• VI20130831

Hur ska vi få ihop det?

Vi ska gifta oss gansla tidigt, typ 12, ha mingel 13-16 efteråt på restaurang och sen middag för familjen på kvällen. Funderar nu på hur vi ska fixa förmiddagen, tanken var att jag skulle fixa hår, smink OCH porträttfotografering innan...Undrar just hur vi ska få till det. Hur tidigt behöver man börja med allt? Fotograferingen beräknas ta 1.5 timmar...och vi har fotograf i 3 timmar så det blir svårt att hinna efter minglet om vi vill ha med henne på vigseln...

• Svar på tråden Hur ska vi få ihop det?
  • MariaochDaniel

Det låter som att det kan bli tajt. Jag ska fixa hår/smink mellan 8-12 sedan fotografering innan vigsenl klockan 14.
    Kan ni fotas efter vigseln och låta gästerna mingla själva ett tag, gå tipspromenad eller liknande?
    Beror förstås på hur du ska fixa håret. Locka ett långt hår och uppsättning och smink tar ca 4 timmar enligt min frisör men ska du göra enklare så tar det ju kortare tid.

• VI20130831
    MariaochDaniel skrev 2013-02-19 21:13:28 följande:
    Det låter som att det kan bli tajt. Jag ska fixa hår/smink mellan 8-12 sedan fotografering innan vigsenl klockan 14.
    Kan ni fotas efter vigseln och låta gästerna mingla själva ett tag, gå tipspromenad eller liknande?
    Beror förstås på hur du ska fixa håret. Locka ett långt hår och uppsättning och smink tar ca 4 timmar enligt min frisör men ska du göra enklare så tar det ju kortare tid.

Jag vet i tusan! Eventuellt ska min granne fixa smink och hår...får prata med henne..ska ha uppsatt i ngn form av knut.

Det blir kanske tajt om vi fotas efter vigseln med..eftersom minglet bara varar mellan 13-16....

Det bästa hade ju varit om vi fotades efter 16, då vi har en "håla" fram t 19 å vi ska ha middag. Vi ska bara hinna checka in på hotellet däremellan med...

• Chicita

Hotellet kan ni kanske lösa på ett annat sätt...
    Kolla med dom om ni kan förskottsbetala någon dag innan (eller någon vecka, vad som passar bäst). Så länge som rummet är betalt så brukar det inte vara några problem om dom har nattportier som kan öppna ytterdörren när ni kommer utan nyckel. 
    Ni kanske till och med kan få lämna ombyteskläder / övernattningsväska när ni betalar rummet. Så checkar dom in er automatiskt och lägger upp väskan åt er och så får ni nyckeln av nattportieren.
    (Så har vi gjort här i alla fall på hotellet jag jobbat på)

Men tja det som tar mest tid med hår och smink är att få till underlagsfärgen ordentligt om den ska blandas.
    Om ni har gjort en ordentlig provsminkning så går det mycket fortare.
    Om inte frisyren är jätteavancerad och ni har provat att göra den innan också så borde inte heller det ta så lång tid.
    När jag suttit makeupmodell så har dom hunnit med 2 sminkningar på 4 timmar och då har vi tvättat av oss emellan + att det ska bedömas av läraren osv.

Min sminkning + håruppsättning tog nog ca 2 timmar. Då hade vi inte provat håruppsättningen tidigare och det var min svägerska som är lite "frisöramatör" som gjorde den. Sminkningen gjorde en av de fd eleverna som jag suttit för innan på makeuputbildningen + att vi hade en provsession också innan. 

Beroende på hur lång tid det tar för er att ta er till fotoplatsen och kyrkan också så kanske det kan räcka med att ni börjar kl 7 på morgonen. Och då kan du kanske käka frukosten medan hon sätter upp ditt hår Flört 
    Om det tar 2 timmar så är du klar kl 9, tar det längre tid så borde du ha lite buffert där (ca 1,5 timme extra tid om något krånglar) 
    Vi gifte oss kl 15 och jag var ändå uppe kl 6,30 för vi ville hinna ut och kolla att vi inte glömt något + vi skulle käka frukost och massa annat...
    Vi började med hår och smink runt 10 sen käkade vi lunch och så kom fotograferna vid 12.30 ca...  

• VI20130831

Chicita, ska kolla med hotellet! Det bordet lösa! Det blir mest troligt fotografering efter 16 istället, vid havet eller i växthuset fär vi ska ha middagen sen.

Svar på tråden Hur ska vi få ihop det?