• anothe­rplace
    Äldre 21 Feb 21:58
    6345 visningar
    22 svar
    22
    6345

    Binda själv?

    varit inne å kollat runt i blomsteraffärer här där jag bor, billgaste brudbuketterna kostar 500.-


    då vanlig handhållen, så köpte mig lite blommor idag å provade binda en egen,


    på 10 små vita rosor från vanlig affär, 4 veckans ros, 4 eccalyptusblad (hur de nu stavas xD) 5 lila nejlikor och en knippe gräs,


    men ja vad tycker ni om resultatet (tiden jag la ned för att binda den kanske 10 min, kommer självklart lägga mer tid på den "riktiga" i så fall) vet inte riktigt om jag vågar göra en egen,,


    priset för de här blommorna var iaf 240:- (plus bindtråden 44:- men räcker till 30 tal buketter hehe)


    Vill helt enkelt veta om jag vågar göra en egen sedan att de ser ok ut?

  • Svar på tråden Binda själv?
  • anothe­rplace
    Äldre 21 Feb 23:47
    #11

    Jätte kul att höra alla tips, :) första gången jag gjort en bukett :)


    kanske skulle meddela också att det inte är de färgerna som kommer vara i buketten sen, utan då kommer den innehålla vita rosor å lila nejlikor, med lite gräs, å efter jag hade gjort buketten samt tagit bilden klippte jag faktiskt ned eccalyptusen, så den var i samma höjd som de andra blommorna, :)


    Det tipset med att vika gräset tyckte jag verkligen om! (Y) kommer jag garanterat göra sen isåfall,


    saken va varför de är med miss piggy rosor va för att bara leka lite nu :) va de som va veckans ros, å kosta bara en spotts yver sen tyckte jag de va så stora å fina :)


    Camilla: menar du med rena inte ta bort bladen på blommorna? för sett tips om att man skulle det? :)


    Om ni vet några fina buketter med lila å vit i så länka/ lägg gärna upp bild :)


    Sen är det någon som vet om det är enklare med oasis? funkar det till nejlikor med?


    :) /emelie


     

  • Winter­child
    Äldre 22 Feb 20:30
    #12

    Oj, jag menade naturligtvis att ALLTID ha rena stjalkar, alltsa utan blad och taggar osv. under bindstallet.

  • Äldre 24 Feb 10:54
    #13

    Jag tyckte också den var kanonfin, går i samma tankar. Att binda själv. Kanske lika bra att börja öva nu så jag kan det när det är dags! :)

  • Äldre 24 Feb 11:46
    #14

    Jag förstår inte riktigt vitsen med att öva och binda själv? Då blir ju det i slutet ändå ungefär samma kostnad som en brudbukett beställd hos florist? Om man nu inte binder för att det är kul då förstås!

  • Mandal­a
    Äldre 24 Feb 15:50
    #15

    Jag vill också göra min egen bukett, mest för att jag önskar att jag kan använda blommor från trädgården. Jag har planterat lite växter som jag tycker är fina. Jag får hoppas att sniglar och andra djur låter blommorna vara för då kan buketten nog bli fin. Möjligtvis att jag får köpa till någon blomma om det inte blir så mycket fint här hemma.


  • Jessie­s
    Äldre 2 Mar 11:06
    #16

    Bra jobbat! Jättefin tycker jag :) Allt handlar ju om hur petig man själv är... Vi tänkte låta en florist binda min bukett och det mannen ska ha på sig. Däremot tänkte jag binda mina 4 tärnors buketter.. Samt alla blommor som ska vara på borden. Såg att ngn skrev här varför man binder själv när det ändå är lika dyrt. Min främsta anledning är att det är Mycket billigare att binda själv!! Sedan är det ju kul att få vara lite kreativ oxå :) Jag har en bra guide hemma hur man binder.. Finns på Google tror jag om ni googlar. Kan tillägga att det är enklare än vad man tror om man inte har tummen mitt i handen hihi

  • Äldre 4 Mar 16:21
    #17
    Skogsblomma skrev 2013-02-24 11:46:43 följande:
    Jag förstår inte riktigt vitsen med att öva och binda själv? Då blir ju det i slutet ändå ungefär samma kostnad som en brudbukett beställd hos florist? Om man nu inte binder för att det är kul då förstås!
    Ja det har du rätt i, men jag kan ju öva med billigare blommor, eller kanske med tygblommor. Bara för att få in snitsen med stjälkarna.
  • söt nöt
    Äldre 4 Mar 17:34
    #18

    Jag övar varje gång jag ska ge bort en blomma. Så istället för att ge bort en färdig bukett så binder jag min egen av blommor som är billiga just då. Det beror ju på när på året det är. Brukar bli billigare än att köpa en liknande av en florist och jag får träna. Dessutom tycker iaf jag att det är kul. 

  • Äldre 5 Mar 09:17
    #19

    Det var en smart idé Sötnöt! Skall börja med detta också. Passar perfekt i år när många i vår bekantskapskrets fyller 25!

  • Jessie­s
    Äldre 8 Mar 17:46
    #20
    söt nöt skrev 2013-03-04 17:34:15 följande:
    Jag övar varje gång jag ska ge bort en blomma. Så istället för att ge bort en färdig bukett så binder jag min egen av blommor som är billiga just då. Det beror ju på när på året det är. Brukar bli billigare än att köpa en liknande av en florist och jag får träna. Dessutom tycker iaf jag att det är kul. 
    Ja verkligen en bra idé! Tack för tipset :) Man kan ju köpa massa billiga "torg-blommor" och det som blir över kan man pynta sitt eget hem med... Åh nu vill jag köpa blommor haha
  • Pringl­e
    Äldre 17 Apr 18:52
    #21

    Bra tips! Jag är också lite inne på att göra en själv. Jag tänker mig en grön och vit bukett. Jag vet att jag vill ha gerbera och murgröna i. Är det någon som har tips på vad man kan ha mer?

  • Äldre 18 Apr 00:34
    #22

    Vi känner en som jobbar i en blomsteraffär. Så vi ska köpa blommorna i den affären sen ska hon binda blommorna till oss hemma.

Svar på tråden Binda själv?