• GravidMammaBrud

    Folkvisor istället för psalmer?

    Varken jag eller min fästman kan hitta några psalmer som faller oss i smaken, tycker dom är rätt träliga allihopa, men vi har bokat kyrkan o vill verkligen gifta oss i kyrkan. Tror ni att man kan ha folkvisor istället? Älskar "Uti vår hage" och "vårvindar friska".

  • Svar på tråden Folkvisor istället för psalmer?
  • Kjell Präst

    Nix, det går inte att byta ut psalmerna mot något annat. Men visst ska det väl gå att hitta två bra psalmer när det finns 800 att välja på?

  • passionsblomman

    Nej det kan man inte. Man måste ha minst två psalmer-som är en del av gudstjänsten. Frångår prästen den ordningen begår h*n tjänstefel. Däremot finns det såklart inget som hindrar att ni har folkvisorna också.

    Men du, allvarligt talat; vad är det för träligt med
     
    Den blomstertid nu kommer,

    ">



    En vänlig grönskas rika dräkt,
     
    ">



    Du vet väl om att du är värdefull,

    ">



    O vad världen nu är skön,

    I denna ljuva sommartid (psalm 300) 

    ">

      (
    lite udda version med Kraja)


    ">

     (traditionellt m gosskör)
    tillexempel?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • amerika

    Sen finns det fler psalmer än dem som står i boken, fråga kantorn!!!

  • amerika

    Sen finns det fler psalmer än dem som står i boken, fråga kantorn!!!

  • Kjell Präst

    Fler psalmer än de som står i boken? Det skulle i så fall vara i de kompletterande psalmböckerna "Psalmer i 90-talet" och " Psalmer i 2000-talet". Några andra officiella psalmer utom psalmbokens 800 finns inte.

  • Kjell Präst

    TheD: Beträffande 791 "Du vet väl om att du är värdefull" kan jag nog hålla med- däremot är den älskad av konfirmander och dopfamiljer

  • Juni 2012

    Vi vigdes kyrkligt utan psalmer så visst går det bra, det beror på prästen :) Vi hade musik på cd.

  • Kjell Präst

    Den präst som tillåter vigsel utan psalmer gör fel. Ingen tvekan om det. Att det ändå finns präster som gör det beror förstås på att de vill vara brudparen till lags. Sorgligt med sant.

Svar på tråden Folkvisor istället för psalmer?