• PiaB

    Diskuterade klädkod med "maken"

    Jag säger på en gång, det här är inte en tråd där jag behöver råd om klädkod. Vi ska ha Kostym och det är bestämt sedan länge. Det här är mer tankar om detta ständiga diskuterande om klädkoder. Och jag vet inte vad jag vill att någon svara, om någon svarar. Fritt fram för kommentarer och tankar alltså.


     


    Nu till saken. Jag har ju läst här en mängd trådar om klädkoder. Och tyckt att det är sååå skönt att jag och blivande maken är helt överens om hur vi vill ha det. Han ska ha frack och jag gräddbakelseklännng. Och ja, till det tänker vi ha klädkod Kavaj. Fast det egentligen är fel enligt konstens alla regler. Men han jobbar i kostym och slips och känner att han skulle gifta sig i jobbkläder om han skulle ha kostym. Därför blir det frack, men vi vill inte ha frack som klädkod. Punkt


     


    Döm om minförvåning när han igår, på busshållplatsen, plötsligt säger: jag funderar på om vi ska skriva Kavaj, men slips undanbedes Förvånad. Anledningen var att han tror att det ska kännas stelt med "slipstvång". Nu har han inte så stor koll på koderna så jag lugnade honom med att Kavaj inte kräver slips. Men ändå, att tanken finns...


     


    Är det så att stelhet sitter i kläderna? Visst, jag kan förstå att man kan känna sig obekväm i en viss sorts kläder. Men jag undrar ändå om en stel och trist fest beror på kläderna...


     


    Jag vet att våra gäster kan konsten att klä sig till bröllop, oavsett om de följer en kod eller inte. Och jag vet att om någon tror att det är slipstvång, skulle den ringa och fråga och då skulle vi såklart säga att det absolut inte är något tvång.


     


    Däremot tror jag att det kan förvirra om vi plötsligt skriver slips undanbedes. För jag vet att många av våra gäster gärna har skjorta och slips. Ska de då behöva känna sig dåligt klädda och gå utan slips? När det finns en så bra kod som Kavaj som faktiskt är väldigt generös vad gäller olika val.


     


    Som sagt, så undrar jag varför det så ofta tas upp att en viss typ av kläder skulle kännas stelt. Många skriver Sommarfin och Valfri klädsel för att "det viktigaste är att gästerna känner sig bekväma". Självklart! Det vill jag att våra gäster ska göra också. Jag blev bara så förvånad att t.o.m. min blivande make tänker så om klädkoder.


     


    Kanske för att han själv hatar slips eftersom han har det hela dagarna. Han har redan sagt att han ska ta av den efter middagen. Och han ska ha kravatt så det inte känns så jobblikt. Men ändå, känslan av stelhet kanske kommer därifrån.


     


    Vad vet jag, jag har aldrig slips och vet inte hur det känns


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 11:14
    Sorry, i första stycket ska stå att vi ska ha klädkod Kavaj och inget annat! Inte Kostym alltså...
  • Svar på tråden Diskuterade klädkod med "maken"
  • TheD
    PiaB skrev 2013-02-24 11:11:28 följande:

    Är det så att stelhet sitter i kläderna? Visst, jag kan förstå att man kan känna sig obekväm i en viss sorts kläder. Men jag undrar ändå om en stel och trist fest beror på kläderna...


    blev bara så förvånad att t.o.m. min blivande make tänker så om klädkoder.


     


    Det har jag svårt att tro.Det är personerna och man får göra det bästa av situationen. Har du inte kul? Nehe, men gör något åt det ;) Nu är jag den här som älskar frack och osv å det skrämmer inte mig, Jag bli mer rädd av "sommarfin" ;)
    Det är som att man "måste" ha svarta kläder på begravning...eh varför då? Det är inte kläderna som sörjer? ;)


    Kul att han har funderat på det :) även om ni har det reda klart för er så att säga.

  • CoG

    Jag vet inte om det är vissa klädkoder som känns stelt, eller om det bara är det faktum att någon annan sätter ribban för vad man ska ha på sig som gör att "folk" känner sig styrda och obekväma.

    Är man van att ha mjukisbyxor jämt och en löst sittande t-shirt så skulle jag tycka att det var kul att få en anledning att klä mig finare och att någon då säger "Så här önskar vi att ha det".
    Även om det är kläder jag annars aldrig bär och inte har i garderoben så skulle jag tycka att det var kul att för en kväll få ha aftonklänning eller ngt annat finare på mig.
    Ju längre ifrån det man är van att klä sig i, desto mer känns ju skillnaden av.
    Det kanske för någon nästan blir som maskerad, för att man ser så annorlunda ut.
    Men om det blir någon negatvit och stelt, det är kanske beroende på vem man är och hur hela tillställningen är.
    Man kan nog få väldigt trevligt och ha gäster som känner sig bekväma även om kläderna inte sitter så som man är van.

    Då vi gifter oss i sommar är det viktigt även för oss att gästerna som kommer ska känna sig bekväma och avslappnade.
    Därför har vi klädkok kavaj/ sommarfint och hoppas att ingen ska behöva gå och köpa något nytt dyrt plagg för att passa in på vår dag utan att dom bara tar något dom gillar och som kan användas även annars.

    Det är väl lite så vi resonerar.
    Att gästerna kan komma som dom är så långt som möjligt och inte behöver göra så mycket extra mer än att bara dyka upp och dela dagen med oss.

  • CoG

    En fundering...

