• Äldre 19 Feb 12:52
    13656 visningar
    28 svar
    28
    13656

    Bröllopsresa till Mauritius - någon med erfarenhet?

    Vill någon som varit i Mauritius dela med sig av sina erfarenheter?
    Vi är ute efter en sol & bad samt äventyr. Vi drömmer om vita stränder & turkosa hav, spännande kultur och god mat. Kan vi få detta i Mauritius eller ska vi satsa på ett annat resmål? 

    Hur är prisläget?

    Vi vill vara borta i tre veckor och funderar på att ev. också besöka öarna Reunion och Rodriques, som tillhör samma ögrupp. Någon som varit där också i samband med resan till Mauritius? 
     

  • Svar på tråden Bröllopsresa till Mauritius - någon med erfarenhet?
  • Äldre 28 Feb 21:43
    #11

    Föresten, hur upplevde ni prisläget där? Är det dyrt att äta ute? Att åka på utflykter? Taxi? 

  • Lilla My 76
    Äldre 28 Feb 22:58
    #12
    kitkät skrev 2013-02-28 21:43:27 följande:
    Föresten, hur upplevde ni prisläget där? Är det dyrt att äta ute? Att åka på utflykter? Taxi? 
    Vi hade all inclusive så vi åt och drack det vi ville på femstjärnigt hotell,men priserna var dyra tyckte vi om vi inte hade tagit all inclusive. En drink kostade från 200 kr och uppåt,sista dagen vi var där fick vi betala för lunchen eftersom vi skulle hem på kvällen och det kostade runt 500 kr p/p för en buffé lunch och det var inget speciellt med den maten.
  • Lilla My 76
    Äldre 28 Feb 23:05
    #13
    kitkät skrev 2013-02-28 21:43:27 följande:
    Föresten, hur upplevde ni prisläget där? Är det dyrt att äta ute? Att åka på utflykter? Taxi? 
    Vi åt som sagt bara på hotellet så jag vet inte hur mycket det kostar att äta ute. Dagsuflykten vi var på när vi var ute på en katamaran en hel dag tror jag kostade runt 2500 kr p/p för vi bokade via hotellet.
     
  • Äldre 1 Mar 16:35
    #14

    Lilla My 76,

    Ja, priserna är ju alltid högre på hotell. Vi ska inte bo på all inclusive-hotell, eftersom vi vill vistas så mycket som möjligt utanför hotellområdet, där allt är så turistanpassat att man knappt får uppleva landets kultur!

    Vad vi har förstått, av det vi har läst om Mauritius är att det är billigt, i alla fall billigare än andra paradisöar och priserna sägs vara 42% lägre än i Sverige. Men såklart är det alltid dyrare på hotell! 

     

  • Lilla My 76
    Äldre 5 Mar 22:47
    #15
    kitkät skrev 2013-03-01 16:35:31 följande:
    Lilla My 76,

    Ja, priserna är ju alltid högre på hotell. Vi ska inte bo på all inclusive-hotell, eftersom vi vill vistas så mycket som möjligt utanför hotellområdet, där allt är så turistanpassat att man knappt får uppleva landets kultur!

    Vad vi har förstått, av det vi har läst om Mauritius är att det är billigt, i alla fall billigare än andra paradisöar och priserna sägs vara 42% lägre än i Sverige. Men såklart är det alltid dyrare på hotell! 

     
    Jo på hotell är det alltid dyrare,men vi ville som sagt bara slappa,sola och bada. Jag hoppas att ni gillar Mauritius och får en helt annan bild av ön än bvad vi fick:)
  • Äldre 5 Mar 23:26
    #16

    Lilla My 76,

    Ja, vi har ju inte bestämt att det definitivt blir Mauritius, men det är en av favoriterna just nu. Det är därför som jag gärna vill ha lite tips och råd! :) 

  • malnil
    Äldre 6 Mar 08:30
    #17

    Hej!

