• LinneaR

    Klädkod - kan jag skriva så här eller är det helt fel?

    På vår bröllopsinbjudan står ingen klädkod, men jag tänke dock nämna det på vår bröllopshemsida. Har gjort massa research och kollat här på foumet. Än så länge har jag bara gjort den engelska texten och klädkoderna som vi tycker passar vår relativt avslappnade hembygdsgårdsfest (+kyrkbröllop) är en blandning mellan smart casual (fin vardag) och lounge suit (som jag gissar är liknande kavaj).

    Som ni ser har vi inte specificerat en speciell klädkod men jag vill ändå få fram att man både kan komma i udda byxor och kavaj utan slips, matchande byxa och kavaj + slips och valfri klänning...osv...men att det kanske inte är så passande med värsta balklänningen:)

    Tycker ni att det är ok att skriva så här eller blir det för rörigt eller...ja, vad tycker ni?

    Tänk på att det bara är ett utkast, kan förekomma stavfel och jag kommer säkert omformulera mig 100 ggr till, men vill mest få feedback på stilen på texten och "klädkoden"

    We haven't chosen a specific dress code, just because it is so hard to determine what each code means. If you want to wear a tie or a bow tie, please do. If you don't want to, leave it at home. If you want to wear nice chinos with a blazer, why not? If you prefer a lounge suit, then go with that! Tea dress, cocktail dress, maxi dress, skirt, pant suit - whatever you prefer! If you plan to dance all night long (which we hope you will), a pair of 6 inch stilettos may not be a great choice.

    The main thing is that you can be here and that you wear something you feel nice and comfortable in. Also, we hope that the website and invitation give you an idea of the "style" of the wedding.

  • Svar på tråden Klädkod - kan jag skriva så här eller är det helt fel?
  • Grodprinsens brud

    Är ni hundra procent säkra på att alla kollar hemsidan? Annars riskerar ni att en del som inte läst på hemsidan kommer mycket mer finklädda än ni menat... Om det är äldre personer med så är det bra att hålla i minnet att en utebliven klädkod innebär frack eller annan högtidsdräkt enligt gamla normer.


  • Annamolly
    LinneaR skrev 2013-02-12 14:28:18 följande:
    På vår bröllopsinbjudan står ingen klädkod, men jag tänke dock nämna det på vår bröllopshemsida. Har gjort massa research och kollat här på foumet. Än så länge har jag bara gjort den engelska texten och klädkoderna som vi tycker passar vår relativt avslappnade hembygdsgårdsfest (+kyrkbröllop) är en blandning mellan smart casual (fin vardag) och lounge suit (som jag gissar är liknande kavaj).

    Som ni ser har vi inte specificerat en speciell klädkod men jag vill ändå få fram att man både kan komma i udda byxor och kavaj utan slips, matchande byxa och kavaj + slips och valfri klänning...osv...men att det kanske inte är så passande med värsta balklänningen:)

    Tycker ni att det är ok att skriva så här eller blir det för rörigt eller...ja, vad tycker ni?

    Tänk på att det bara är ett utkast, kan förekomma stavfel och jag kommer säkert omformulera mig 100 ggr till, men vill mest få feedback på stilen på texten och "klädkoden"

    We haven't chosen a specific dress code, just because it is so hard to determine what each code means. If you want to wear a tie or a bow tie, please do. If you don't want to, leave it at home. If you want to wear nice chinos with a blazer, why not? If you prefer a lounge suit, then go with that! Tea dress, cocktail dress, maxi dress, skirt, pant suit - whatever you prefer! If you plan to dance all night long (which we hope you will), a pair of 6 inch stilettos may not be a great choice.

