• SaraJoakim

Hur lösa gap mellan kyrka + fest? Idéer efterlyses!

Efter att ha väntat sedan i höstas och räknat med vårt preliminära besked fick vi veta att våra planer skulle ändras.

Ett par önskade vår kyrka klockan 15.00 vilket gör att den enda tiden kyrkan kan tänka sig en vigsel i övrigt är klockan 12.00. Hela dagen ska alltså gå åt åt denna enda vigsel klockan 15.00 trots att våra bokningar var preliminära för att alla skulle ha chans att nå en kompromiss om det var flera brudpar.

Men Nope.

Var gör man av alla gäster i väntan? Jag vet att man kan ha ett gap och att de får roa sig själva - MEN - vi har många långväga gäster och jag skulle vilja ge "alternativ"...

Vi vill jättegärna ha kyrkan på landet där min m2b växte upp och vi kommer även fortsätta använda den för dop etc. senare precis som våra vänner. Den är dessutom otroligt vacker och särskiljer sig från våra andra alternativ.

Jag undrar nu, ska vi:

a) bita i det sura äpplet, byta kyrka för att få en senare tid eller
    b) hålla oss till planen och vara i kyrkan och låta gästerna göra annat fram till middagen?

c) hur hade/har ni löst tidgapet? Vad gör gästerna under gapet för fotografering och den extra 1-2h som blir? Vill ju inte att alla ska tycka att vi har ett "dåligt" upplägg bara för att vi ville ha "den där kyrkan"... Rynkar på näsan

Just nu snurrar tankarna runt dessa ca. tider (endast kl 12.00 är fast då...)

kl 12 vigsel
    alla iväg från kyrkan senast13(?)
    13-15 fotografering för oss i sällskapet
    16 eller 17 lokal

• Svar på tråden Hur lösa gap mellan kyrka + fest? Idéer efterlyses!
  • daniiel

Hur långt är det mellan eventuellt hotell för gästerna och kyrkan och hur långt är det mellan kyrkan och festlokalen samt mellan hotellet och kyrkan? Alltså, hur långa resvägar handlar det om.

Hur många gäster handlar det om?

Hade det varit så att jag hemskt gärna ville ha en specifik kyrka och/eller lokal, så hade jag haft det. Vi hade det. Vår vigsel var kl.13 och vi fick tillgång till lokalen kl.17. Fördelen för oss var dock att vi inte haft mer än ett par tillresta gäster.

• tiger

Det är alltid svårt när det inte blir som man tänkt sig. Hur långt är avståndet mellan kyrkan och festlokalen? Ska alla fotograferad eller bara ni med familjen? Jag skulle själv ta kyrkan, eftersom ni vill skapa en tradition kring den och sen tidig middag, många kommer inte äta så mycket innan vigseln. Om det går kanske man kan sätta upp en tipspromenad som gästerna kan göra. Skulle vilja veta lite mer för att kunna komma med bättre tips.

• Amandizzen

Du får helt enkelt tidigarelägga allt, alternativt skicka hem folk för att sedan återkomma till festen. Vår vigsel blir också tidigare än vi tänkt oss, kl 13.30. Vi kommer köra igång med förrätten ca kl 16, så efter kyrkan blir det mingel med champagne och snittar.

• SaraJoakim

Tack för att ni kommer med idéer!! Glad

Kyrkan ligger på landet lite under 20 min från stan De flesta gäster ska bo 10 minuters (15 minuter finklätt?) gånväg från lokalen För lokala vänner och familj bor vi i en liten stad så det är "nära till allt" Vi är ca 70 gäster Fotografering efter kyrkan med vänner + gruppkort Sedan en efterföljande fotografering med m2b och sällskapet. Men vi ska försöka ta de flesta bilderna innan förutom just de på oss tillsammans då vi inte ska ses innan
    Tror jag fick med allt :) Verkligen jätteglad för alla tips vi kan få!!
  • PimPim83
    Amandizzen skrev 2013-02-27 20:53:28 följande:
    Du får helt enkelt tidigarelägga allt, alternativt skicka hem folk för att sedan återkomma till festen.
    Håller med om detta!

Jag har varit på en vigsel som började kl 13:00 och sedan började inte festen förrän kl 17:00. De flesta gästerna bodde i staden där vigseln och festen hölls och vad jag vet var det var ingen som tyckte att det var konstigt att det blev några timmar "fritid" mellan vigsel och fest. Jag och sambon passade på att åka hem och vila en stund. :)
  • daniiel

Ja, då kan gästerna gott ha lite "fritid" mellan vigsel och middag/fest. Det är ju inte speciellt långa avstånd det gäller. Vi hade ju som sagt också så att gästerna fick åka hem en sväng mellan och vad jag vet var det flera som tyckte det var lite skönt. Vissa passade på att byta om, vila och umgås. Våra vänner hade sin egna lilla förfest hemma hos marskalken, som visserligen var i festlokalen, men hans sambo var hemma och tog hand om gästerna. Min släkt åkte och fikade tillsammans och makens släkt träffades hos hans föräldrar. Våra mor- och farföräldrar var glada över att få vila lite, så dom orkade lite längre på kvällen :P

• Chicita

De som bor på orten har ju inga problem. Det kan till och med vara skönt att få åka hem, gå ut en vända med hunden, lämna barnen till barnvakten, byta om, ta en dusch eller vad man nu vill göra.
    Men går det att anordna något för dom tillresta. Och nu menar jag inte en speciell aktivitet, utan att någon annan av gästerna kanske kan låta dom följa med hem om dom inte känner att dom vill gå till hotellet / vandrarhemmet... 

• LindaCalle

Vi hade samma problem ett tag. Dock liiiite senare än er. Vår vigsel skulle ha varit kl 13.30.

Vi planerade därför för tipsrunda om oss, samt fotografering av gäster med roliga ramar och mustascher etc (amatörfotograf i släkten/kamera på stativ eller liknande). Så om ni väljer att "underhålla" gästerna (toatmaster tex) undet tiden så är mina tips:

*Låta toastmaster samla alla på platsen, och kanske ta en stund at bestämma nåt som alla sen ska överraska er med under festen. (kanske en sång som alla på givet kommando ställer sig upp o sjunger eller nåt).

* Bjud på nån god dricka (lemonad, hemmagjord saft) och nån liten snitt. 

* Tipsrunda med frågor om er, inte för lång, men ändå så man rör på sig en liten runda.

* Fotografering av alla gäster med ramar/glasögon etc. Antingen på pinne, eller en massa attiraljer i en gammal resväska; trasiga gamla glasögon, peruker etc...

Vi valde bort vår borgeliga vigsel för den här tiden, och lyckades få min gamla konfa-präst att viga oss istället. Så istället för tidigt blir det seeeeent.
    Kl 17 ungefär blir vår vigsel, men då völjer vi att ha den på stället vi ska ha festen. :)

Lycka till oavsett vad ni väljer!

Svar på tråden Hur lösa gap mellan kyrka + fest? Idéer efterlyses!