• Grodprinsens brud

byta om?

Jag har en sådan här klänning:

På migvid första provningen, klänningen är inte pressad än...

På modellen..  Som ni ser är det ganska mycket tyg och en ganska tung klänning.. Men helt i min smak.. Nu funderar jag på huruvida jag ska köpa en klänning att byta om till vid middagen eller inte.. Festlokalen vi valt har en trätrpp som jag måste upp och ner i några gånger under festkvällen så jag tänkte att en enklare variant kanske vore att föredra då.. 

Förslag? 
  • Svar på tråden byta om?
  • Chicita

Att klänningen är tung går ju inte att göra så mycket åt. Men släpet kan ju fästas upp och du kan säkert sätta i knytband (bustle) även i främre delen av klänningen och på så sätt kunna lyfta några cm där också så det blir lite lättare att gå.

• daniiel

Jag säger "Go for it", ha två klänningar :) Om du hittar en till klänning som du tycker om och har råd med osv. Det är ju helt underbart att få ha på sig två fina klänningar på bröllopsdagen :)

Och sedan är ju då frågan.. vad för klänning? Det beror ju på vad du tycker om. Vill du ha mkt vidd i kjolen? Siluett? Spets? Paljetter? Köpa i butik eller beställa via nätet? Kinaklänning?

• Grodprinsens brud

Vi gifter oss 10 augusti i år...

Jag gillar "att se lite smalare ut" dvs att det smiter åt ner över höften också men efter maten kanske man vill ha något som magen kan växa i =)  Jag ska lämna klänningen till en sömmerska som ska fixa till stygnen där vecken ska vara eftersomde släppte direkt från fabrik (var inga skyddsplastpluppar mellan stygn och tyg) så jag kanske kan diskutera med henne om eventuella lösningar.... 

Jag tror att jag kan ha fått en släng av "herregud vad jag är färdigplanerad för tidigt"-paniken och därför fortsätter titta på klänningar även om jag gillar den jag har...  

• Chicita

Jag skulle nog ha börjat hos sömmerskan för att känna efter om det går att ha din drömkläning hela kvällen utan att den känns som om den är ivägen.

Det är absolut inget fel i att byta klänning. Men då ska du göra det för att du verkligen vill det, och inte för att du behöver köpa en till för att fortsätta bröllopsplanerandet (som du ju själv skrev Flört)
    Känn efter, med hjärta så att säga.
    Vill du byta, eller känns det som du måste?

• charlottev

Jag gick i samma tankar som du och bestämde mig för att ha den större klänningen under vigseln och middagen samt vid tårtan och sen bytte jag om till dansen, när folk stod och mumsade på tårtan. Är väldigt glad över att jag bytte för jag är som du, gillar när det är lite tajtare, bytte till en sjöjunfrumodell.

Lycka till

• Grodprinsens brud

Ser på bilderna nu... Och jämför... Det ska man inte jag vet.. Men man kan ju vara realist och undra hur liten modellen egentligen är... På bilden ovan väger jag 62 kilo till mina 166 cm... En normal 38:a alltså.. 

• Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-17 14:27:37 följande:
    Ser på bilderna nu... Och jämför... Det ska man inte jag vet.. Men man kan ju vara realist och undra hur liten modellen egentligen är... På bilden ovan väger jag 62 kilo till mina 166 cm... En normal 38:a alltså.. 
    Dels är nog modellen en storlek 0 eller därikring. 
    Alltså storlek 32.
    Det är sällan dom använder tjejer över storlek 34 på vanliga modellbilder.

Dessutom är den med all sannolikhet redigerad.
    Det ser inte helt riktigt ut mellan höft och byst  
  • Grodprinsens brud
    Chicita skrev 2013-02-17 14:36:19 följande:
    Dels är nog modellen en storlek 0 eller därikring. 
    Alltså storlek 32.
    Det är sällan dom använder tjejer över storlek 34 på vanliga modellbilder.