    Tack för alla tips och råd! :)

    Vi har också tänkt Mauritius, de två första veckorna i oktober. Har hittat ett 5-stjärningt hotell med halvpension som vi tänker boka. Dock blev jag lite orolig när jag såg hur dyra priserna var för lunch/drinkar etc, som du skrev Lilla My 76. En sådan resa i sig kostar ju ganska mycket...

    Kitkät: Hur/När har ni tänkt åka? Har ni hittat hotell ännu?

  • Äldre 6 Mar 15:01
    #18

    malnil,

    Vi gifter oss sista helgen i sept, så vi har också tänkt åka antingen dom tre första veckorna i okt, eller i mitten av okt. Vi har som sagt inte riktigt bestämt ännu. Vi har inte ens bestämt ATT det blir Mauritius, men det lutar mest åt det!

    Hotell har vi inte tittat så jätte noga på ännu heller, vi har mest sökt lite på olika hotell för att se vad det finns för olika alternativ. Vi vill inte bo på ett och samma hotell, eftersom vi vill se och uppleva så mycket som möjligt av ön, därför kommer vi nog bo på kanske tre olika hotell. All-inclusive är inget alternativ känner vi, eftersom vi inte vill spendera mycket tid på hotellet. 

    Dom flyg som vi tittat lite på åker via Paris. Det finns flyg mellan 15 - 24 timmar typ. Vi resonerar som så att vi hellre lägger en extra slant på flygbiljetten för kortare resväg, så vi kommer försöka hitta en så kort flygresa som möjligt. Dom flyg som vi tittat lite på, som ligger på ca 15-17 timmar kostar runt 19000 kr tur och retur för två pers. 

  • Akjson
    Äldre 6 Mar 16:01
    #19

    Vi flög med british airways, dom och air france flyger med ett stop i vardera riktning. Jag kan tipsa om att välja nåt all inclusive av dom tre hotell ni väljer. Dels för att det är väldigt dyrt att äta och dricka på hotellen, dels för att på vissa stränder finns det mest hotell och sen för att det är väldigt smidigt. Vi hade inte förbeställt all inclusive men när vi checkade in på våra två hotell fick vi erbjudande om att lägga till det och det var det klart värt.....

  • Äldre 6 Mar 16:17
    #20

    Akjson,

    Måste man boka hotell innan man åker dit eller kan man liksom bara gå in på ett hotell och boka rum när man är där? Vi tänkte boka några nätter hemifrån, så att vi vet vart vi ska bo när vi kommer dit, men sen vill vi ta det som det kommer och boka hotell på plats.  

  • Drömbr­öllop1­2
    Äldre 18 Mar 12:10
    #21
    kitkät skrev 2013-03-01 16:35:31 följande:
    Lilla My 76,

    Ja, priserna är ju alltid högre på hotell. Vi ska inte bo på all inclusive-hotell, eftersom vi vill vistas så mycket som möjligt utanför hotellområdet, där allt är så turistanpassat att man knappt får uppleva landets kultur!

    Vad vi har förstått, av det vi har läst om Mauritius är att det är billigt, i alla fall billigare än andra paradisöar och priserna sägs vara 42% lägre än i Sverige. Men såklart är det alltid dyrare på hotell! 

     

    Hej!


    Var på bröllopsresa i paradiset i augusti-september, nämligen mauritius. Det som kännetecknar den resan är ett enda stort WOW! Kvalitén på strand, hotell, service, mat. Dock läser ju att ni har lite fel bild av maritius, det är INGET ställe man åker till och dels tror att man kan boka hotell på plats. Resmålet är dyrt - dyrare än karibien. Priserna är i jämn med Stockholm - inte billigare ibland högre då jämför jag med schyssta inerstadskrogar. Ni ska definitivt boka halvpension eller all inclusive då det är inget resmål som man "går ut och äter" finns liksom inga restauranger och centrum på så vis bortsett från huvudstaden men där vill ni inte bo.


