag med alla vi känner! Så här funkar det.


    De närmsta
    Blir bjudna på vigsel, middag (mat, alkohol till maten och tårta med kaffe samt vickning), 55 personer


    Kompisarna
    Är självklart bjudna till vigseln (om de vill och kan) och sedan på bröllopsfesten klockan 20.00. Då kommer vi att ha ett liveband och festlokalen har en bar. Vi har tänkt att bjuda på en välkomstdrink och vickning.


    Vi kan omöjligt ha "fri bar" det skulle bli alldeles för mycket pengar. Men tror ni att vi måste förtydliga detta på deras inbjudan? Tex skriva "lokalen har en bar som både tar emot kort och kontanter" eller är fri bar inget man räknar med? Jag hatar verkligen snålhet och vill inte uppfattas som snål! Räcker det med en välkomstdrink (mousserande) och vickning för de som kommer, eller uppfattas det som snålt?


    Inbjudningarna är redan mottagna så det är inte mycket att göra åt, men vill ändå höra hur ni resonerar...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 13:29
    EDIT: Vill tillägga att "kompisarna" är 30 personer. De som kommer klockan 20 på festen alltså.
  • Svar på tråden Är vi snåla eller vettiga?
  • FrökenMäkelä

    Klart att man kan göra så, är ju en bra idé.

    Jag hade nog förtydligat i Kompisarnas inbjudan om att det finns bar som tar kort och kontanter. Nämner man inget så förväntas man nog att det bjuds på dricka. Hade jag gjort i alla fall.

    Absolut inget jag uppfattar som snålt att ni delar upp inbjudna till middag och sen fler gäster till festen. Alla lokaler tar ju inte emot hur många sittande gäster som helst.

  • Emelie87

    Jag tycker att det låter som ett jättebra upplägg, så länge som de som ska gå på vigsel och sedan fest (utan middag) har möjlighet att ta sig hem och äta något däremellan. Skriver man som du säger att baren tar emot kort och kontanter så borde alla förstå vad som gäller =)


    Sedan beror det förstås på vad drickan kostar i baren, är det självkostnadspris eller ett pris som lokalägarna bestämmer?

  • jenniferochaugust
    Emelie87 skrev 2013-02-28 13:17:03 följande:

    Jag tycker att det låter som ett jättebra upplägg, så länge som de som ska gå på vigsel och sedan fest (utan middag) har möjlighet att ta sig hem och äta något däremellan. Skriver man som du säger att baren tar emot kort och kontanter så borde alla förstå vad som gäller =)


    Sedan beror det förstås på vad drickan kostar i baren, är det självkostnadspris eller ett pris som lokalägarna bestämmer?


    Alla gäster bor i Stockholm och vi ska ha både vigsel och fest i Stockholm så det finns absolut möjlighet för alla att ta sig hem och äta innan partyt :)


    Det är lokalägarna som bestämmer priset så det handlar om ca 50 kronor per glas. Vi hade gärna åkt till tyskland och köpt en massa vin och öl om vi hade fått, men vi fick tyvärr inte göra så i denna festlokal.

  • jenniferochaugust
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-28 13:11:12 följande:
    Klart att man kan göra så, är ju en bra idé.

    Jag hade nog förtydligat i Kompisarnas inbjudan om att det finns bar som tar kort och kontanter. Nämner man inget så förväntas man nog att det bjuds på dricka. Hade jag gjort i alla fall.

    Absolut inget jag uppfattar som snålt att ni delar upp inbjudna till middag och sen fler gäster till festen. Alla lokaler tar ju inte emot hur många sittande gäster som helst.

    Bra! Tack för din input!


    Jag ska komplettera inbjudan. Vad tror du om:


    "vi bjuder på välkomstdrink och tilltugg. Baren är öppen hela natten och tar emot både kontanter och kort"


    Eller andra förslag? Vill att det ska låta trevligt även om jag har dold agenda, hehe

  • FrökenMäkelä
    jenniferochaugust skrev 2013-02-28 13:27:52 följande:

     


    Jag ska komplettera inbjudan. Vad tror du om:


    "vi bjuder på välkomstdrink och tilltugg. Baren är öppen hela natten och tar emot både kontanter och kort"


    Låter bra. Kort och precist!
  • PimPim83
    jenniferochaugust skrev 2013-02-28 13:27:52 följande:

    Bra! Tack för din input!


    Jag ska komplettera inbjudan. Vad tror du om:


    "vi bjuder på välkomstdrink och tilltugg. Baren är öppen hela natten och tar emot både kontanter och kort"


    Eller andra förslag? Vill att det ska låta trevligt även om jag har dold agenda, hehe


    Jag tycker absolut att ni kan göra så! :)
  • Alyllyra

    Jag serverade på ett bröllop med samma upplägg för nåfra år sedan, och det funkade jättebra! Ingen som knorrade över snålhet eller annat.
    Det som det brudparet gjorde som skiljer sig från er var att bjuda på kaffe och (hemgjord) tårta till alla, även de som kom efter middagen. Det kan ju vara ett sätt att verka mindre snål, om du nu är orolig för det. 

