• Äldre 21 Feb 09:15
    2797 visningar
    7 svar
    7
    2797

    Piffa gästboken- men hur?

    Vi har köpt en gästbok, tråkig med brun pärm och vita sidor.

    Tanken var att piffa upp den på utsidan, men hur?
    Tyg? papper? Vi vill gärna ha vårt monogram på framsidan. Kanske klistermärke med två ringar som vi hade på inbjudningskorten eller två hjärtan som finns på placeringskorten.

    Hur har ni andra gjort, eller tänkt göra?
    Trots att vi är väldigt pyssliga av oss behöver vi lite inspiration! =)

  • Svar på tråden Piffa gästboken- men hur?
  • Äldre 21 Feb 09:54
    #1

    Jag arbetar som bildlärare så jag är lite pysslig också.Det jag tror att man ofta missar är less is more. I sin iver att pyssla och dekorera inför sitt bröllop så går man all in och plötsligt så blir det mer en hyllning till öppet hus på dagis än ett stilfullt bröllop. Jag har själv varit påväg in i pysselhjärnan och fått backa ;)


    Jag tittade på de bröllop som jag beundrar.. jag upptäckte att de stilfulla i dessa bröllopen var den enkla lyxen. Svart text på ett lite dyrare papper blir mycket finare än 4 gröna nyanser och rosetter i oändlighet. Så varför inte bara nöja er med ert monogram litet och diskret i ett hörn?

  • Äldre 21 Feb 10:23
    #2

    Jag håller med ovanstående.
    Less is more

    Om ni inte gillar färgen på boken så klä om den med något snyggt papper eller tyg. Och nöj er sen med monogrammet i ett hörn på framsidan.

    Något som jag tycker är både snyggt och klassiskt är när monogrammet går ton i ton och är lite upphöjt.
    Just nu kommer jag ju givetvis inte på vad det heter, men du målar med en färg och så torkar du med hårtork eller liknande så puffar det upp sig.

    Om du tycker att bladen i boken är väldigt tråkiga bara för att dom är vita så kan jag ju säga att jag tycker att det är det bästa sättet att ha en gästbok.
    Inga rader eller bilder att ta hänsyn till och behöva "skriva runt". Men vill du göra boken mer speciell så kan du ju använda en hörnstans och stansa ut exempelvis ett hjärta i övre eller nedre hörnet på varje sida. 

  • Äldre 21 Feb 11:02
    #3

    Håller med om att det stilrena är det bästa. Ett tips kan vara att ha ett sidenband som löper längst framsidan och ett vacker graverat monogram av metall? I vår gästbok lät vi göra en liten ruta för fotografi där gästerna fick skriva sina lyckoönskningar under. Sedan tog fotografen kort av alla par som nu sitte i gästboken. Ett kul tips.

  • Äldre 21 Feb 11:48
    #4
    Chicita skrev 2013-02-21 10:23:03 följande:
    Jag håller med ovanstående.
    Less is more

    Något som jag tycker är både snyggt och klassiskt är när monogrammet går ton i ton och är lite upphöjt.
    Just nu kommer jag ju givetvis inte på vad det heter, men du målar med en färg och så torkar du med hårtork eller liknande så puffar det upp sig.
    Embossa kanske det är du tänker på? :)

    Och även jag håller med om att less is more många gånger. Även om jag tycker att det kan få vara lite mer dekorerat än en enfärgad framsida med enbart ett monogram, men jag tror att det skulle kunna vara fint också :) Stilrent. Det beror ju dock på hur ert bröllop ser ut i övrigt. Om ni har tex ett lantligt bröllop, så är det både fint och roligt om gästboken går i samma stil tycker jag.

    TS, har du prövat googla efter inspirationsbilder? Det finns ju många fina gästböcker, så det kanske kan hjälpa att kika på några och hämta inspiration.

    Här är några som jag tycker är fina, som jag tycker är ganska enkla och stilrena, men ändå lite "mer" så att säga.





    Men ni bör väl kunna göra något liknande det här. Antingen ha ringarna eller hjärtanen där i mitten och ert monogram under, eller tvärtom. Med monogrammet i mitten och ringarna eller hjärtanen, som du så gärna vill använda, under. Bakgrunden skulle ju tex kunna vara mönstrad, om man tex vill få in lite mer färg, och sedan ha en vit ruta i mitten med monogram och hjärtan eller ringar.


  • Äldre 21 Feb 12:23
    #5
    daniiel skrev 2013-02-21 11:48:55 följande:
    Embossa kanske det är du tänker på? :)

    Och även jag håller med om att less is more många gånger. Även om jag tycker att det kan få vara lite mer dekorerat än en enfärgad framsida med enbart ett monogram, men jag tror att det skulle kunna vara fint också :) Stilrent. Det beror ju dock på hur ert bröllop ser ut i övrigt. Om ni har tex ett lantligt bröllop, så är det både fint och roligt om gästboken går i samma stil tycker jag.


    Håller med daniiel om att det är kul/fint om utseendet på boken går i samma stil/tema som bröllopet - antingen att man tar upp en färg i sitt tema eller annan detalj. Tänker man så är det kanske lättare att komma på idéer till sin gästbok. Har ni haft enkel, stilren design på inbjudningarna, så gå på enkel design även på boken!

    Boken här ovan är ju jättesöt (skulle passa mitt bröllop:)
  • Äldre 21 Feb 13:39
    #6
    daniiel skrev 2013-02-21 11:48:55 följande:
    Embossa kanske det är du tänker på? :)
    Ja precis det var ordet jag sökte Glad
  • Äldre 21 Feb 21:33
    #7

    Tack för tipsen!
    Jag håller med er. Jag älskar att pyssla men det KAN blir för mycket.
    Så enkelt men snyggt, kanske klä in pärmen i papper i någon av temafärgerna, vårt monogram och sen inget mer. Sidenband i spiralen kanske bara.

    Gästerna kommer att kunna fota sig under bröllopet så deras kort ska vi sätta in i albumet sedan bredvid deras hälsning.

Svar på tråden Piffa gästboken- men hur?