• Principisessan

    Måste psalmerna spelas på orgel vid vigsel?

    Vi ska ha ett väldigt litet bröllop, med endast 9 personer närvarande. Därför kan det kännas lite väl pampigt med orgelmusik vid psalmerna. När vi inte är en hel församling närvarande heller så hörs ju inte ens någons sång. 
    Vi kommer ha en solist + gitarrist för en egen låt, och min tanke var om man kan föreslå för prästen och kantorn att även psalmerna spelas av dem. Eller är det big no no?

    Det är inte så att jag vill utesluta psalmerna utan tänker att det blir en mer intim känsla om de spelar istället. 
    Själva ingångs- och utgångsmusiken tänkte vi däremot ha på orgel.

    Någon klok människa som vet? 

  • Svar på tråden Måste psalmerna spelas på orgel vid vigsel?
  • amerika

    Inget nono att all musik spelas på gitarr, men om man bara är 9 stycken som ska sjunga psalmer, så gäller det att alla är rätt bra på att sjunga så att det inte låter "tunt". Jag hade valt piano. Det är mittemellan pampigt och tunt och fyller ut "lagom".

  • Principisessan

    ja alltså , jag tror inte det finns någon närvarande som kan spela piano.. ja kantorn förstås? 
    De vigslar jag varit på så mummel-sjunger väl de flesta och varken jag eller min sambo är väl särskilt högröstade alls när det kommer till psalmer. Så min tanke var mer att be solisten framföra psalmen, men att de som nu vill såklart får sjunga med.
     

  • amerika

    Kantorn spelar såklart på pianot! Själva vitsen med psalmer är att alla ska sjunga dem. Be kantorn spela psalmerna ni tänkt er på piano i kyrkan, vettja, så ni får höra hur det låter! Lycka till! 

  • Chicita

    Vi var 64 personer + präst, kantor, vaktmästare och så dom där 10-15 personerna som inte var bjudna egentligen men som var nyfikna och kom ändå Flört
    Och jag tror att det i princip bara var prästen som sjöng i alla fall.

    Kantorn spelade på piano. Det var inga problem Solig 

  • daniiel

    Vi hade psalmerna på piano, in- och utgångsmusiken på orgel och solosångerna till gitarr. Jag tycker det blev väldigt bra, en mix av instrument, så det blev det bra med variation :)

    Jag tycker ni kan be kantorn spela piano, säga till solisten att gärna klämma i och sjunga även under psalmerna och sedan så kommer ju prästen att sjunga och jag tycker faktiskt att ni som brudpar bör sjunga med också. Psalmerna är ju som sagt till för att alla ska sjunga dom :)


  • Principisessan

    Åh men vad bra, piano som är så fint också :)

    Jo det är klart att vi också ska sjunga, menade bara att vi är väl inte så musikaliskt begåvade och tar i för kung och fosterland. Snarare mummel så ingen hör mig om jag får välja själv, haha

  • Kjell Präst

    De flesta kyrkomusiker, må vara kantorer eller organister, spelar också piano även om vissa framhåller att det är orgeln som är deras instrument. Förmodligen går det alltså bra med piano. Jag kan ändå nämna att jag har haft ett par vigslar med bara brudparet närvarande, och vi har haft psalmerna på orgel. Blev hur fint som helst. Som nämnts är tanken med psalmerna att alla sjunger, men inget hindrar ju (tvärtom) att solisten förstärker.

Svar på tråden Måste psalmerna spelas på orgel vid vigsel?