• Anonym (Fegis­en)
    Äldre 18 Feb 15:48
    17263 visningar
    22 svar
    22
    17263

    P-piller Vilket har du?

    Jag beslutat mig för att skaffa P-piller igen, har inte ätit det på över 9år men nu beslutat mig för att börja igen. Tillfälligt åtminstånde av olika anledningar.


    Har inte kontaktat gyn än då jag missa telefontiden idag. Men tänkte höra om det finns något som ni rekomenderar eller inte rekomenderar.


    Någon som har PCOS - tycker jag har några symptom som stämmer in på det men det som man mest relaterar till PCOS stämmer inte in. Jag har regelbunden mens i alla fall nu när gått ner i vikt. Innan jag börja min viktnedgång i september förra året så hade jag mens ca. varannan månad, minns inte här det startade. Men jag har problem med acne, fått mer kroppsbehåring runt bröst och mage. Tidigare har jag haft svårt att gå ner i vikt, vet inte varför det fungerar lättare denna gången.

  • Svar på tråden P-piller Vilket har du?
  • afture­lding
    Äldre 18 Feb 15:52
    #1

    Jag har ätit cerazette i c.a 16 månader, och har inget ont att säga om dem. Jag vet att andra har problem med dem, men för mig funkade det perfekt inom någon månad. Nu ska jag dock byta till stav om c.a två veckor, eftersom att jag har fått lätt att glömma dem den senaste tiden när vi reser och sådär.

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 15:59
    #2

    Jag åt också Cerazette. Fick jätte konstiga blödningar och massor med bruna flytningar som ibland övergick till blödningar. 
    När jag hade lunginflammation fick jag pencelin som tog bort effekten av p-pillrena (inget någon av läkarna eller apotekspersonal informerade om) och jag blev gravid, gjorde en abort eftersom det inte fungerade med barn i det läget. Satte i samband med det in en p-stav, blödningarna är lika konstiga nu men jag slipper jag iaf tänka på tabletterna varje dag. Ska ta ut den senare i år eftersom man ska ha dem i tre år och hoppas på en liten knodd efter det :)

  • Anonym (prova­t runt)
    Äldre 18 Feb 15:59
    #3

    Jag har ätit tre olika sorters p-piller genom åren. Först åt jag cerazette i ca 5 år, men successivt påverkade det sexlusten negativt. Det positiva var att jag slapp mens, och det medföljande värken som jag hade haft problem med länge. Sedan provade jag neovletta i typ fyra månader och fick problem med magen. Jag kände mig konstant uppsvälld och hade ont så läkaren trodde att jag var laktosintolerant, men så fort jag slutade med tabletterna försvann det. Sedan åt jag yasmin i 8 månader och fick väldigt ont i brösten...kändes nästan som att det långsamt eskalerade. Dessa två sista förbättrade inte sexlusten så i Julas, efter mycket om och men, slutade jag helt med p-piller och redan efter några dagar blev det bättre....även om jag stötte på en del biverkningar p.g.a. att jag slutade.  

    Av de jag testade gillade jag definitivt cerazette mest! 

  • Anonym (pcos-­drabba­d)
    Äldre 18 Feb 16:52
    #4

    Jag har efter några års uppehåll börjat med p-piller igen pga att jag fick reda på höstas att jag har PCOS. Jag har inte heller alla symptom - är t.ex. väldigt smal och har svårt att gå upp i vikt, men har alltid haft problem med akne och inte hittat någon lösning på det förrän nu. Jag har nu ätit Yasminelle i tre månader och märker en klar förbättring på hyn, har dessutom fått större bröst så det är ju ett plus när man har min kroppsbyggnad


    Yasminelle är tydligen anpassat för personer med mina "problem" och den "svagaste" varianten av dessa typer av p-piller. De starkare (som tydligen är mer farliga med ökad risk för blodpropp) heter Diane, Yaz och Yasmine. Yasminelle medför tydligen också högre blodproppsrisk jämfört med tidigare generationer p-piller, men det är ändå det bästa alternativet för PCOS har jag förstått.


    Jag har än så länge inte märkt några negativa biverkningar alls.


    Om du misstänker att du har PCOS tycker jag absolut att du ska göra en ordentlig utredning så att du vet säkert. Jag är väldigt glad att jag gjorde det eftersom jag då fick reda på att min kropp "behöver" p-piller för att få upp hormonnivåerna till en normal nivå för att sen kunna bli gravid i framtiden. Sen var det otroligt skönt att få en förklaring till hyn äntligen - har provat allt annat verkligen (typ Roaccutan och annat som förstör kroppen) helt i onödan.