    The main thing is that you can be here and that you wear something you feel nice and comfortable in. Also, we hope that the website and invitation give you an idea of the "style" of the wedding.
    Vi har ingen kladkod alls, sa vi har inte skrivit nagonting om det. (Fast vara gaster kanske blir jatteforvirrade! Risken finns.) Jag tycker det ar lite langt, och det dar med stilettklackarna kan du skippa, det forstar man sjalv.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Tin

    Knepigt det här med klädkod! Som grodprinsens brud nämner ovan finns det en risk att de som inte kollar hemsidan kommer i frack eftersom det är den klädseln som gäller vid bröllop när klädkod inte anges på inbjudan. Jag skulle personligen säga att det är smidigt att ha en allmänt vedertagen klädkod då det gör det lättare för gästern att veta vad de ska ha på sig och minsker deras klädångest som kan vara stor nog ändå när det kommer till bröllop. Kan man tänka sig att om ni sätter motsvarande "kavaj" på inbjudan som innebär följande:                                                                                                                                                                   Kavaj -> Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande: Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".                                                                                                                                                                             Så om ni sätter "kavaj" på injudan och i övrigt är tydliga med att det är en informell tillställning så bör ni få gäster som kommer i den önskade klädseln. Typ: Dress code: "kavaj" och "Informal" i samband med det.                                 Om inbjudan riktar sig till britter eller amerikaner vet jag att det finns många som aldrig skulle göra kopplingen att komma i lägre klädsel än "mörk kostym" till ett bröllop. Får jag fråga vad din blivande ska ha på sig? :D

  • PiaB

    Jag tycker det är för mycket. Om ni inte vill ha en vedertagen kod kan ni väl skriva; valfri klädsel utom balklänning? För så tolkar jag att ni vill ha det. Själv skulle jag som gäst uppskatta en "riktig" kod som jag kan googla på. Eller iaf en väldigt tydlig, typ varken frack eller jeans


  • LinneaR

    Tack för era svar!

    Jag har tänkt länge på det här med en kod, men då jag googlat runt på de engelska termerna så lutar det åt någon blanding mellan smart casual och lounge suit och jag vill inte bara ha en ifall ni förstår vad jag menar:)

    Först tänkte jag inte skriva något, men då en vän till mig frågade vad man ska ha på sig (innan hon fått inbjudan) så tänkte jag att det kanske kan vara bra att ge en hint i alla fall....Och vad jag har förstått har många skrivit en klädkod på inbjduan men sedan definierat den lite mer och ibland ingående på hemsidan.

    Alla inbjudna utom en använder inte internet + att jag tänkte skriva webbadressen på ett särskilt kort med magnet bakom så att folk förstår att den ska sättas på kyskåpet och att det är där all info finns! 

    Hade jag fått en inbjudan utan klädkod hade jag nog antingen pratat med brudparet eller klätt mig "normal fint" som självklart kan vara olika för olika personer.  Tänkte därför att min förklaring skulle ge en idé till att det är ok att komma i vad som helst egentligen så länge det inte är för fint....På svenska kan jag hålla med om att kavaj kommer funka rätt bra, men det är väl den engelska översätttningen som blir lite svårare. Fast å andra sidan verkar man inte använda klädkod i England om det inte är väldigt formellt...

    Jag får se hur jag gör...personligen kände jag att en förklaring som den jag gjort skulle bli lite mer personlig/informell/lätta att ta till sig - men kanske får tänka om lite och fundera ett tag till:)

  • PiaB

    Om ni vill ha Kavaj så motsvarar det Business casual på engelska. Min blivande man jobbar under den koden och är bergsäker på att det stämmer. Han har även engelska släktingar som hjälpt oss att välja Kavaj efter att ha förklarat vad vi menar Smart casual tillåter jeans.


  • Himla

    Vi kommer skriva klädkod , då ingen klädkod är lika med frack......

  • Wanna

    Jag tycker att det är underbart formulerat! Du kan inte hänvisa till hemsidan från inbjudan... typ "Klädsel: se www. "?

  • meandmylove

    Klädkod är svårt, denna novellen tycker jag personligen var lite väl mycket.. Vi har valt att skriva "Klädkod: Fest". Det tycker jag är bra, olika kulturer kommer och då har vissa deras "folk/festdräkt".

  • Marione

    Jag tycker att det var svårt att förstå. Jag skulle hellre ange kavaj men sedan ange på hemsidan att det inte innebär full kostym utan udda är helt okej.

  • Chicita

    Ni har sett att tråden är ett år gammal va? Flört
    Förhoppningsvis är inbjudningarna avlämnade och väl emottagna redan

Svar på tråden Klädkod - kan jag skriva så här eller är det helt fel?