    Tycker för övrigt att din formulering är jättebra, tydlig och vänlig på samma gång.

    Ps. Nyfiken, vilken lokal ska ni vara i? Flört 

  • jenniferochaugust
    Alyllyra skrev 2013-02-28 17:35:59 följande:
    Jag serverade på ett bröllop med samma upplägg för nåfra år sedan, och det funkade jättebra! Ingen som knorrade över snålhet eller annat.
    Det som det brudparet gjorde som skiljer sig från er var att bjuda på kaffe och (hemgjord) tårta till alla, även de som kom efter middagen. Det kan ju vara ett sätt att verka mindre snål, om du nu är orolig för det.

    Tycker för övrigt att din formulering är jättebra, tydlig och vänlig på samma gång.

    Ps. Nyfiken, vilken lokal ska ni vara i? Flört

    Åh vilken bra idé! Men tyvärr kommer det nog inte att gå i denna lokal... Efter middagen dukas alla borden bort och själva middagslokalen blir dansgolvet :) Alla kanske kan få en varsin cupcake eller nåt, hehe... Äsch, jag hoppas det inte ses som snålt. Se flesta vet ju hur extremt mycket det kostar att gifta sig och förhoppningsvis kommer de ju av egen fri vilja och har inget emot att betala för en öl eller två. Kollade upp priserna och öl och vin kostar 45 kronor per glas, det hoppas jag att de kan lägga. Vi förväntar oss inga presenter av dom heller och det har vi skrivit.


     


    Vi ska vara på www.skarholmensgard.se som är en 1700-tals gård väldigt nära Skärholmens centrum faktiskt. Vi bor inte alls i närheten av Skärholmen, men hittade gården av olika anledningar/slumpen och älskade den. Framförallt älskade vi personerna som jobbar där, har aldrig blivit mottagen på ett så fint sätt. De har 25 års erfarenhet av bröllop coh är verkligen personligt engagerade! Underbart och tryggt!

  • Alyllyra

    Åh, den har jag läst mycket om i lokaltidningen. Bor nämligen i närheten :) Vad kul, det blir säkert jättelyckat! 

    Det var föresten stående tårta och kaffe på det bröllopet, fast det fanns ju en del sittplatser för de som var äldre förstås :)
    Men jag tycker ert upplägg låter bra, ingen idé att knöka in massa extra "bara för att". Kör på!

  • ThereseV

    Vi har samma upplägg, men vi kommer (förhoppningsvis) ordna ett dessertbord till lite senare. Mkt hembakat och rätt enkla saker så förhoppningsvis behöver det inte bli jättedyrt..har inte riktigt räknat på det än.. men det känns lite bättre att iaf bjuda på något:) 

  • jenniferochaugust
    ThereseV skrev 2013-02-28 18:00:17 följande:
    Vi har samma upplägg, men vi kommer (förhoppningsvis) ordna ett dessertbord till lite senare. Mkt hembakat och rätt enkla saker så förhoppningsvis behöver det inte bli jättedyrt..har inte riktigt räknat på det än.. men det känns lite bättre att iaf bjuda på något:)

    Fast något bjuder vi ju på :)


    Välkomstrink (ett glas mousserande) med tilltugg och sedan korv med bröd som vickning.


    Tårta känns så konstigt när det är ett högljutt liveband och folk nog kommer att vara lite runda om fötterna, hehe :)

  • jenniferochaugust
    Alyllyra skrev 2013-02-28 18:00:00 följande:
    Åh, den har jag läst mycket om i lokaltidningen. Bor nämligen i närheten :) Vad kul, det blir säkert jättelyckat!

    Det var föresten stående tårta och kaffe på det bröllopet, fast det fanns ju en del sittplatser för de som var äldre förstås :)
    Men jag tycker ert upplägg låter bra, ingen idé att knöka in massa extra "bara för att". Kör på!

    Ja jag hoppas att det blir bra! Men jag har bara hört gott om dem :)


    Det är så skönt med ett ställe man beställa ALLT från. Vi har valt att verkligen beställa allt från mat till dekorationer och blommor. Att bara ha att göra med en leverantör hjälper lite mot all stress och panik över allt annat!

  • eml33h

    Vi har samma upplägg. Har inte hört en enda negativ kommentar faktiskt, även fast många kommer utifrån.
    Dom är bara glada att få vara med och några har unnat sig att bo på hotell.

    Vi kommer ha middag med våra familijer (21 pers) på restaurang, och sen har vi fest på kvällen i en lokal bredvid, då de övriga också är välkomna (vi blir totalt ca 65). Vi har då tårta, massa plockmat och bar till självkostnadspris.

    Vi gifter oss på lördag.
    Så om det går åt skogen så kan jag ju återkomma :P

  • jenniferochaugust

    Haha ja! Återkom gärna om det blev katastrof :)


    Men gud vad nervös du måste vara nu, stort grattis! Hoppas det kommer att bli grymt!