    Lycka till!

  • Anonym (Hormo­nmonst­er)
    Äldre 18 Feb 16:53
    #5

    P-piller funkar inte alls för mig, jag blir bindgalen och mår verkligen otroligt dåligt. Jag vet inte hur många olika sorter barnmorskorna tjatade på mig innan jag satte ner foten och vägrade...

    Nu har jag hormonspiral sedan 6 år tillbaka och är jättenöjd med den. Jag har alltid haft väldigt mycket mensvärk, pms och helvete en stor del av månaden, så den största bonusen är att jag slipper mensen i stort sett helt. Jag bytte lite tidigare eftersom jag började få tillbaka mensen efter bara tre år på den första, när jag bytte efter knappt fyra år hade jag börjat få rejäl mens och lika rejäl mensvärk igen, även om det inte var riktigt lika helvetiskt som "vanligt".

    Nackdelen är att jag har fått mer problem med svamp och lite ont av äggstockscystor (som jag alltså hade redan innan) i början på varje spiral.

    Jag trodde inte man kunde ha spiral när man inte har fött barn, men det visade sig att det visst går. Det kan göra lite mer ont när de sätter in den bara.

  • Äldre 18 Feb 16:59
    #6

    Jag har ätit synfase 28 i typ 6-7 år och det funkar uppenbarligen för mig... har inte testat några andra...

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 19:27
    #7

    Jag äter prionelle sen 2 år tillbaka och de fungerar utmärkt, innan dess åt jag neovletta i 5 år.

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 19:31
    #8

    Vichy! Första gången jag hör någon annan äta Synfase! 
    Jag har ätit Synfase i 9 år och inte upplevt några problem med dem.  

  • Anonym (Fegis­en)
    Äldre 18 Feb 19:51
    #9
    Anonym (pcos-drabbad) skrev 2013-02-18 16:52:53 följande:

    Jag har efter några års uppehåll börjat med p-piller igen pga att jag fick reda på höstas att jag har PCOS. Jag har inte heller alla symptom - är t.ex. väldigt smal och har svårt att gå upp i vikt, men har alltid haft problem med akne och inte hittat någon lösning på det förrän nu. Jag har nu ätit Yasminelle i tre månader och märker en klar förbättring på hyn, har dessutom fått större bröst så det är ju ett plus när man har min kroppsbyggnad


    Yasminelle är tydligen anpassat för personer med mina "problem" och den "svagaste" varianten av dessa typer av p-piller. De starkare (som tydligen är mer farliga med ökad risk för blodpropp) heter Diane, Yaz och Yasmine. Yasminelle medför tydligen också högre blodproppsrisk jämfört med tidigare generationer p-piller, men det är ändå det bästa alternativet för PCOS har jag förstått.


    Jag har än så länge inte märkt några negativa biverkningar alls.


    Om du misstänker att du har PCOS tycker jag absolut att du ska göra en ordentlig utredning så att du vet säkert. Jag är väldigt glad att jag gjorde det eftersom jag då fick reda på att min kropp "behöver" p-piller för att få upp hormonnivåerna till en normal nivå för att sen kunna bli gravid i framtiden. Sen var det otroligt skönt att få en förklaring till hyn äntligen - har provat allt annat verkligen (typ Roaccutan och annat som förstör kroppen) helt i onödan.


    Lycka till!


    Ska prata med min BM om det när jag fått bokat tid. Har två barn men kan ju varit riktigt tur när vi blivit gravida. Men jag misstänker att om jag nu skulle ha PCOS att det kommit efter dem.


    Jag har ätit två omgångar med Tetratysal och salvan men det har bara lindrat problemen och inte hjälpt mig så att jag mår psyskist bättre av min acne. Ryggen är värst och nu när det är bröllopsdags så vill jag inte skämmas ihjäl på min stora dag.

  • Anonym ((P-pi­ller))
    Äldre 18 Feb 20:20
    #10

    Jag äter Neovletta sedan 4 år tillbaka, har inte haft några som helst problem med dem. Min kompis äter också Neovletta, rekommenderade av hennes pappa som är läkare :) Sedan kan nog p-piller ha olika effekt på olika personer..

Svar på tråden P-piller Vilket har du?