    Jag är inte väldigt påläst då det kommer till klädkoder och det finns många kloka här inne så jag frågar istället för att googla på det hela.
    Bör brudparet närma sig den tänkta klädkoden?
    Eller kan brudparet ha vad som helst?

    Ser det konstigt ut om klädkoden är kavaj och alla kommer i lagom fina kläder, utan att vara direkt uppklädda och brudparet har valt att själva följa klädkodernas topp?

    Eller kan brudparet sätta klädkoden "frack" men själva ha kostym och en knäkort enkelt vit sommarklänning?

  • PimPim83
    CoG skrev 2013-02-24 11:24:06 följande:
    Jag vet inte om det är vissa klädkoder som känns stelt, eller om det bara är det faktum att någon annan sätter ribban för vad man ska ha på sig som gör att "folk" känner sig styrda och obekväma.
  • PiaB
    CoG skrev 2013-02-24 11:29:38 följande:

    En fundering...

    Jag är inte väldigt påläst då det kommer till klädkoder och det finns många kloka här inne så jag frågar istället för att googla på det hela.
    Bör brudparet närma sig den tänkta klädkoden?
    Eller kan brudparet ha vad som helst?

    Ser det konstigt ut om klädkoden är kavaj och alla kommer i lagom fina kläder, utan att vara direkt uppklädda och brudparet har valt att själva följa klädkodernas topp?

    Eller kan brudparet sätta klädkoden "frack" men själva ha kostym och en knäkort enkelt vit sommarklänning?


    Vad jag vet så "bör" man sätta klädkod frack om brudgummen har det. Men vi kommer alltså inte att göra så. Tvärtom vet jag inte, men det känns jättekonstigt att be gästerna ha frack utan att själv ha det... Men det förekommer kanske?


    Anledningen till vårt val är att jag som brud är så mycket mer finklädd än gästerna, och då tänker vi att varför ska inte han få vara det. Eftersom han som sagt jobbar i kostym vill han också känna sig mer finklädd än vanligt och då blev frack ett självklart val. Men vi vill inte be alla gäster gå och köpa frack


  • CoG
    PiaB skrev 2013-02-24 11:36:10 följande:

    Vad jag vet så "bör" man sätta klädkod frack om brudgummen har det. Men vi kommer alltså inte att göra så. Tvärtom vet jag inte, men det känns jättekonstigt att be gästerna ha frack utan att själv ha det... Men det förekommer kanske?


    Anledningen till vårt val är att jag som brud är så mycket mer finklädd än gästerna, och då tänker vi att varför ska inte han få vara det. Eftersom han som sagt jobbar i kostym vill han också känna sig mer finklädd än vanligt och då blev frack ett självklart val. Men vi vill inte be alla gäster gå och köpa frack


    Nä precis och själva tillställningen kanske inte passar med klädkoden "frack" heller alla gånger även om man som brudpar hittat fina kläder som man vill bära.

    Jag kommer att ha en klänning med massa glitter på och han kommer att ha kostym med väst och kravatt.
    Men vi kör ju bara kavaj för gästerna och hoppas att det inte kommer att skära sig...
    Vi kommer att äta middag i en enkel bygdegård så kavaj/ sommarfin passar bäst tycker vi.
  • PiaB
    CoG skrev 2013-02-24 11:24:06 följande:
    Jag vet inte om det är vissa klädkoder som känns stelt, eller om det bara är det faktum att någon annan sätter ribban för vad man ska ha på sig som gör att "folk" känner sig styrda och obekväma.

    Nu är ju inte en klädkod ett tvång, utan en vägvisare för gärsterna att gissa hur de flesta kommer att klä sig. Men det är klart att om man sätter Mörk kostym och de flesta gäster kan tänka sig att gå på bröllop i leggings och tunika/jeans och pikét så kanske man inte tänkt på sina gäster...


     


  • TheD

    Vi hade "Kavaj" men eftersom brudgummen också ska vara finare och inte bara bruden så hade han och marsalk frack :) Varför ska brudgummen vara lika klädd som gästerna när inte bruden är det ;) Mina föräldrar hade också så vet jag. Tor det var så på det bröllopet jag var till.

  • CoG

    Även om det bara är en vägvisare vågar nog inte vem som helst klä sig efter ngn annan klädkod, utom om man bara ska gå till kyrkan kanske.
    Alla är inte såna som gillar att sticka ut.

    Men sen finns det ju alltid undantag.
    Det var någon som nämnde begravining här i tråden.
    På en begravning kom 3 st med trasiga jenas, urtvättade t-shits och crocs...3 undantag


    PiaB skrev 2013-02-24 11:42:33 följande:

    Nu är ju inte en klädkod ett tvång, utan en vägvisare för gärsterna att gissa hur de flesta kommer att klä sig. Men det är klart att om man sätter Mörk kostym och de flesta gäster kan tänka sig att gå på bröllop i leggings och tunika/jeans och pikét så kanske man inte tänkt på sina gäster...


     


  • TheD
    CoG skrev 2013-02-24 11:49:54 följande:
    Men sen finns det ju alltid undantag.
    Det var någon som nämnde begravining här i tråden.
    På en begravning kom 3 st med trasiga jenas, urtvättade t-shits och crocs...3 undantag
    Det var jag. Visserligen kanske man kan klä upp sig men dessa personer visade kanske vad de tyckte om personen som dog:p
Svar på tråden Diskuterade klädkod med "maken"