• Vichy

    Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?

    Jag är som titeln säger allergisk mot vanligt smink, det vill säga loeral, maxfactor, meybelline, make up store mm. Jag tål inte parfymerna och kemikalierna i dem. Tål inte vanliga mineralproduker heller...

    De märken jag tål är Clinique, NuSkin och det verkar som att Lancôme kanske funkar (köpte en ögonskugga i julas som jag inte reagerat på än, hoppas, hoppas).

    Vad behöver man då i sminkväg för att klara en heldag som brud? Vilka produkter behöver jag/ är bra att ha och har dom här märkena något ni rekomenderar? 

  • Svar på tråden Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?
  • Aniara4

    Jag är jätteallergisk mot parfym, och använder sällan smink eftersom jag har så känslig hud. På bröllopsdagen hade jag en som fixade hår och smink, och vi kom överens om att jag skulle ta med eget smink för säkerhets skull. Just Clinique vet jag att jag tål. Jag hade en provsminkning då jag tog med det jag hade köpt. Hade väl helst velat ha lite mer rådgivning innan så jag visste vad jag skulle ha, vilken färgton osv, men jag lyckades välja  rätt på egen hand. Sminkösen tyckte sminket var jättebra att jobba med och sa att hon nog skulle rekommendera det till känsliga kunder.

    Sen tycker jag det är en djungel med olika slags foundation, puder, concealer, primers osv oavsett märke. Jag hade bara nån foundation, puder och concealer (som jag aldrig brukar använda annars eftersom jag har svårt att få till det snyggt), och sen diskret rouge, ögonskugga (hittade ett beige-lila set som passade jättebra), mascara, ögonbrynspenna, läppenna och läppstift. Ja, ok, det blir ju några grejer ändå... Kyss

    En bonus var ju att jag inte behövde använda samma smink som någon annan, jag har allting kvar och har fått lite tips om hur jag kan använda mina egna grejer. En nackdel var att det blev lite dyrt just när allt skulle köpas på samma gång.

  • Vichy

    Använde du någon primer då? Clinique har väl ingen vad jag förståt.... Någon som vet? Eller kan lancôme ha en bra att investera i?

    Jag har redan väldigt mycket Clinique så skulle nog inte behöva köpa till så mycket heller... :) 

  • Fjärilen

    Jag är jätte allergisk och använde bara clinique, förrutom primern till ögonlocken där jag använde bare minerals.

    Gå in i en butik och berätta att du är känslig och fråga om du kan få testa lite olika primers på handen.

    Lycka till. 

  • Aniara4

    Alltså, jag har inte ens riktigt fattat vad en primer är och varför man ska ha det (jag sminkar mig som sagt rätt sällan). Men Clinique har en Pore Minimizer Instant Perfector som sägs vara bra, om man har problem med stora porer antar jag.
    Vilket jag har, så jag funderar på att köpa den nu! Kyss

  • Vichy
    Aniara4 skrev 2013-02-19 07:45:56 följande:
    Alltså, jag har inte ens riktigt fattat vad en primer är och varför man ska ha det (jag sminkar mig som sagt rätt sällan). Men Clinique har en Pore Minimizer Instant Perfector som sägs vara bra, om man har problem med stora porer antar jag.
    Vilket jag har, så jag funderar på att köpa den nu! Kyss
    Jag använder redness solutions moisturizer som funkar jättebra på porer och orenheter! Tips! Att skrubba 1 gång i veckan funkar också bra! 
    Fjärilen skrev 2013-02-19 07:31:38 följande:
    Jag är jätte allergisk och använde bara clinique, förrutom primern till ögonlocken där jag använde bare minerals.

    Gå in i en butik och berätta att du är känslig och fråga om du kan få testa lite olika primers på handen.

    Lycka till. 
     Har inte tålt dom mineralprodukterna jag testat hittills... :/
    Sen är det så typiskt att det är bara i ansiktet jag är allergisk... det är bara där jag får reaktion iallafall, så ska jag testa får jag tyvärr köpa det först då rekationen brukar dröja ibland till andra/tredje gången jag provar det... Så hade vart skönt om nån annan hade ett tips att kolla....
     
  • Fjärilen
    Vichy skrev 2013-02-19 17:17:51 följande:
    Fjärilen skrev 2013-02-19 07:31:38 följande:
    Jag är jätte allergisk och använde bara clinique, förrutom primern till ögonlocken där jag använde bare minerals.

    Gå in i en butik och berätta att du är känslig och fråga om du kan få testa lite olika primers på handen.

    Lycka till. 
     Har inte tålt dom mineralprodukterna jag testat hittills... :/
    Sen är det så typiskt att det är bara i ansiktet jag är allergisk... det är bara där jag får reaktion iallafall, så ska jag testa får jag tyvärr köpa det först då rekationen brukar dröja ibland till andra/tredje gången jag provar det... Så hade vart skönt om nån annan hade ett tips att kolla....
    Jag är jätte känslig på ögonen med.  Ögonlocken svullnar upp om jag använder fel. Men den fungerad iaf på mig. Det är ju en kräm och inte puder.  Men det borde ju finnas något liknande från något annat märke.

    Om jag överväger att köpa någonting nytt så går jag flera gånger till affären och provar, så att jag inte ska reagera på det. 
  • Vichy
    Fjärilen skrev 2013-02-19 20:00:09 följande:
    Jag är jätte känslig på ögonen med.  Ögonlocken svullnar upp om jag använder fel. Men den fungerad iaf på mig. Det är ju en kräm och inte puder.  Men det borde ju finnas något liknande från något annat märke.

    Om jag överväger att köpa någonting nytt så går jag flera gånger till affären och provar, så att jag inte ska reagera på det. 
    Huden runt mina ögon blir spruckna som vinterläppar eller nariga händer.... :s
    Men det kanske kan vara värt att kolla då... :) 
  • CarolinZ

    Vichy- vilka mineralmärken har du testat? Vissa verkar få allergiska reaktioner av ämnet bismuth som är ett lystergivande ämne som finns i många mineralmärken, dock vet jag att bland annat Tikei är helt utan det ämnet. Men annars tror att du klarar dig utmärkt på Clinique. Det är ju inte så att sminket står och faller med en primer tex. Själv lägger jag Cliniques suveräna concealer all about eyes över hela ögonlocket, och den fäster sminket väldigt bra på mig åtminstone. Den dämpar svullnad och täcker allt dessutom. För ansiktet har lancome primers, men be om att få med ett prov så du verkligen kan testa att du tål... Cliniques löspuder är ju också ett bra tips för att fixera makeupen.

  • Chicita

    I absolut värsta fall kanske du kan springa in på toan någon gång under kvällen för att bättra på sminket.
    Det är ju ändå dina produkter, så dom kan du ju ta med dig för lite uppfräschning. Glad 

    Om du har ett bra puder som du gillar så kan du "göra" en foundation genom att tillsätta lite av pudret i en klick återfuktande ansiktskräm.
    Och många gånger kan en helt vanlig ögoncreme funka bra som primer. Det viktigaste är att inte kaka på för mycket produkt. Hellre lägga fler lager men tunna lager. 

Svar på tråden Allergisk mot vanligt smink, vet du om märkena jag kan använda har det jag behöver för dagen?