Dessutom är den med all sannolikhet redigerad.
    Det ser inte helt riktigt ut mellan höft och byst  
    Haha nej det är sant. Tur att man ändå är närmare 30 år och med en viss livserfarenhet och realism.. Måste vara trist om man, som många ändå gör, letar klänning inför ett bröllop och inte har den erfarenheten. Det kan ju klyva självkänslan både på längden och bredden.. Undrar vad som skulle hända med branschen om alla tidningar helt plötsligt bestämde sig för att bara ha bilder på åtminstone hyffsat normalstora och sunda kvinnor eller en salig blandning av kroppstyper.. Nog för att det är helt normalt att vara petite också men det är ju inte vanligast... Man hör ju om många som tycker det är skitjobbigt att prova brudklänningar i butik eftersom de bara har en storek att prova, gärna 34 el 36... Jag valde att inte prova alls pga att min mindre svägerska fick efrafra just det när vi provade i Göteborg.. Och då är ju hon en 36/38 och klänningarna gick inte ihop i ryggen! Inte en chans att jag provar samma klänningar då!
  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-17 14:44:27 följande:
    Haha nej det är sant. Tur att man ändå är närmare 30 år och med en viss livserfarenhet och realism.. Måste vara trist om man, som många ändå gör, letar klänning inför ett bröllop och inte har den erfarenheten. Det kan ju klyva självkänslan både på längden och bredden.. Undrar vad som skulle hända med branschen om alla tidningar helt plötsligt bestämde sig för att bara ha bilder på åtminstone hyffsat normalstora och sunda kvinnor eller en salig blandning av kroppstyper.. Nog för att det är helt normalt att vara petite också men det är ju inte vanligast... Man hör ju om många som tycker det är skitjobbigt att prova brudklänningar i butik eftersom de bara har en storek att prova, gärna 34 el 36... Jag valde att inte prova alls pga att min mindre svägerska fick efrafra just det när vi provade i Göteborg.. Och då är ju hon en 36/38 och klänningarna gick inte ihop i ryggen! Inte en chans att jag provar samma klänningar då!
    Tja jag kan ju i och för sig förstå att dom inte kan ha klänningar i alla storlekar.
    Men i alla fall en av bröllopsbutikerna här har haft (vet inte om dom fortfarande har det) i alla fall en klänning i varje modell i "varje" storlek.
    Alltså typ en ballgown, en sjöjungfru, en A-line osv.
    Så man i alla fall kan se om man passar i modellen (även om man nu inte gillar materialet i klänningen man får prova). 
  • sommar2014
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-17 14:27:37 följande:
    Fast du är jättefin i klänningen! Den sitter jättefint på dig tycker jag. Glad

Förutom att modellen har typ storlek 0 och säkert är retuscherad står hon ju också i en pose där hon drar in magen och skjuter hela mag-höftpartiet bakåt (=det som är länge bak i bilden ser mindre ut). Dessutom drar hon upp hakan på ett sätt man aldrig gör "till vardags" så att hennes hals ser längre ut än den gör i verkligheten. Så det är en bild man inte ska jämföra sig med tycker jag... Har själv undrat varför så många bröllopsmodeller har den här posen, det ser ju ganska onaturligt och konstigt ut.
  • Grodprinsens brud
    sommar2014 skrev 2013-02-17 16:06:15 följande:
    Fast du är jättefin i klänningen! Den sitter jättefint på dig tycker jag. Glad

Förutom att modellen har typ storlek 0 och säkert är retuscherad står hon ju också i en pose där hon drar in magen och skjuter hela mag-höftpartiet bakåt (=det som är länge bak i bilden ser mindre ut). Dessutom drar hon upp hakan på ett sätt man aldrig gör "till vardags" så att hennes hals ser längre ut än den gör i verkligheten. Så det är en bild man inte ska jämföra sig med tycker jag... Har själv undrat varför så många bröllopsmodeller har den här posen, det ser ju ganska onaturligt och konstigt ut.
    Hihi ja inte sant? Undrar vad släkten skulle säga om man ställde sig så när "kyss-bilden" tas =)
Svar på tråden byta om?