    Vill inte låte beservissrig men det är bättre att ni får rätt bild än att ha fel förväntningar på Mauritius. Enligt mig är det absolut paradiset på jorden men man ska ta med en fet plånbok dit

  • Äldre 18 Mar 12:48
    #22

    Drömbröllop12, 

    Tack för din input! Hm... Vad konstigt, för vi har läst på fler olika forum och sidor som Vagabond etc, där det står att Mauritius är förhållandevis billigt... Om man t ex jämför med Karibien, Maldiverna eller Seychellerna!

    Vart i Mauritius bodde ni?

    Vad gör man på dagarna/kvällarna, om man inte bara vill ligga på stranden eller hänga på hotellet? Vi vill liksom inte boka all-inclusive och spendera hela semestern i eller kring hotellet, vi vill kunna gå ut och äta på olika restauranger istället. Men det finns inga sådana i turistområdena menar du alltså? Vart går folk ut och äter då? 

    Hur länge stannade ni i Mauritius? Bodde ni på ett och samma hotell?  

  • Akjson
    Äldre 19 Mar 10:09
    #23
    kitkät skrev 2013-03-06 16:17:58 följande:
    Akjson,

    Måste man boka hotell innan man åker dit eller kan man liksom bara gå in på ett hotell och boka rum när man är där? Vi tänkte boka några nätter hemifrån, så att vi vet vart vi ska bo när vi kommer dit, men sen vill vi ta det som det kommer och boka hotell på plats.  
    När vi var där så var det att boka hotellen innan. Det är som drömbröllop skriver inga direkta centrum utan man är mest på hotellen. Vi gick längs stränderna och åt ev på nåt annat hotell men det är ganska höga priser och på båda våra hotell blev vi erbjudan matpaket inclusive som gjorde det mycket mer prisvärt.
  • LuddeC­aro
    Äldre 23 Mar 09:06
    #24

    Var bodde ni?

  • Akjson
    Äldre 23 Mar 21:41
    #25

    Casuarina på Troux au biches som var ett prisvärt 3 stjärnigt hotell. Jättetrevligt och god mat. På slutet lyxade vi med sofitel på andra idag ön. Sofitel är 5 stjärnigt och såå bra, men dyrt... Vi åkte runt ön med taxi guide och vi fick intrycket att man mest håller sig kring hotellen.... Fin ö men kombinera gärna med nån annan ö om ni vill vara är länge. Vi var där 14 dar vilket räckte mer än väl. Vi tog katamaran tur en dag, det var toppen!

  • LuddeC­aro
    Äldre 1 Apr 14:12
    #26

    Hur är vädret i slutet av juni? För kallt?

  • Äldre 16 Apr 15:28
    #27

    Nu har vi mer eller mindre bestämt oss för att göra slag i saken och boka en bröllopsresa till Mauritius. Men jag blir lite osäker nu, jag har tittat på bilder/videon på stränderna i Mauritius och jag tycker inte att någon strand verkar vara jättejätte speciell, om man jämför med andra paradisöar. 
    Hur upplevde ni stränderna? Det är kanske svårt att avgöra på halvtaskiga bilder/videon. Jag vet inte!

    För mig är det viktigt att det är vita stränder och turkosa vatten, eftersom det egentligen är det jag betalar för när jag väljer att åka till en paradisö. Allt annat kan jag få i ett annat land känns det som, men just stränderna vill jag ska vara "breathtaking".  

    Har ni egna bilder att dela med er av just stränderna?

    Och hur är landet i övrigt? Rent? Smutsigt? Väldigt fattigt? 

  • Drömbr­öllop1­2
    Äldre 16 Apr 19:37
    #28

    Stränderna är helt fantastiska - du behöver inte vara orolig.


    Mauritius är paradiset på jorden Mitt råd; ÅK!!!

Svar på tråden Bröllopsresa till Mauritius - någon med erfarenhet?