• Jessie­s
    Äldre 26 Feb 00:51
    2134 visningar
    12 svar
    12
    2134

    Tänk om bröllopsfotografen inte dyker upp...

    Hej på er!

    Här kommer ett av mina stora dilemman. Eller kanske nojja och rädsla inför den stora dagen D.

    Vad har ni för plan om er fotograf blir sjuk eller liknande? Vore ju katastof (rent ut sagt) men sådant som faktiskt rent teoretiskt kan hända...

    Har ni skrivit något speciellt i kontraktet? Hur tänker ni kring detta?

    Varma bröllopshälsningar,

    Jessica 

  • Svar på tråden Tänk om bröllopsfotografen inte dyker upp...
  • stormh­elen
    Äldre 26 Feb 06:52
    #1

    Fy, det där har jag inte tänkt på alls.


    Jag tror inte att det står något om det i kontraktet. (måste kolla igenom det igen för att vara helt säker)....


    Skulle det hända så har hon ju förvisso några assistenter som skulle kunna ta över fotograferingen (de är med och fotar vid långa fotograferingar som tex. när det gäller heldagar).


    Men det är ju inte det man betalar för så att säga, att assistenten ska sköta hela fotograferingen.


     


    Man får verkligen hoppas att inte det händer.


     

  • Äldre 26 Feb 08:54
    #2

    Vår bröllopsfotograf Malin Norlén har en backup fotograf vid ev sjudom eller olycka.
    Så det könns skönt ifall hon tex bryter armen eller något i sommar, peppar peppar ta i trä när man skriver så.  

  • Äldre 26 Feb 11:39
    #3

    Är det en frilansare eller en fotograf från en firma? Om företag så brukar backup finnas att få men om det är en frilansare så måste du debbelkolla vad som gäller. Förmodligen känner den fotografen andra men det kan vara bra att bestämma en backup plan.

  • Stinis­sen
    Äldre 26 Feb 12:28
    #4
    Dels därför jag valde www.photodesign.nu
    De är två utbildade fotografer och risken för att båda skulle bli sjuka samtidigt är ju minimal. Skulle något hända en av
    så vet man med säkerhet att den andre klarar sig ändå och att det inte bara är en assistent som kommer! De har även backup av
    ett nätverk med andra fotografer, ifall de skulle råka ut för någon olycka så garanterar de en likvärdig fotograf. Dessutom har vi skrivit kontrakt och jag har betelat en delsumma
    just för att garantera att de inte bokar in någon annan på min dag. Tror inte man behöver oroa sig alls om man valt ett professionellt
    företag. Det är ju lite det man betalar för också, säkerheten att det är seriöst och ingen amatör. De har ju sitt rykte att tänka på.
  • Äldre 26 Feb 13:08
    #5

    Tänk om inte prästen dyker upp...
    Förvånad

    Skämt å sido, seriösa fotografer avtalar vad som gäller kring detta i kontrakten som skrivs vid bokning.

  • Det är nära nu
    Äldre 26 Feb 13:21
    #6

    Ja det är där man hoppas på att en seriös fotograf som har det som heltidsarbete och har en firma med kolegor att lämna över till.
    Vi har valt ett företag som heter True Reflexion och dom känns stabila men man vet inte för ens efteråt, och jag har aldrig blivit bra på bild förut så varför denna gång.
    Jag tror det kommer bli bra även med din fotograf och hoppas på att make och präst håller sig på benen det måste vara viktigare.

    Lycka till
    Jag raporterar om min fotograf efter Maj

  • Jessie­s
    Äldre 26 Feb 16:14
    #7
    Stitch skrev 2013-02-26 13:08:23 följande:
    Tänk om inte prästen dyker upp...
    Förvånad

    Skämt å sido, seriösa fotografer avtalar vad som gäller kring detta i kontrakten som skrivs vid bokning.
    Haha :D Nej men jag tänkte mer vad ni skrivit i kontrakten.... Man kan ju skriva det i kontraktet men ett kontrakt som kanske ger en rätt till pengar eller liknande hjälper en ju inte att ta Fina foton :O

    Jaja, man får väl hoppas på det bästa antar jag! 
  • Äldre 26 Feb 19:35
    #8

    Bra att du skrev detta! Det måste jag fråga "vår" fotograf. Bilderna är något vi prioriterar och därför skulle det innebära katastrof för mig att stå utan fotograf på vår bröllopsdag.


  • Äldre 26 Feb 19:48
    #9

    Det där har jag också tänkt på och varit rädd för så därför har vi anlitat 3 fotografer oberoende av varandra plus en kameraman så risken att ingen kommer är nog vääääääldigt liten.

  • Jessie­s
    Äldre 27 Feb 09:30
    #10
    Pagnie skrev 2013-02-26 19:48:37 följande:
    Det där har jag också tänkt på och varit rädd för så därför har vi anlitat 3 fotografer oberoende av varandra plus en kameraman så risken att ingen kommer är nog vääääääldigt liten.
    Vi funderar också på att anlita två fotografer! Men får man fråga om det inte kostar väldigt mkt att anlita 3 stycken? :)
  • Äldre 27 Feb 10:02
    #11
    Jessies skrev 2013-02-27 09:30:30 följande:
    Vi funderar också på att anlita två fotografer! Men får man fråga om det inte kostar väldigt mkt att anlita 3 stycken? :)
    en ingår i vårt paket som vi har från restaurangen, samma sak med kameramannen. och de andra två fotograferna är nära vänner till oss så då får man rabatterat pris :D
    Så det vart inte så farligt faktiskt. men har man inte pengarna så gör ju även sådana små utgifter ganska mycket.
  • Annika­oThoma­s
    Äldre 27 Feb 10:58
    #12

    Detta var exakt det som hände oss fast med fotograf (har postat en tråd om det här på forumet)... Han ringde och sa att han hade slagit sig. Vi hade ingen backup man tänkte att dom löser det, men icke sa nicke!

    Denna mannen skrev inget kontrakt med oss utan sa bara "Ok då ses vi utanför kyrkan" i princip. Tur var att jag fick tag i ett annat trevligt företag, Show motion bröllopsfilm. Och detta var två dagar innan!! Han skickade över ett kontrakt ca 30 minuter efter vi pratat där det stod att vid sjukdom försöker dom lösa det så gott som det går med annan personal så att vi inte blir lidande. Han gav mig ett bra tips och det var att ringa fotografen/filmaren två dagar eller en dag innan och dubbelkolla allt en sista gång, och att gå igenom dom viktigaste punkterna en gång till. Man måste ställa krav och vara bestämd fick jag lära mig.

    Jag tror fotografer har ett större ansvar än vad vissa av dom vill känna sig vid dessvärre... Vår dag höll ju på att sluta i totalkatastrof med den delen =(...

Svar på tråden Tänk om bröllopsfotografen inte dyker upp...