     


    Innan jag började planer mitt bröllop hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på. Det är så många människor som tycker så mycket om bröllop, vad som är rätt och fel. Det verkar som att det är otroligt viktigt för många att det ska bli exklusivt och inte snålt. Och jag har ingen aning om vad som är rätt och fel faktiskt. Det här kändes rätt för oss och då kör vi på det. Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ta illa upp :)


    Verkar i alla fall definitivt inte som det eftersom nästan alla osat med glada tillrop, hehe


     


    STORT lycka till!


    eml33h skrev 2013-02-28 18:54:18 följande:

    Vi har samma upplägg. Har inte hört en enda negativ kommentar faktiskt, även fast många kommer utifrån.
    Dom är bara glada att få vara med och några har unnat sig att bo på hotell.

    Vi kommer ha middag med våra familijer (21 pers) på restaurang, och sen har vi fest på kvällen i en lokal bredvid, då de övriga också är välkomna (vi blir totalt ca 65). Vi har då tårta, massa plockmat och bar till självkostnadspris.

    Vi gifter oss på lördag.
    Så om det går åt skogen så kan jag ju återkomma :P


  • eml33h

    Nu äre gjort!
    De enda tipset jag har är att köpa mer cider!
    Vi hade räknat på att de flesta karlar skulle dricka öl men dom drack cider!
    Så cidern tog slut, men vi har 3 plattor öl kvar : )

  • sansun

    Jag tycker att ni har ett klockrent upplägg! Hade du gjort ditt inlägg för en månad sedan hade vi gjort något liknande. Hade inte en tanke på det, men tycker det va riktigt smart! SNÅLT??? Vadå snålt? Dom blir bjudna på vigsel och fest med live band! Hallå? Förstår inte riktigt vad folk har för vänner, skulle vi bara bjuda på en korv m bröd och ett glas mjölk efter vigseln så skule INGEN i våran vänskaps krets yttra sig om det. ALLA skulle vara glada att vi gift oss och att dom fick vara med. Nu ska vi inte göra det då, men OM Vi kommer inte heller ha några favours (eller vad det nu heter) tycker det känns konstigt att vi köper presenter till våra gäster, vi BJUDER på 3 rätters och dans/fest till liveband. Någon hejd får det va Vi kommer också att ha betalbar, önskar inga presenter och räknar med en sju jädrans fest! Tror ni kommer få en hel lyckad dag! 

  • jenniferochaugust
    sansun skrev 2013-03-04 11:58:31 följande:
    Jag tycker att ni har ett klockrent upplägg! Hade du gjort ditt inlägg för en månad sedan hade vi gjort något liknande. Hade inte en tanke på det, men tycker det va riktigt smart! SNÅLT??? Vadå snålt? Dom blir bjudna på vigsel och fest med live band! Hallå? Förstår inte riktigt vad folk har för vänner, skulle vi bara bjuda på en korv m bröd och ett glas mjölk efter vigseln så skule INGEN i våran vänskaps krets yttra sig om det. ALLA skulle vara glada att vi gift oss och att dom fick vara med. Nu ska vi inte göra det då, men OM Vi kommer inte heller ha några favours (eller vad det nu heter) tycker det känns konstigt att vi köper presenter till våra gäster, vi BJUDER på 3 rätters och dans/fest till liveband. Någon hejd får det va Vi kommer också att ha betalbar, önskar inga presenter och räknar med en sju jädrans fest! Tror ni kommer få en hel lyckad dag! 
    Jag håller helt med dig!
    Det är ju ändå otroligt att man ska lägga såna fantasisummor på gästerna, bli barskrapad för att de ska ha det så gratis och gött som vanligt. Som du skrev så skulle jag tycka att det var jättekul att komma på en fest med endast korv och bröd, skulle inte göra mig någonting alls faktiskt!
    Men jag har upptäckt att bröllop är en ganska obehaglig värld. Många som lägger sig i vad som är rätt och fel. Man SKA bjuda på avec, gästerska SKA få transport, man SKA bjuda på trerätters osv osv. Men varför egentligen? Man ska väl göra som man själv har råd med och tycker är ok?
  • jenniferochaugust
    eml33h skrev 2013-03-04 09:56:59 följande:
    Nu äre gjort!
    De enda tipset jag har är att köpa mer cider!
    Vi hade räknat på att de flesta karlar skulle dricka öl men dom drack cider!
    Så cidern tog slut, men vi har 3 plattor öl kvar : )
    Härligt! Blev det en bra fest?
    Vi köper ju inte in alkoholen själva så jag får hoppas att lokalen har ett bra lager :)
  • eml33h

    Okey, ja då har jag nog inte bra tips faktiskt : )
    Det kommer nog bli toppen!


    Det blev en riktigt bra fest! : )
    Men jag kan lova dig att jag aldrig varit såhär trött... nånsin! ;D

Svar på tråden Är vi snåla eller vettiga?